Hej!
Vi hade ett träd som trillade över vår infart igår, och hade turen att inget skadades då trädet landade på ett annat träd samt en elledning. Men när elbolaget kom för att ta bort trädet så förstörde de vår brevlåda (specialgjort av förra ägaren, med tak för att ”matcha” huset) samt en väldigt gammal buske (murgröna som växt upp på betongpelare och sedan blivit en buske) Busken kan man ju inte bara plantera om och jag hade tänkt kontakta en trädgårdsmästare för att se om man kan rädda den eller om vi måste ta bort den samt den andra på andra sidan infarten. Vad är rimligt att kräva för ersättning av dem? Detta kommer dessutom ta mycket tid (tid som vi egentligen inte har). Ska man ta in offert från trädgårdsmästare samt finsnickare för att se ungefär vad allt skulle kosta att återställa så gott det går?
Vi hade ett träd som trillade över vår infart igår, och hade turen att inget skadades då trädet landade på ett annat träd samt en elledning. Men när elbolaget kom för att ta bort trädet så förstörde de vår brevlåda (specialgjort av förra ägaren, med tak för att ”matcha” huset) samt en väldigt gammal buske (murgröna som växt upp på betongpelare och sedan blivit en buske) Busken kan man ju inte bara plantera om och jag hade tänkt kontakta en trädgårdsmästare för att se om man kan rädda den eller om vi måste ta bort den samt den andra på andra sidan infarten. Vad är rimligt att kräva för ersättning av dem? Detta kommer dessutom ta mycket tid (tid som vi egentligen inte har). Ska man ta in offert från trädgårdsmästare samt finsnickare för att se ungefär vad allt skulle kosta att återställa så gott det går?
Har redan pratat med kraftringen och de sa att de självklart skulle ersätta oss. På blanketten ska jag fylla i vad vi kräver, så tänker mest vad som är rimligt att kräva.Jonatan79 skrev:
kan försöka fixa under dagen, jag var dock ute och städade undan lite igår kväll. Ja vi var utan ström i 14 timmar, men inga elledningar revs ner (inte vid trädet eller vår infart iallafall) Trädet låg på elledningen, så när de skulle ta ner det så har de bara sågat så ledningen blivit fri. Kan bifoga bilder på hur det såg ut innan de gick sönder.A Alexn72 skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Ja, ta in offerter och prisuppgifter. Mellan tummen och pekfingret, 5000 kr, eller kanske lite mer?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Jag tror att ert eget försäkringsbolag hade värderat det till under självriskgränsen om trädet fallit direkt på brevlådan och busken. Nu när det finns ett mer strikt ansvar blir det ju ingen självrisk, men att värdera den där brevlådan och lite murgröna som med all sannolikhet växer upp igen till mer än ett par tusen verkar mycket högt i mitt tycke.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Om de förstör något så ska de väl ersätta med likvärdigt specialbyggt brevlådetak?
Jag vill se den snickare som åker och handlar material, figursågar takfot, snickrar ihop, målar och sätter uop det där för 2000 kr.
Jag vill se den snickare som åker och handlar material, figursågar takfot, snickrar ihop, målar och sätter uop det där för 2000 kr.
Där kan jag ju hålla med dig, om man ser det som att försäkringsbolaget skulle värderat det. Men nu är det elbolaget som utfört ett arbete som är under all kritik och som förstört saker för oss och gjort att vi får massa mer jobb än vad vi behöver. Så nu handlar det kunnige om vad sakerna skulle värderats till, utan vad det värderas att kosta för att återställa till sitt ursprung. Vi pratade med två olika snickare igår där den ena sa runt 5000kr och den andra 6000kr för att bygga upp det likadant med postlådan. Murgrönan får vi klippa bort allt skadat och hoppas på att den tar sig på några år, men det är rätt tråkigt att det kommer se ut som en j**la knarkarkvart.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ert eget försäkringsbolag hade värderat det till under självriskgränsen om trädet fallit direkt på brevlådan och busken. Nu när det finns ett mer strikt ansvar blir det ju ingen självrisk, men att värdera den där brevlådan och lite murgröna som med all sannolikhet växer upp igen till mer än ett par tusen verkar mycket högt i mitt tycke.
Tänk på att ni kan ta en MASSA sticklingar på murgrönan! Släng inte, det är jätte enkelt.E Ellinor Karlsson1 skrev:Där kan jag ju hålla med dig, om man ser det som att försäkringsbolaget skulle värderat det. Men nu är det elbolaget som utfört ett arbete som är under all kritik och som förstört saker för oss och gjort att vi får massa mer jobb än vad vi behöver. Så nu handlar det kunnige om vad sakerna skulle värderats till, utan vad det värderas att kosta för att återställa till sitt ursprung. Vi pratade med två olika snickare igår där den ena sa runt 5000kr och den andra 6000kr för att bygga upp det likadant med postlådan. Murgrönan får vi klippa bort allt skadat och hoppas på att den tar sig på några år, men det är rätt tråkigt att det kommer se ut som en j**la knarkarkvart.




