Hej!
Vi hade ett träd som trillade över vår infart igår, och hade turen att inget skadades då trädet landade på ett annat träd samt en elledning. Men när elbolaget kom för att ta bort trädet så förstörde de vår brevlåda (specialgjort av förra ägaren, med tak för att ”matcha” huset) samt en väldigt gammal buske (murgröna som växt upp på betongpelare och sedan blivit en buske) Busken kan man ju inte bara plantera om och jag hade tänkt kontakta en trädgårdsmästare för att se om man kan rädda den eller om vi måste ta bort den samt den andra på andra sidan infarten. Vad är rimligt att kräva för ersättning av dem? Detta kommer dessutom ta mycket tid (tid som vi egentligen inte har). Ska man ta in offert från trädgårdsmästare samt finsnickare för att se ungefär vad allt skulle kosta att återställa så gott det går?
 
  • Skadad specialgjord brevlåda och gammal murgrönabuske efter trädfällning vid infart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En förstörd gammal buske av murgröna vid natt med synliga betongpelarrester och uppbrutna växtdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
Försöka kan ni men det blir nog noll kr då det som förstördes var av ringa värde :( Ta fram ett pris och gör ett försök men förvänta er inget...
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försöka kan ni men det blir nog noll kr då det som förstördes var av ringa värde :( Ta fram ett pris och gör ett försök men förvänta er inget...
Har redan pratat med kraftringen och de sa att de självklart skulle ersätta oss. På blanketten ska jag fylla i vad vi kräver, så tänker mest vad som är rimligt att kräva.
 
  • Wow
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
H
stod trädet på er tomt?
 
H Hallerudsbo skrev:
stod trädet på er tomt?
Nej, precis utanför vårt tomt.
 
H
Bara ta in priser och ge dom då.
 
Lite bilder i dagsljus hade varit trevligt om de går.
Hade ni strömavbrott?
Revs elledningar ner?
 
A Alexn72 skrev:
Lite bilder i dagsljus hade varit trevligt om de går.
Hade ni strömavbrott?
Revs elledningar ner?
kan försöka fixa under dagen, jag var dock ute och städade undan lite igår kväll. Ja vi var utan ström i 14 timmar, men inga elledningar revs ner (inte vid trädet eller vår infart iallafall) Trädet låg på elledningen, så när de skulle ta ner det så har de bara sågat så ledningen blivit fri. Kan bifoga bilder på hur det såg ut innan de gick sönder.
 
  • Lummigt träd bredvid en trädfodrad grusväg och ett litet färgglatt fågelhus nära en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd täckt av klängväxter nära en grön postlåda, intill en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ta in offerter och prisuppgifter. Mellan tummen och pekfingret, 5000 kr, eller kanske lite mer?
 
  • Gilla
Magnoras
  • Laddar…
Jag tror att ert eget försäkringsbolag hade värderat det till under självriskgränsen om trädet fallit direkt på brevlådan och busken. Nu när det finns ett mer strikt ansvar blir det ju ingen självrisk, men att värdera den där brevlådan och lite murgröna som med all sannolikhet växer upp igen till mer än ett par tusen verkar mycket högt i mitt tycke.
 
  • Gilla
ViktorHg och 7 till
  • Laddar…
Om de förstör något så ska de väl ersätta med likvärdigt specialbyggt brevlådetak?

Jag vill se den snickare som åker och handlar material, figursågar takfot, snickrar ihop, målar och sätter uop det där för 2000 kr.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försöka kan ni men det blir nog noll kr då det som förstördes var av ringa värde :( Ta fram ett pris och gör ett försök men förvänta er inget...
Får man något om det är 15 år gamla fruktträd som blir krossade?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att ert eget försäkringsbolag hade värderat det till under självriskgränsen om trädet fallit direkt på brevlådan och busken. Nu när det finns ett mer strikt ansvar blir det ju ingen självrisk, men att värdera den där brevlådan och lite murgröna som med all sannolikhet växer upp igen till mer än ett par tusen verkar mycket högt i mitt tycke.
Där kan jag ju hålla med dig, om man ser det som att försäkringsbolaget skulle värderat det. Men nu är det elbolaget som utfört ett arbete som är under all kritik och som förstört saker för oss och gjort att vi får massa mer jobb än vad vi behöver. Så nu handlar det kunnige om vad sakerna skulle värderats till, utan vad det värderas att kosta för att återställa till sitt ursprung. Vi pratade med två olika snickare igår där den ena sa runt 5000kr och den andra 6000kr för att bygga upp det likadant med postlådan. Murgrönan får vi klippa bort allt skadat och hoppas på att den tar sig på några år, men det är rätt tråkigt att det kommer se ut som en j**la knarkarkvart.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
E Ellinor Karlsson1 skrev:
Där kan jag ju hålla med dig, om man ser det som att försäkringsbolaget skulle värderat det. Men nu är det elbolaget som utfört ett arbete som är under all kritik och som förstört saker för oss och gjort att vi får massa mer jobb än vad vi behöver. Så nu handlar det kunnige om vad sakerna skulle värderats till, utan vad det värderas att kosta för att återställa till sitt ursprung. Vi pratade med två olika snickare igår där den ena sa runt 5000kr och den andra 6000kr för att bygga upp det likadant med postlådan. Murgrönan får vi klippa bort allt skadat och hoppas på att den tar sig på några år, men det är rätt tråkigt att det kommer se ut som en j**la knarkarkvart.
Tänk på att ni kan ta en MASSA sticklingar på murgrönan! Släng inte, det är jätte enkelt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag bara måste nominera detta inlägg till "ÅRETS I-LANDSPROBLEM 2022"

Inte många I dagens läge som har det lika tufft som ni e denna situation
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.