D
divi: Pratade med köparen till vår gamla lägenhet igår..Stackaren har tydligen blivit lite lurad av sin nuvarande mäklare som har fått in i kontraktet att hon måste åtgärda badrummet åt de som köpt lägenheten av henne! Hon har iaf nu fått veta att hon inte får pengar av oss så nu är vi förhoppningsvis klara med den här affären..
12 svar · 2,2k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: Okej jag förstår nog.Skall höra mig för med försäkringsbolaget vad min försäkring täcker. Som jag har förstått det så verkar det ju ganska riskfyllt för min del.Jag har ju inget för att ta på mig deras ansvar.Isådana fall är det ju bättre att dom fakturerar kunden direkt så har jag ju inget med saken att göra.
3 svar · 5,5k läst
jac
jac: Vi hade diskussioner om vägbredd och fri yta vid sidan för några år sedan. Efter att vi fick asfalterat så är ju bredden liksom mer definierad så frågan dog ut. I ert fall verkar ju vägbredden vara klart definierad till 3 m. Då får man utgå från vägens mittlinje och mäta 1,5 m på var sida. Där har du ytterkanterna. Hos oss har vi dessutom en regel som säger att det skall hållas
13 svar · 26,3k läst
L
larsg: Kommuner gör lite som de vill, ibland pga bristande kompetens och ibland helt medvetet. Det är därför det finns flera instanser att få ärenden prövade. Antingen ändrar du hus/placering, eller om du anser att kommunen har fel så får du överklaga beskedet.
2 svar · 3,5k läst
F
FieroGT: Jag menar att 6 m gäller för mellanspänning. För högspänning finns det ett spänningstillägg..... men det är väl knappast en högspänning som går över tomten.
2 svar · 1,9k läst
J
jerk: ja det ser ut som att det blir att göra en så liten affär av det som möjligt. Den ligger i vägen så den måste trots allt bort för att dräneringen skall kunna utföras.:(
6 svar · 9,5k läst
shieldfire
shieldfire: Jupp, misstag är inte helt uteslutet. Stöld kräver, utöver uppsåt, att det försnillade är över ett visst värde (är det 500 pengar?)
6 svar · 1,3k läst
·
P
P-A: Som Billy_baver säger under punkt 3 så kan du ha ett förhandlingsläge. Strandskyddsdispens för en ny, samfälld brygga är inte given. Kan således vara en tillgång... Sen som sagt bör du kolla om du eller tidigare fastighetsägare har gjort någon motprestation för att ha bryggan.
10 svar · 23,5k läst
H
hempularen: Uppgifter i prospektet kan uppfattas som en utfästelse från säljaren. Även om det är mäklaren som upprättar prospektet så är säljaren ytterst ansvarig för korrektheten. Här har säljaren inte givit någon information om ytan, han anger att skatteverket påstår att ytan är si eller så. Hur denna uppgift kommit till skatteverket vet vi inte. Och som köpare lär man inte ha någon
4 svar · 4,9k läst
H
hempularen: [citat] Lite oexakt uppgift. Hade ni ett påskrivet kontrakt eller ej? Huruvida ni hade betalat handpenning eller ej är av mindre betydelse.
3 svar · 2,0k läst
E
Enhörningen: Tack för alla inlägg i frågan, även om vissa missförstod mig. Mvh / Enhörningen :)
26 svar · 9,7k läst
J
jimata: Alla plank kräver bygglov, ring kommunen.
2 svar · 3,2k läst
A
ANDHOL: Många bolag ger liten extra peng som komplement till intrångsersättningen när fastighetsägarna ställer upp frivilligt. Men när det krånglar så kan man tvingas ta till ledningsrätt även vid nya linjer. Att däremot få en ersättning i stil med 20 kkr och få det som ett 20 årigt arrende kanske går i vissa nät, men definitivt inte i alla. Det finns en "branschstandard" för
9 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Jag utgår från att du verkligen vet vad du talar om när du säger att allt som behövs är en utfartsväg. Isåfall hoppas jag också att grannen med vägmarken är vidtalad och redo att frivilligt acceptera ett servitut. När så är fallet bör ni kontakta dels en kompetent mäklare (som kan upprätta korrekt kontrakt) och dels lantmäterimyndigheten (som ni uppdrar att ordna
2 svar · 844 läst
B
billy_baver: Nej, man är inte tvingad att riva bara för att man beviljats rivningslov. Konsekvenserna av bristande eller uppfyllda villkor beror på hur avtalet är utformat.
12 svar · 1,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Informationen jag fick af min Brf var att man kunde plocka ut pengarna hur som helst. /K
3 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Det stämmer att orubbat bo gäller gentemot gemensamma barn, (vet ej om det spelar roll om föräldrarna var gifta eller ej). men då handlar det om tvingande regler. Dvs när en av dina "riktiga" föräldrar avlider så får du vackert vänta på arvet till även den andre avlider. I ett fall som det här så bygger ev. orubbat bo på frivillighet från arvingarna.
11 svar · 3,1k läst
S
spud: [citat] Vad menar du med vattendom? Det är väl ingen jätteförändring för bäcken anser jag, men det är ju jag :) Vad finns det annars för alternativ? Stenkista har jag hört talas om, men kan inte så mycket vad det innebär.
7 svar · 1,8k läst
Z
zankan: På en utförande eller totalentreprenad brukar man ha 1-2% på kontraktsumman per påbörjad vecka till ett maximum av 10-20% på kontraktsumman. Har man en låg kontraktsumma sätter man ett beloppförslagsvis minst 15% av kontraktet och max 25%
3 svar · 6,8k läst
M
mariamed4: Och visst borde det då vara en försäkringsfråga?
6 svar · 4,2k läst
shieldfire
shieldfire: Ja, det är du som sitter med alla trumf på hand. Att säljaren vill sätta upp ett tilläggsavtal är en sak, det finns inget som tvingar er att gå med på ett sådant (vad jag förstår). (Vi har ett tilläggsavtal på vårt hur där säljarna får ha kvar sina saker i uthuset till och med nästa vecka pga deras försenade flytt. Men det var inget vi var tvungna att skriva på.)
3 svar · 2,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Dolt fel kan det bara bli om skadan rimligen inte kan misstänkas pga ålder och allmänt skick. Att missa att ett helt tak är angripet av röta och mögel låter inte sannolikt - hur kunde din besiktningsman missa det ? Och om taken är gammalt (?) så är en renovering ngt man får räkna med - dock kanske stommens skick kan diskuteras (men som sagt - finns det några skäl att
14 svar · 1,7k läst
T
trångbodd: Stort tack för ditt svar Lars_M, precis detta behövde jag. Jag vill mest veta vilken rätt ordföranden har, för att ta med mig i en ev diskussion, snarare än att kasta paragrafter hit och dit. Tänker börja med en enkel lista på vad som är utfört och namn på elektriker och firma, och så får det vara bra så tycker jag.
10 svar · 3,5k läst
B
Bambi: Hej! Som jag skrev i rubriken söker jag en advokat i södra Sverige och mottager gärna referenser och erfarenheter. Den nonschalans som jag bemötts av och inte få rätsida och hjälp med våra problem måste bemötas på samma sätt. Så snälla hjälp mig hitta den "bästa" advokaten. Mvh
0 svar · 1,1k läst
Q
Quiksilver: Tack så mycket för svaren, jag är övertygad om att vi kommer komma till rätta med problemen med hjälp av dessa tips! =)
20 svar · 6,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Nja, det här var nytt för mig. Stämmer det verkligen? Däremot vet jag att mäklarsamfundet direkt avråder från att använda benämningen "Fast pris".
3 svar · 1,6k läst
A
Algen: Nu är det bytt! Fick erbjudande från befintlig bank om en sänkning med 0,15 procentenheter jämfört med den rörliga om vi gick över till 3-månader. Långsint som jag är så var jag inte nöjd med det utan kollade även hos en konkurrenter och fick ytterligare 0,18 procentenheter billigare. Känns lite vemodigt att lämna HB som jag har haft sedan jag kunde välja själv men de kunde/ville
6 svar · 1,5k läst
K
krillob: Tack för svar!
3 svar · 10,2k läst
M
mr_bygg: [citat] Kan hatntverkaren garantera att det är samtliga inköp och också garantera att kvittona enbart gäller ert bygge så är det väl OK. Då kan ni ju verkligen se vad ni krävs på av hantverkaren, men finns det poster på kvittot som inte gäller ert bygge så är det väl hopplöst för er att gissa vilket material som verkligen köpts in till ert bygge och det kan knappast räknas som
23 svar · 20,2k läst
B
billy_baver: Att träd faller i vind med mindre än stormstyrka räknas normalt som "oförutsedd händelse". Dessa täcks inte in i villa/hemförsäkringarnas grundskydd. Men de flesta försäkringsbolag marknadsför olika tilläggsförsäkringar, där sådana skadehändelser täcks in. Oavsett om ett försäkringsbolag eller fastighetsägaren själv inledningsvis betalar skadan kan man givetvis omtvista
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.