5 602 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Snickare som försöker blåsa oss
Visst kan man bestrida via ett mail men det blir svårt att visa att bestridan verkligen har gjorts om företagaren inte svarar på mailet. Ett rek ger dig inte bara kvitto på att du har skickat försändelsen, om jag inte missminner mig får du dessutom ett kvitto på att försändelsen har hämtats ut.
Om en faktura man bestrider är en ROT-faktura, ska man också meddela skattemyndigheten?
Oavsett vilken form man väljer att bestrida fakturan är det viktigt att man får en bekräftelse på att motagaren tagit emot den bestridan man skickat ut. Ett svar på mail är ett väl idag ett hyfsat säkert bevis på att mottagaren svarar på det man skickat ut. Ett uthämtat rek betyder väl inte att man accepterat eller tagit del av något specifikt eftersom innehållet i brevet inte är registrerat. (Här är jag osäker om innehållet i det rekommenderade brevet är registrerat när man skickar brevet och om så är fallet så har man naturligtvis ett bevis på att man bestridit fakturan om motagaren hämtat ut försändelsen).joflopp skrev:
Syftet med inlägget var att påpeka att idag så kan man lika gärna bestrida en faktura via mail. Det viktiga är i slutänden att man får en bekräftelse på att mottagaren tagit emot en bestridan oavsett i vilken form den har skickats.
Registrerat uthämtande av Rek är, vad jag har förstått detsamma som delgivning. Du kan alltså inte hämta ut ett Rek och sedan hävda att du aldrig läste innehållet.mr_bygg skrev:Ett uthämtat rek betyder väl inte att man accepterat eller tagit del av något specifikt eftersom innehållet i brevet inte är registrerat. (Här är jag osäker om innehållet i det rekommenderade brevet är registrerat när man skickar brevet och om så är fallet så har man naturligtvis ett bevis på att man bestridit fakturan om motagaren hämtat ut försändelsen).
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Lite postkunnig är jag, så detta med rek är rätt. Man kan vägra att hämta ut, men då är det att betrakta som att man haft en chans. Vid uthämtandet så får man inte öppna och kolla innan man tar emot. man kan få se på kuvertet men inte öppna. Avsändaren får vid uthämtandet ett mottagningsbevis att det är ut hämtat. Om man sedan väljer att inte läsa spelar ingen roll. Man kan även skicka brev med särskilt mottagarbevis. Reket är en "värdehandling" i postens hantering. Därav en annan säkerhetsnivå på hanteringen, läggs i särslit fack, låses in mm.
Så, gången när man inte är överens om en faktura/fakturor blir att när diskussionerna rasat ihop skickar leverantören/hantverkaren en eller flera fakturor (t.ex. ROT + material), man bestrider dem, förklarar varför och betalar in det man själv anser är korrekt. Sedan får man en eller ett par påminnelser från samma företag, behöver man bestrida dem också? När det går till Inkasso/Kronofogden så bestrider man fakturorna till dem, sedan är det upp till leverantören att ta det till Tingsrätten?
Rek brev är ganska meningslöst, ingen vet ju vad som fanns i brevet ändå, så du kan gott skicka det i ett vanligt brev.
Om han inte kommit på bestämda tider och du har tagit ledigt från jobbet de tiderna är han skyldig att ersätta dig för din uteblivna inkomst.
Om han inte kommit på bestämda tider och du har tagit ledigt från jobbet de tiderna är han skyldig att ersätta dig för din uteblivna inkomst.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Nja, rek är inte meningslöst i den bemärkelsen att du som avsändare har bevis på att du försökt att söka kontakt. Du har ju då bevis på att den andra parten inte vill svara om de inte hämtar ut reket.
Klicka här för att svara