F
frohike: Praxis som jag förstår det är att drar man ett ärende till hyresnämden där man garanterat hamnar om man vill vräka någon pga exempelvis ändrat nyttjande, typ bostad till kontor osv är att man får betala runt 1 årshyra i "skadestånd"
12 svar · 7,2k läst
B
billy_baver: Tvisten om markägandet har redan utmynnat i en dom som - i sig - kan ge ledning för fortsatt tolkning. Själva begreppet "ofri grund" förutsätter att marken och dess bebyggelse har olika ägare. Det kan därför bli avgörande om rätten i sina domskäl betraktat den nya byggnaden som lös egendom eller som fastighetstillbehör. Marken har genom tvisten inte "överförts" eller "överlåtits"
25 svar · 13,9k läst
F
fredda: Skönt!
30 svar · 5,7k läst
F
30 svar · 5,7k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Jag tycker i varje fall att brorsan ska ta det omedelbara gentemot trådskaparen. Sen får brorsan göra upp med grannen. Trådskaparen ska inte behöva anstränga sig.
27 svar · 5,3k läst
J
JED: Hej Jag får tacka för alla intressanta svar. Känner bara att jag vill förtydliga vissa saker om fallet. Kaminen finns fortfarande att köpa, men små ändringar har gjorts i tillverkningen vilket resulterade i luckproblemet. Det ser i dagsläget ut som om jag får pengarna tillbaka. Prisdiskussionen berodde på att säljaren tyckte att jag skulle lägga pengar emellan för en ny kamin av
34 svar · 3,3k läst
B
billy_baver: Tjänande fastighet överlåter inga andra rättigheter än vad som uttryckligen formuleras i urkunden. Ägaren kan i allt övrigt fortsätta bruka sin mark på alla sätt som inte står i konflikt med härskande fastighets rättighet. Ägaren till tjänande fastighet kan tillochmed avtala om samma servitutsrätt till ytterligare en eller flera andra härskande fastigheter. Förutsättningen är
6 svar · 1,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Man ska alltid hålla hårt i sina pengar så länge som möjligt. Att önska 50% kvar till allt är klart tror jag dock inte är en väg framåt, helt enkelt för att det ligger för långt bort från vad motparten förväntar sig. Risken är att man betraktas som oseriös och då när man inte lika långt i förhandlingen som man annars skulle gjort.
12 svar · 3,8k läst
B
billy_baver: Med detta servitut följer ingen rätt att använda vägområde A som parkering. Jag antar att grannen som parkerar på vägen äger lott A eller B, och menar därför att han inte kan använda servitutet som stöd för den saken. Som vi redan gissat!
22 svar · 3,0k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Frågan var ju om man får hålla pengar efter arbetenas fördigställande om inte fel föreligger. Det får man naturligvis inte.
4 svar · 2,5k läst
H
hen_rik79: Något man ska veta i dessa ärenden är att man varken ska vara rädd för vare sig inkasso, kronofogde eller tingsrätt. Så länge du skriftligen har bestridit en faktura så kan vare sig inkasso eller kronofogde att kunna göra något utan blir då ett fall för tingsrätten. Och dit är det sällan suspekta typer vill gå, speciellt om de inte har något att komma. Men det är väldigt
24 svar · 6,0k läst
M
Melmac: Offert på det som ska fixas, ink. moms 12250:- + bytet av paneler etc på ena sidan, samt lika dant på andra sidan = ca 18250:-. Därefter tillkommer det då, som det även står i offerten, kostnader för eventuella fel som inte kan upptäckas innan man börjar dra i det. Dessutom kommer taket hallen att bytas eftersom det är fuktfläckar på en del ställen och att det droppade vatten ur
40 svar · 6,6k läst
·
A
ANDHOL: Just fallet när fakturor skall betalas med medel från byggkreditiv så var vår erfarenhet att det var lättare att avtala med banken att vi lyfter exempelvis 200 kkr för ospecificerade småutgifter som måste betalas med kort varsel. Här kan det exempelvis vara när en faktura enligt ovan kommer in eller om man står på Ikea och vill köpa deras kök så var det ju kontant betalning någon
12 svar · 14,7k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Skillnaden mellan ABS 05 och ABS 09 finns i tråden: http://www.byggahus.se/forum/juridik/125945-skillnad-pa-abs-05-och-abs-09-a.html Det är inte säkert att det är bäst för konsumenten att använda ABS 09.
6 svar · 1,6k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Lite om vad som gäller vid besiktning av entreprenader mellan näringsidkare och konsument om standardavtal ABS 05 eller ABS 09 avtalats, hittar ni på slutet av tråden: http://www.byggahus.se/forum/juridik/79503-saerskild-besiktning.html
0 svar · 784 läst
M
-MH-: Om det är bostadsfastighet så lägger du ingen moms på hyran, men du får inte heller dra av momsen på material och tjänster. Köper du privat så har du per automatik startat en näringsverksamhet, när du äger en näringsfastighet. Dina intäkter minus dina utgofter såsom material, energi, pennor och räntekostnader blir din vinst som beskattas. Det är för mycket att förklara, köp
6 svar · 11,2k läst
F
frhe: Skulle även råda dig att ta kontakt med din konsumentvägledare. De har koll på hur du ska göra för att att ska gå rätt till från början och via konsumentverkets hemsida kan du ladda ned mallar för bestridande av faktura etc. Precis som skrivet ska du inte glömma att dra av för utebliven arbetsinkomst de gånger du var hemma från jobbet och ingen dök upp. Tror att företaget har mkt
8 svar · 2,4k läst
yonna
yonna: Det kan vara svårt att helt eliminera källardoft vissa tider av året i en källare som är så gammal. Jag dränerade inte ens om mitt förra hus´ källare då de olika experterna jag talade med inte trodde att all källarlukt skulle försvinna. Innerväggarna fixades och så las klinker i hela källaren. Rejäl ventilation. Det är riktigt att det lätt blir fuktluft vid årstidsskiftena.
4 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Lite OT. Jag har byggt om vårt system från öppet kärl på vinden till slutet kärl i källaren. Nu för några månader sedan höll jag på att plocka bort kärlet på vinden. Hade satt tigersågen i röret. När jag var nästan igenom så lossnade kärlet som satt 20cm från stället jag sågade på, en koppling sprack av vibrationerna från sågen. Jag blev någto snopen, och insåg att jag
5 svar · 3,4k läst
T
Troberg: Äsch, jag som hade hoppats på att bli utnämnd till kejsare över Tunaån och att alla skulle behöva titulera mig "Massa"... Jag trodde snarare att jag kontrollerade vem som fiskade där, och att det tex skulle vara OK att fiska med någon kompis eller liknande. Nåja, det är bättre än inget...
10 svar · 4,8k läst
B
billy_baver: Borde var fullt möjligt att erhålla förvärvstillstånd för juridisk person, om man gör det troligt att förfarandet är förenligt med lagens syfte.
12 svar · 2,7k läst
A
AndersS: Vissa områden med äldre bebyggelse har ibland dränerigen kopplad till spillvatten, då dagvatten är något som kom senare. Men kolla hur det är, för i vårt kvarter fanns det även ett hus byggt på senare 70-tal där man växlat spill och dagvattenanslutning i gatan, vilket upptäcktes när ett annat hus bytte ägare och att man vid viss väderlek tyckte det luktade avlopp i
3 svar · 1,1k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tror inte de har något att hämta alls. Garantin mot byggfel gäller i tio år, och gick alltså ut för 23 år sedan. Säljarens lista innehåller enligt dig inget om mögel, och därmed påstår säljaren heller inte att huset är mögelfritt. De där frågelistorna har ett relativt begränsat värde när det kommer in på sådana saker. (Mer värdefullt om säljaren gör utfästelser att
1 svar · 1,4k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Om man läser tråden noga så ser man att bosse4 släppte det hela redan ett par dagar efter när han ställde frågan för två år sen.
52 svar · 21,3k läst
·
H
hempularen: Det är säkert inget problem, om anläggningsbeslutet tar upp något i stil med underhåll av vägar så är ju snöröjning en del av underhållet.
39 svar · 12,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: En del?
3 svar · 15,9k läst
H
hempularen: Prata med en advokat direkt. Att dörren öppnas inåt kanske är svårt att få till ett alvarligt fel (även om det säkert tar bort yta för dig). Men en dusch mindre än betsällt låter ju som ett ganska rejält fel. Hur fel är det? Saknas ett helt duschrum, eller är det bara att det inte finns en dusch till badkaret, men en separat dusch i badrummet?
6 svar · 1,8k läst
T
Troberg: Hosting kommer inte på fråga, jag vill ha grejorna hemma där jag har koll på dem. DynDNS har jag tidigare använt, och det har funkat OK, men inte lika bra som fast. Iofs så har Bahnhof "nästan fast IP", dvs de ändrar bara om maskinen varit nere en längre tid, så det kanske är bra nog. ADSL's stabilitet är lite si och så, framför allt har jag problem med att modemen överhettar. Det
20 svar · 1,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hej igen! Dels ligger den tilltänkta "slänten" en bit in på min uppfart. Dessutom har jag ett ruckligt garage, som har ett tillsvidareservitut från en tidigare ägare av "slänten". Min största motivation är "pulkabackealternativet", dvs. jag skulle må bra av att veta att "slänten" är min! Dessutom antar jag att, som ny ägare av "slänten" kan jag ge mig själv tillstånd att låta
10 svar · 2,1k läst
I
injonil: [citat] Man behöver inte kunna se felet. Det räcker med att man kan upptäcka felet, t ex genom att rucka, slita, dra, knacka i/på på balkarna...
9 svar · 1,4k läst
K
Krawk: Nej, man fick fila lite mer på googlingen än så. ( tecknet + betyder dessutom ingenting speciellt för google) http://fc.bygging.se/~husbyggaren/2009_3_10.pdf
3 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.