Förra sommaren hade vi tre hästar som gick på bete på ett av våra stycken. I telefon (alltså muntligt) hade jag och ägaren diskuterat betalningen för det. Jag sa att jag ville ha 500 kr / månad och sen fick hon ha så många hästar hon ville där. Hon pratade då om att hon hade två ston varav en hade föl och sen en hingst som hon eventuellt skulle ha på en del av stycket.
När hästarna sedan kom var det bara de två stona och fölet. När hon efter sommaren tog hem hästarna sa hon att då bli det väl 350 kr/ månad. Hon menade då at hon ju inte tagit dit hästen och då skulle hon väl inte behöva betala fullt pris? Jag vidhöll att jag ville ha 500 för det hade vi kommit överens om tidigare. Lagom roligt att komma med detta nu i eftehand (jag vet att jag borde krävt betalning i förskott...men man lär så länge man lever) Hon blev ganska otrevlig i telefon till slut och skrek om att hon skule ta kontakt med sin advokat och att jag ju inte skulle tro att jag nånsin skulle kunna ha hästar betandes igen för det skulle hon se till. Dessutom menade hon att jag skulle vara glad att hon velat ha dem där för jag hade ju inte direkt nån annan som skulle dit (vilket hon inte har en aning om såklart för det hade jag) Dessutom menade hon att hon inte borde behöva betala fullt när gräset inte räckt hela sommaren och hon hade fått stödfodra med hö i slutet...men det var ju helt upp till henne att ta hem sina hästar när hon ville och dessutom besiktigade hon hagen innan hon tog dit dem.
Eftersom hon slängde på luren flera gången när jag försökte resonera med henne valde jag istället att maila henne ett betalningsförslag. Jag räknade ut hur mycket det skulle bli om vi gick halva vägen var mellan 350kr och 500kr och mailade henne summan och bad henne betala inom 10 dagar. Jag mailade den 27 okt och hon svarade att hon redan betalt sina räkningar så hon skulle betal den 25/11.
Naturligtvis dök ingen betalning upp...och hon svarade inte när jag försökte kontakta henne... sen kom ett sms att hon skulle betala 25/12 och då att hon hade det jättesvårt och allt som inte var akut fick vänta hon skulle återkomma när hon kunde betala. Det handlar om runt 1500 kr så det är ju inga jättesummor, därför känns det rätt löjligt att hålla på att tjafsa så här.
Men det har fortsatt likadant hela våren. Hon skjuter på betalningen hela tiden med olika ursäkter varje gång. Hon måste vänta till semesterersättningen kommer hon har blivit av med mitt kontonummer men om jag mailar det omgående kan hon betal...vilket jag inte hade möjlighet och dagen efter var det "för sent" sen fick hon höga veterinär kostnader och lovade betala nu sist den 20/6. Inga pengar har dykt upp och det går ej att få svar av henne.
Hon har hela tiden propsat på att det ska vara med kvitto för hon ska starta avelsverksamhet så pengarna ska in på vårt företagskonto.
Nu undrar jag vad det finns för möjligheter för mig att få in de här pengarna? Vad kan jag som företagare (ägare av lantbruk) göra rent juridiskt? Var kan jag vända mig?
Jag är mycket väl medveten om att hon försöker blåsa mig på betalningen men just därför vill man inte gärna ge sig. Hon har betettt sig illa och hotat mig och det är inte rätt att man ska kunna bete sig så. Är det någon som kan råda mig hur jag går vidare?
När hästarna sedan kom var det bara de två stona och fölet. När hon efter sommaren tog hem hästarna sa hon att då bli det väl 350 kr/ månad. Hon menade då at hon ju inte tagit dit hästen och då skulle hon väl inte behöva betala fullt pris? Jag vidhöll att jag ville ha 500 för det hade vi kommit överens om tidigare. Lagom roligt att komma med detta nu i eftehand (jag vet att jag borde krävt betalning i förskott...men man lär så länge man lever) Hon blev ganska otrevlig i telefon till slut och skrek om att hon skule ta kontakt med sin advokat och att jag ju inte skulle tro att jag nånsin skulle kunna ha hästar betandes igen för det skulle hon se till. Dessutom menade hon att jag skulle vara glad att hon velat ha dem där för jag hade ju inte direkt nån annan som skulle dit (vilket hon inte har en aning om såklart för det hade jag) Dessutom menade hon att hon inte borde behöva betala fullt när gräset inte räckt hela sommaren och hon hade fått stödfodra med hö i slutet...men det var ju helt upp till henne att ta hem sina hästar när hon ville och dessutom besiktigade hon hagen innan hon tog dit dem.
Eftersom hon slängde på luren flera gången när jag försökte resonera med henne valde jag istället att maila henne ett betalningsförslag. Jag räknade ut hur mycket det skulle bli om vi gick halva vägen var mellan 350kr och 500kr och mailade henne summan och bad henne betala inom 10 dagar. Jag mailade den 27 okt och hon svarade att hon redan betalt sina räkningar så hon skulle betal den 25/11.
Naturligtvis dök ingen betalning upp...och hon svarade inte när jag försökte kontakta henne... sen kom ett sms att hon skulle betala 25/12 och då att hon hade det jättesvårt och allt som inte var akut fick vänta hon skulle återkomma när hon kunde betala. Det handlar om runt 1500 kr så det är ju inga jättesummor, därför känns det rätt löjligt att hålla på att tjafsa så här.
Men det har fortsatt likadant hela våren. Hon skjuter på betalningen hela tiden med olika ursäkter varje gång. Hon måste vänta till semesterersättningen kommer hon har blivit av med mitt kontonummer men om jag mailar det omgående kan hon betal...vilket jag inte hade möjlighet och dagen efter var det "för sent" sen fick hon höga veterinär kostnader och lovade betala nu sist den 20/6. Inga pengar har dykt upp och det går ej att få svar av henne.
Hon har hela tiden propsat på att det ska vara med kvitto för hon ska starta avelsverksamhet så pengarna ska in på vårt företagskonto.
Nu undrar jag vad det finns för möjligheter för mig att få in de här pengarna? Vad kan jag som företagare (ägare av lantbruk) göra rent juridiskt? Var kan jag vända mig?
Jag är mycket väl medveten om att hon försöker blåsa mig på betalningen men just därför vill man inte gärna ge sig. Hon har betettt sig illa och hotat mig och det är inte rätt att man ska kunna bete sig så. Är det någon som kan råda mig hur jag går vidare?
Mitt råd är att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden. Om hon bestrider denna får du ta det via tingsrätten.
Till nästa gång bör ni se till att ha ett skrivet avtal där det framgår vad som ingår i hyran/nyttjanderätten samt vad kostnaden är för detta.
Människor som beter sig på detta sätt är det ingen idé att försöka resonera med. Man får bestämma sig om det är värt (tid och ork) att gå den hårda vägen eller om man helt enkelt ska låta det vara och skriva upp pengarna på "läropengskontot".
Till nästa gång bör ni se till att ha ett skrivet avtal där det framgår vad som ingår i hyran/nyttjanderätten samt vad kostnaden är för detta.
Människor som beter sig på detta sätt är det ingen idé att försöka resonera med. Man får bestämma sig om det är värt (tid och ork) att gå den hårda vägen eller om man helt enkelt ska låta det vara och skriva upp pengarna på "läropengskontot".
Nja MH dra nu inte alla över en kam
Jag är själv hästägare och jag skulle aldrig bete mig så. Inte någon av de hästägare jag känner heller.
Vi har haft flera andra hästägare som både haft bete och stallplats här och det har aldrig varit problem innan...Men däremot en viss sorts människor är ofta såna och den kategorin tillhör hon!
Risken är väl att jag får skriva upp pengarna på "läropengskontot" men det känns surt när det är hon som beter sig illa. Och nästa gång blir det definitivt skrivet avtal vem det än är med.
Men kan man kontakta kronofogden när man bara har ett namn? Hennes hem och mobilnummer är nämligen inte listade så jag har ingen adress!
Risken är väl att jag får skriva upp pengarna på "läropengskontot" men det känns surt när det är hon som beter sig illa. Och nästa gång blir det definitivt skrivet avtal vem det än är med.
Men kan man kontakta kronofogden när man bara har ett namn? Hennes hem och mobilnummer är nämligen inte listade så jag har ingen adress!
Det blir ju lite värre förstås... Går ju naturligtvis att leta reda på i alla fall, speciellt om hon har ett ovanligt namn. Skicka PM med de uppgifter du har så ska jag se om jag kan hjälpa dig (naturligvis förutsatt att du vill gå vidare med det).Sophie skrev:
Får säga som -MH-, glöm de där pengarna. Att gå vidare till kronofogden och sedan ev. tingsrätt kommer för din del bara att resultera i att du drabbas av kostnader som du inte kommer att få betalt för. Det låter fint att man s.a.s får ut alla omkostnader, men, vad hjälper det när det inte finns något att hämta. En person som denna är förmodligen skyldig upp över öronen. Det är ingen ide att ställa sig sist i kön och hoppas att få betalt . Kontakta i alla fall kronofogden, där kan du få reda på om hon har flera obetalda skulder.
Funderar om du måste ha en dom från tingsrätten innan du kan gå till kronofogden.
Har själv råkat ut för samma sak som du, men hon hyrde även huset. Det var så länge sedan så jag har glömt hur vi gick vidare. Dock resulterade det inte i några pengar. Behöver du hjälp med adressen och hennes personnummer, hör av dig.
Funderar om du måste ha en dom från tingsrätten innan du kan gå till kronofogden.
Har själv råkat ut för samma sak som du, men hon hyrde även huset. Det var så länge sedan så jag har glömt hur vi gick vidare. Dock resulterade det inte i några pengar. Behöver du hjälp med adressen och hennes personnummer, hör av dig.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är nog stor risk att du blir blåst på betalningen. Knappast värt att gå via Kronofogdeoch sedan rättsprocess. Du kan gå vidare med inkasso men motparten behöver bara bestrida så lägger dom ner kravet och då måste du stämma motparten.
Lärdom: Skriv avtal avseende ALLT!
Lärdom: Skriv avtal avseende ALLT!
Som jag fattat det har hon inte betalt nånting alls. Men även om ni inte är överens om hur mycket hon ska betala, så måste hon betala så långt ni är överens. Och det var tydligen 350:- månaden. Så det ska hon i vilket fall betala. Sen får ni reda upp resten av er skuld senare, i värsta fall i domstol.
Ja nästa gång vi har någon på bete eller har stallplats som vi inte känner sen tidigare blir det skrivet avtal och förskottsbetalning. Men även om vi nu var oense om betalningen eftersom hon tydligen missuppfattat mig (vilket jag inte tror på utan det är bara en ursäkt för att bråka om priset) så har jag ju gett henne ett förslag där vi möts på halva vägen. Detta accepterade hon och lavade att betala...det är ju sen som pengarna inte kommit in! Ett skrivet avtal hade hjälpt iom att hon inte kunde kommit i efterhand och påstått att priset var ett annat men det hade ju inte hjälpt mig att få betalt!!
Det hjälper ju inte att hon måste betal för det fattar hon ju inte!! hon skjuter bara upp det! Det är ju främst det som jag irriterar mig på nu och där är det väl bara kronofogden som kan eventuellt hjälpa till.
Tackar för erbjudanden om hjälp men jag kollade runt lite på nätet igår (hon föder ju upp hästar) och hittade henne. hittade dessutom hennes mans namn och genom det fick jag fram adressen så nu vet vi var hon bor. Lite bättre iallafall!
Det hjälper ju inte att hon måste betal för det fattar hon ju inte!! hon skjuter bara upp det! Det är ju främst det som jag irriterar mig på nu och där är det väl bara kronofogden som kan eventuellt hjälpa till.
Tackar för erbjudanden om hjälp men jag kollade runt lite på nätet igår (hon föder ju upp hästar) och hittade henne. hittade dessutom hennes mans namn och genom det fick jag fram adressen så nu vet vi var hon bor. Lite bättre iallafall!
Ibland kan det ju räcka med något så enkelt som ett formellt skrivet brev där du påtalar att om betalning inte sker innan datum xx/xx så kommer ärendet att lämnas över till Kronofogden. Sedan om du verkligen tänker göra det eller inte behöver ju inte hon få veta.
Nej detta är faktiskt något som jag tänkt nu när jag har hennes adress. Hittills har jag ju bara kunnat kontakta henne på telefon vilket gjort det rätt enkelt för henne att hålla sig undan. Det kanske "skrämmer" henne lite när vi nu faktiskt vet var hon bor.BiFuel skrev: