14 180 läst ·
137 svar
14k läst
137 svar
Betalning som ideligen uteblir. (långt)
Mikael_L skriver helt kloka ord.
Efter att ha läst ditt inlägg, så skulle jag ha bjudit in hästägaren "skurken" på en fika och lärt känna personen. Kanske får man reda på att varför hon ej betalar och kanske kan man hjälpa en i samhället att få ordning på livet.
Efter att ha läst ditt inlägg, så skulle jag ha bjudit in hästägaren "skurken" på en fika och lärt känna personen. Kanske får man reda på att varför hon ej betalar och kanske kan man hjälpa en i samhället att få ordning på livet.
har ett litet företag som tvättar/lagar/impregnerar hästtäcken och främst hästprylar. Fungerar mycket enkelt, kunden lämnar sina täcken utanför eller i stallet som oftast finns i närheten. Betalningen sker när kunden hämtar täcket genom att de batalar uppgjord summa i kuvert el dyl och tar täckena samt kvitto. Jag är sällan hemma när de kommer, detta har funkat utmärkt i över 5 år utan problem! Vi är absolut ingen tät familj, snarare tvärt om. Klart att inte alla betalr direkt, vill skjuta på till häst såld etc. Aldrig blivit blåst av någon av dessa! 1 gång blev jag blåst av en nyrik som skulle tvätta täcken till dotterns nyvunna intresse, 2000:- skulle det kostat. Väntade 2 mån och skickade en faktura. Fick svar att ekonomin var ansträngd osv, skulle dock betala månaden efter. Den 2:e hade inga pengar kommit, skickade en ny faktura och la på 500:- i ränta + adm kostnad. Det gör/gjorde mina fodringsägare när vi inte hade pengar! Samma visa, la på 500:-, efter ett halvår var det uppe i över 5000:-. Under tiden hade familjen köpt 2 nya bilar + husvagn, allt stod på min kund. Då tröttnade jag. Skickad in till KFM med alla avgifter inräknade, 6 dagar senare fanns pengarna på mitt konto! Han är fortfarande kund, nu kommer dock frun och förskott gäller. Vad lära avdetta? Skulle aldrig tveka att skicka till KFM vem det än gällde! Såvida de inte har kontakt med mig under tiden, då struntar de inte i mig som fodringsägare! Som tidigare skrev så skickar andra företag till KFM för klart mindre summor, kanske inte med sådan ockerränta som jag gjorde. Att det blev så beror helt & hållet på arrogant bemötande och att pengar fanns hos kunden! Skicka in på henne direkt, kan hon inte betala: Avyttra hästarna genom KFM försorg! Får du inga pengar när hästarna är sålda? Glädjs över att ännu en oseriös företagare är väck från marknaden! Detta gynnar övriga hästföretag som sköter sig och föröker ha sunda finanser!
Du har också rätt men jag tyckte mig känna igen typen i detta fall då jag råkat ut för några genom åren.Mikael_L skrev:Jag har länge velat skriva nåt mot detta inlägg, jag har bara inte vetat riktigt hur jag ska formulera mig.
Men jag blir arg och ledsen när jag hör/läser såna generaliseringar, om "ynkliga människor" och "parasiter".
Jag kan lova dig att det finns inte (nästan) någon enda person i det här landet som har det bra eller njuter på något vis när dom är i hästägarinnans kläder.
Det är ett jäkla risigt liv, med en massa som jagar efter en och kronofogdebrev osv, ingen lyxtillvaro lixom. Om du tror det är en lyxtillvaro kan du ju själv prova att börja strunta i att betala.
Det finns alltid ett tragiskt öde bakom problemen, och faktiskt en människa...
Nu skriver jag inte för att försvara hästägarinnan, hon gör fel, och vet om det.
Utan jag angriper dig, eller tja, egentligen dina åsikter, eller egentligen ditt inlägg, det är ju inte säkert att det helt speglar dina åsikter ...
Sen må det möjligtvis vara rätt eller orätt att försöka driva in skulden genom KFM, men undvik iaf att ge människor i svårigheter sådana epitet. Tänk att nån gång i livet kan det vara du, eller någon du håller av.
Typen som har pengar fast de ska gå till andra saker som den personen tycker är viktigare. Dvs sin häst eller saker kring sin häst eller nått annat. De som bråkar minst får betalt sist osv. Det finns ju massor av folk som sköter sina betalningar sen är det en klick som inte gör rätt för sig.
Hjälper du denna människa genom att hålla på och dalta? För mig är det enkelt kan du inte prioritera och hantera pengar så finns Kronofogden och hjälper till. Chanser har hon redan fått om jag förstått tråden rätt.
Skulle jag bli blåst på 10.000kr skulle jag lätt kunna lägga ut ytterligare 10.000kr bara för att få in dessa pengar på ett eller annat sätt. Tar hellre en förlust själv än att skänka bort pengar till någon som inte har rätt till det.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden