joflopp
joflopp: Just momsgrejen var ett stort problem i byggbranschen, så stor att branschen själv ville ha omvänd momsredovisning för att komma tillrätta med fusket. Tjänster som säljs i byggbranchen ska alltså momsredovisas av den som köper tjänsten, inte den som säljer.
3 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Fördelen för arrendatorn är att den nya jordägaren inte kan komma och säga "det hade jag ingen aaaaning om" om arrendet. :)
12 svar · 5,2k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Fastigheten/adressen betyder just att man skall skriva in fastighetsbeteckningen och/eller adressen där fastigheten finns. Beställarens adress skall skrivas under punkt A Parter.
10 svar · 2,6k läst
volvo
volvo: Om det bara utförs vvs-arbeten på platsen så är det såklart vvs-enterprenören som är ansvarig. Om det förekommer andra arbeten på plats är det inte ovanligt att det är byggentreoprenören som ansvarar för efterlagningar vid installationer.
3 svar · 1,1k läst
R
ratboy82: klaskarlsson, man tackar, jag fick nog svar på allting där. hempularen: ja du har nog rätt angående byrokratin, det jag ser här som jag inte är van vid hemma är folk med ofantliga mängder pengar som får en ide och bara kör. om det sen ligger åratal av plannering bakom ser ju inte jag. jag jobbar som målare här och för tillfället jobbar vi på ett nybygge på 930m2 som ska bli ett
3 svar · 8,4k läst
H
hasseltopp: [citat] Även om säljaren besiktat huset innan så gäller väl detta " Köparen har rätt att efter köpet låta besiktiga fastigheten. Om det vid sådan besiktning framkommer fel vars sammanlagda åtgärdandekostnad uppgår till minst XXXXX kr, äger köparen rätt att begära köpets återgång." Vi har ett exakt likadant utformat kontrakt som detta fast att tillägga är att "säljaren har
7 svar · 4,3k läst
T
tracker: Normalt så finns det en tidfrist utsatt för att göra besiktningar, nu kanske det är så att fristen löpt ut, då borde kontraktet rimligvis vara gällande. Har köparen då rätt att fortsätta att besikta fastigheten fram till tillträdelsedagen ? Det är kanske är det som TS menar.
6 svar · 1,7k läst
L
Lukasl: Fastpris på grunden brukar väl vara just grunden? Dvs husföretaget tar vid på färdig markbädd. Det brukar inte vara några problem att få fast pris på det. Schaktarbetet däremot är väl vanligt att man har rörligt eftersom det är svårt att veta vad som går åt. Dock kan man ju kräva underlag på fyllekostnaden och acceptera 15% entreprenad påslag eller dyl.
12 svar · 1,3k läst
H
HusKnutN: Det finns troligen ett servitut eller motsvarande som reglerar hur du kan nå din tomteller så borde det rimligen finnas. Troligen vill föreningen minimera trafiken på lokalgatan. Det kan nog vara bra att skriftligen försöka motivera dinabehov av bil på tomten.
4 svar · 7,1k läst
L
lt1cobra: Hej, det hela har löst sig... Det fanns avropskort på trappen, det fylldes i av min snickare i samråd med mottagaren, där begicks misstag på mottagarsidan och trappen fick fel mått... Resultatet blev att jag till slut får min trapp med rätt mått... Skönt!
10 svar · 2,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tydligt och bra så till och med jag förstod. :)
17 svar · 23,0k läst
JanneT5
JanneT5: Host. Verkar som det går fint att köra vidare med bredband/telefoniabonemang bara fakturorna betalas i tid.
3 svar · 1,5k läst
N
nitch: Tack alla för goda råd, skriver senare här och berättar hur det går vidare!!
10 svar · 1,5k läst
svartöra
svartöra: Kan det möjligen vara så att man lagt på grus för att låta bilarna trycka ner detta i vägen först, varefter man asfalterar? Vägverket gör ju så ibland när slitbanan på landsvägarna ska renoveras; det är just Y1 man lägger ut först (jag är inte expert men har sett beteckningen på annat håll) och efter ett tag asfalterar man. Det är inte roligt att vara cyklist under
2 svar · 7,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Sorry, I stay corrected! Hoppas att Fredrik&Karl hör av sig igen och berättar hur det ligger till. //KoW
9 svar · 2,4k läst
D
Danne_83: [citat] Helt rätt anaitis! Bortse ifrån mitt tidigare inlägg då det var mest en fundering.
9 svar · 8,2k läst
T
Troberg: [citat] Det finns också en lösning som man ibland, men inte så ofta ser, som kallas incitament. Då har man en beräknad tidsåtgång, och om de blir klara i förtid så får de (tex) halv ersättning för resterande timmar. Det motiverar dem att bli klara i tid, samtidigt som det håller kostnaden nere.
22 svar · 6,7k läst
F
frohike: Har du en enskild firma s måste den inte vara reggad.. Lite eftersom din privatekonomi och firmans ekonomi är samma. Du sköter istort sätt allt via din vanliga deklaration. Men många väljer att regga sin firma eftersom man oftast har ett namn eller likande man vill skydda. Men en tankläkare kanske inte har något spec namn att skydda därav inget företag reggat
4 svar · 2,3k läst
G
gaia: en annan sätt att se på saken är att dom 1000000kr för åtgärd av fel skall omfatta enbart reparation av skadan , ytsikt räknas med åldersavdrag. Då kan ju den summan minska avsevärt och kanske komma under 35000kr? Risken finns så kolla någa vad som är inräknat i dom 100000kr som firman anger som reparationskostnad. Om det gäller fex skadat golv så betalar inte säljaren för nytt
10 svar · 1,3k läst
E
enmellis: det är just det vi ska betala för, rivningen av läkt och pannor och bortforslingen av pannorna. Det tog mindre än en dag. Det gick ju så fort allting, de han väl inte ens titta på taket om det fanns någon "dålig" råspont heller. De tog ju inte heller bort någon gammal spik.
6 svar · 1,2k läst
volvo
volvo: [citat] Båda är bra, man skall användas för sitt respektive syfte. Dvs: Vid ombyggnader, renoveringar och mindre tillbyggnader använder man Hantverkaravtalet 09. Vid nybyggnation och större tillbyggnader använder man ABS 09. Detta är de råd och riktlinjer branschen och konsumentverket utarbetat tillsammans.
4 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Men det gäller väl bara inom ett begränsat område? Jag känner till ett fall här i Stockholm där man ville stycka en tomt, det fattades ca 20kvm för att uppnå min. storleken 600kvm per tomt. Ägaren gjorde då en affär med grannen, han köpte grannens garageuppfart som låg vid tomtgränsen, och kom då över den kritiska gränsen för styckning. Grannen fick servitut på att använda
2 svar · 980 läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag förstår verkligen inte. De gånger jag har flyttat in i hyresrätt så har det alltid varit ypperligt städat. Och är det inte det så får väl värden se till att det blir det. Det är ju inte konstigare än så.
18 svar · 2,4k läst
B
billy_baver: Om jag fattat saken rätt har hyresgästen (genom ombud) tecknat avtal om elnät och elström för det hyrda huset (anläggningen). Isåfall blir första frågan vad som hänt med företagets hittillsvarande avtal. Är det/de uppsagt/uppsagda? Andra frågan blir hur det kommer sig att en faktura ställd till företaget att betala blivit helt enkelt vidareskickad till företagets kund. Det normala
8 svar · 1,1k läst
A
ArneTW: Ni har era servitut mot markägaren SCA, det är ett avtal mellan två parter, jag skulle inte tro att ni har nån rätt att ge tillstånd för en utvigdning av det befintliga servitutet. Jag skulle be styrelsen för sportstugeföreningen att kontakta markägaren för att upprätta ett nytt servitut. OM jag var markägare och gett ett brygg/båtservitut för 6 båtar till 6 fastigheter och jag en
1 svar · 3,1k läst
B
billy_baver: Som jag gissade... Lycka till!
7 svar · 1,7k läst
Immobil
Immobil: :eek: Det var skillnad det, som flickan sa som bytte fästman. :) Då är frågan, vad är godkänt grusmaterial och vem avgör vad som är godkänt? :rolleyes:
9 svar · 831 läst
H
hempularen: Vet inte om jag fattar läget. Är huset konstruerat så att det hänger i luften, eller är det pga. sättningar som det nu hänger? Oavsett friskrivning så tror jag inte du skulle kunnat räkna med ersättning för detta. Om huset har sättningsskador så måste du som köpare anta att sättningen kan vara mycket allvarligare än vad som syns.
3 svar · 1,3k läst
nattugglan11
nattugglan11: jag får ev. köpa loss råvinden ovanför mig, o jag bor i lya. jag kanske inte inreder den då det är för mkt jobb med att fackverkstakstolar , men vill i alla fall köpa den för att ha som privat vindsförråd, och då med stege från min lägenhet. (tror priset är riktigt attraktivt att köpa loss vinden) kan jag få tips på det som är bra att veta om mina planer? blir det knasigt om
0 svar · 1,3k läst
Y
DIY_freak: Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Om man har ett kontrakt och vill utnyttja detta på något vis, så får man hänvisa till detta. Om det är ett brott eller inte att påstå att det inte finns något kontrakt beror ju på omständigheterna, men i regel är det inget brott att ljuga och bluffa. Men om du t.ex. vittnar under ed i en rättegång så vore det ju brottsligt. Du kan mycket
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.