Ericc
Moanne skrev:
Dessutom har chefen begått en brottslig handling som lurat mig med visitkortets: F-skatteregistrerad, vilket också stått på alla fakturor som förövrigt saknat både organistionsnummer och nummer för momsregistreringen.
Inser att jag betett mig som en idiot!!!!!
Står det på fakturan att företaget har F-skattebevis så räcker det för din del när det gäller F-skattsedelproblemet, om du tyckte du hade något.

Redigerat:
Moanne skrev:
Känner mest för att hänga ut både firman och målaren här och i pressen.
Målarn får du inte hänga ut men företaget kan du ju varna för här på forumet under rubriken "Referenser hantverkare & entreprenörer"

Jag förstår inte riktigt din iver att få alla dina avtal skriftliga. I ditt läge så är det faktiskt bättre att det finns muntliga och osäkra avtal/övernskommelser. Det är nämligen så att vid en tvist skall domstolen väga privatpersonens tolkning av avtalet tyngre än företagets tolkning av avtalet.

Så om din tolkning inte är helt orimlig (betala 1.000 för att måla om hela huset) så skall din tolkning av avtalet vara det som gäller om det inte finns skriftliga avtal. (Det är dock en fördel om du kan styrka din tolkning på något sätt.) Därför är det företagen som borde vara måna om att få till ordentliga avtal, inte privatpersonerna.
Nu är det ju sällan man vill dra något sådant här inför tinget eftersom det brukar kosta mer i afvokatkostnader än vad man vinner mot företagaren....

- M

Att stämma företaget tror jag inte är lönt. Det är för lite pengar det handlar om. Missförstå mig inte, 15 000 är inte lite pengar. Men i förhållande till de risker en stämmning för med sig, och den stress det ger. Och den långa tid som då blir fylld av funderingar runt hur det skall gå osv.

Om du efter 1-5 år slutligen får rätt så har en sådan firma normalt set ordnat så att de inte har några utmätningsbara tillgångar så man får ändå inga pengar.

Min iver kommer från advokaten uttalande, att i många av den här sortens tvistemål så svarar näringsidkaren:
- Vi har erbjudit oss att rätta till felen men kunden vägrar att släppa in oss.
Då är det helt kört i fall man inte kan bevisa motsatsen.

Tar det verkligen 1-5 år innan ett tvistemål är avgjort?
Finns det någon här med erfarenheter från liknade mål som kan berätta hur deras slutade?

I vilket fall som helst, jag står inte ut med denna målning. Tänker låta en annan firma åtgärda felen. Trots att jag får betala för den. Tack vare forumet vet jag nu vad man ska tänka på för att hitta en seriös målare.
Sparar fakturan ut i fall historen trots allt skulle hamna hos tinget.
Om jag fattade försäkringsbolaget rätt så räcker det att vinna målet för att rättsskyddet ska gälla och jag betalar då 20% av advokatskostnaden även om näringsidkaren saknar tillgångar.

Tack snickar-Urban, jag går in på referenser m.m. och varnar för detta företag.

Lättnaden kan knappt beskrivas efter ett hysteiskt snurande på denna tråd.
Ringde återigen skatteverket, ville vara 100% säker ang. momsregistreringen innan jag lämnade ut företagets namn. Trots fakurorna där VAT- nummer saknades är dom momsregistrerade.

Bäst av allt: Företaget förlorade sin F-skattsedel den 15 septemer. (Varför blev jag inte upplyst om datumet vid första samtalet?)
Vilket innebär att nu finns ingen oro när det gäller rotavdrag eller arbetsgivareavgifter.
Lägger nu hela historien bakom mig.
En dyrköpt läxa i form av inre stress.
Att betala renoveingen efter målarkluddens jobb känns nu som en bagatell.
Tack för alla länkar och råd

Det var skönt att höra Moanne. Tyvärr är verkligheten är sådan att många som blir lurade aldrig kan få full upprättelse, eftersom det kostar orimligt mycket tid och pengar - och jag tror personligen att de flesta har mest att vinna på att i fall som dina bita i det sura äpplet, acceptera läget och sen sova bättre utan att ha en rättsprocess att tänka på under mycket lång tid framöver.

Men, som sagt, se till att lägg ut företaget i "referenser"-forumet så att andra kan undvika att anlita dem åtminstone.

Mikael_L
Och de två stora lärdomarna alla bör dra är:
1. Dubbelchecka på något vis ifall offererat/uppgivet pris är är någorlunda vettigt.
2. Betala aaaaldrig i förskott. Om något inte är helt klart/ska göras om, betala bara för det som är OK, håll inne resten.
(OK, för vissa ej returnerbara beställningsvaror kan man tänka sig en ca 10% handpenning som företaget vill ha för sin egen säkerhet, men då kanske man ska kolla upp företaget ännu mer)

D
Kanske du bara frågade om de hade F-skattsedel första gången istället för att fråga om de hade F-skattsedel ett specifik datum?

Sedan skriver du att företaget "förlorade sin F-skattsedel". På dig låter det som om F-skattsedeln blivit indragen av skatteverket, men så behöver det ju inte alls vara. Företaget kan helt enkelt själva ha begärt att få sluta med F-skatt för att t.ex. övergå till A-skatt. Det behöver inte alls finnas någon oredlighet bakom detta.

Nu visar det sig ju då att "chefen" inte har gjort något egentligen fel? Fakturan han skrev ut (om vi bortser ifrån beloppen som sådana) var korrekt så tillvida att F-skattsedel verkligen fanns, precis som det stod på fakturan. Chefen har ju även åtagit sig att rätta till felet (men dök inte upp på avtalad tid, vilket iofs 9 av 10 hantverkare har kroniska besvär med :rolleyes: ).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.