Mina svärföräldrar har precis köpt en gård med egen brunn. Det har gått två veckor sedan övertagandet. Innan köpet upptäcktes det att det var slammigt i brunnen, det låg en död orm i mm. Säljaren åtgärdade detta och gjorde vattenprov efter rengöring. Svaret, som kom idag, är att det är drickförbud på vattnet (vi ska få protokoll idag så vi vet inte hur omfattande problemet är.)

Svärfar är nu väldigt hispig och vill gärna skylla på någon, helst säljaren :rolleyes: . Vem måste fixa detta, hur hamnar det rent juridiskt, iom att testet gjordes innan tillträde, men svaret kommer efter?

Synd att kalla hela saken "dold" i alla fall. Finns det inte något om att allvarliga fel kan ge rätt till ersättning ändå? Eller har jag drömt?

Om det inte står något i avtalet om brunnens kvalisort, så skulle jag tro att svärfar få pynta på egen hand.

Om de inte har någon villkorsparagraf i avtalet så har jag lite svårt att se hur de skulle kunna få ersättning.

Det enda jag kan komma på är om de kan hävda att brunnen blivit otjänlig under tiden mellan kontraktskrivning och tillträde. Säljaren är ansvarig för fel som uppstår före tillträdesdagen. Men om felet fanns vid kontraktskrivningen och inte kan gå som dolt fel, då har man ju köpt huset och felet.

Det togs prov för 2 år sedan, då var det bra vattenkvalitet. I mäklarannonsen propsas det på att det är av god kvalitet. Vi rådde svärfar att ta prov, men det "glömdes bort" :confused: Att kalla det dolt fel går ju inte eftersom det inte var dolt...
Säljaren verkar vara lite inställd på att hjälpa till, men eftersom svärfar är en konflikträdd typ som hellre kopplar in advokat än att tala rakt ut med folk så är jag orolig att han sumpar det genom att indirekt anklaga säljaren för fusk och så ta bort all anledning till goodwill.
Jag vill eg ge honom argument att knipa käft och se vad säljaren är beredd att göra.

Fanns det någon frågelista med i kontraktet?
Vad svarade isf säljaren betr. vattnets kvalité?

moix skrev: Det har gått två veckor sedan övertagandet. Innan köpet upptäcktes det att det var slammigt i brunnen, det låg en död orm i mm. Säljaren åtgärdade detta och gjorde vattenprov efter rengöring. Svaret, som kom idag, är att det är drickförbud på vattnet (vi ska få protokoll idag så vi vet inte hur omfattande problemet är.)
Vem måste fixa detta, hur hamnar det rent juridiskt, iom att testet gjordes innan tillträde, men svaret kommer efter?
moix skrev:
Det togs prov för 2 år sedan, då var det bra vattenkvalitet. I mäklarannonsen propsas det på att det är av god kvalitet. Vi rådde svärfar att ta prov, men det "glömdes bort" :confused:
Jag vill eg ge honom argument att knipa käft och se vad säljaren är beredd att göra.
Fifflat lite i texten
Vad kan ha gjort att vattnet blivit otjänligt på 2 år? Finns det risk att det måste borras nytt?
Jag kan hålla med dig om att han ska vänta och se vad säljaren tänker göra

Redigerat:
morsan skrev:
Vad kan ha gjort att vattnet blivit otjänligt på 2 år? Finns det risk att det måste borras nytt?
Jag kan hålla med dig om att han ska vänta och se vad säljaren tänker göra
Ja vad som kan ha hänt... Läck från avloppsdränaget? Gödsel på de intilligande åkrarna, vem vet. Antar att vi får svar på det snart.
Vi ska kolla frågelistan (vara förälder åt svärföräldrar:)) Det finns en sån.
Det föreslås att det införskaffas ett filter (UV Sterilizer 65 W), samt att man häller klorin i brunnen...
Vad jag vet är det en inte alltför gammal brunn.

Göran.W
Är brunnen ren och fri från djurkadaver och dyliga föroreningar så kan du prova med att klorera din brunn och ledningar, har du något i brunnen som kan förorena denna så bör du först slamsuga brunnen och därefter klorera den.
Beräkna volymen i din brunn, 1 lit klorin till ca 1000 liter vatten. Spola så att du får klorlukt i kranarna, spola även väggar och lock i din brunn med klorat vatten.
Låt det hela stå över natt och spola rent tills klorsmaken försvinner dagen efter.
Efter några dagar kan du sedan ta ett nytt prov och finns bakterierna kvar så kommer de sannolikt utifrån och då får du försöka att spåra källan och åtgärda denna. (Leta efter läckande avloppsledningar eller gödselstäder mm.)

Tack GöranW, det är på g.

Är nyfiken på hur det har gått då jag står i begrepp att köpa ett hus där vattnet visat sig vara otjänligt.

Göran.W
Troligen kommer vattnet bli bra eftersom där legat en död orm i det.
Ska du köpa ett hus med otjänligt vatten kolla vad som finns i närheten som kan förorena tex tre kammar brunnar, åker eller gödsel stackar.
Finns något av detta i närheten och specielt uppströms kalkulera med att borra en brunn.
Kolla även om det finns organiskt material i brunnen som kan tänkas förorena.
Är det skräp i själva brunnen brukar det gå att få ordning på det om inte är det i princip kört.

Vilket värde i vattenanalysen var det som var för högt? Längst ned i analysen står en anledning till varför det var otjänligt. Låter i tråden som det är e.coli eller någon bakterie iallafall och det är ju vanligt i grävda brunnar.

Om det rinner till förorenat vatten vid borrad brunn så kan man sätta i en manschett och hoppas på att den "dåliga" tillrinningen kommer från bergspricka eller otäthet i brunnen ovanför manschetten

En viktig sak att tänka på om man klorerar och har egen infiltration och t ex 3-kammarbrunn så är den troligtvis inte bygd för att man spolar hur mycket vatten som helst på kort tid!

E-coli var lite förhöjt (tjänligt med anmärkning), koliforma bakterier däremot 500/ml, och därför otjänligt. Trolig bov: åkern bredvid, samt det ovan nämnda manschettproblemet. Verkar hyfsat enkelt att fixa.

Det har gått så här: Mäklare och Säljare verkar ta på sig ansvaret då det både i beskrivning och annons talats om ypperligt vatten. Det verkar som om detta också stämt till ganska nyligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.