Normalt är det ju så att ett beslut av ett årsmöte gäller i princip bara fram till nästa årsmöte. Nästa årsmöte kan alltid ändra på beslutet. Ska ett beslut gälla längre tid än fram till nästa årsmöte så bör det in i stadgarna.

Jag är med i en förening där det ofta hänvisas till en massa beslut som fattats på nåt årsmöte för 8-10 år sen, hur ska medlemmarna kunna känna till de besluten om de inte finns dokumenterade i stadgarna? Man ska ju som medlem inte behöva läsa igenom alla årsmötesprotokoll för att få reda på vad som gäller. (Sen i fjol har dock en arbetsgrupp börjat gå igenom alla gamla årsmötesprotokoll för att göra en sammanställning av vad som har beslutats och på vilket årsmöte.)

Tack Åsaåsa. Det låter som om det skulle vara möjligt att dela på kostnaderna lika då iallafall eftersom det verkar ha varit så vid liknande situationer. Här borde man kunna tycka samma att alla har lika stor nytta av förrättningen som i er förening.

Nerre: ja i vår förening är det ju ganska luddigt eftersom stadgarna är så gamla (från 1947) och väldigt oprecist formulerade. Men beslutet som togs 2008 att alla skulle dela lika för att det skulle bli rättvist gäller ju enbart i detta fallet och anledningen till att det tagit så lång tid är att det dels varit kö hos lantmäteriet och dels helt enkelt tar tid att få igenom en sån här sak med alla omräkningar etc. Och även om beslutet är gammalt så borde det kunna gälla på detta tycker jag. Dessutom är jag nästintill säker på att frågan kom upp även vid årets möte i mars och då är det inte ens ett år sedan. Ska ta reda på vad som står i protokollen från årsmötena.

Lantmätaren är på semester och är tillbaka på måndag så jag får försöka få tag på henne då istället.

Om stadgarna inte är reviderade sen 1947 vore det kanske ide att motionera om lite uppfräschning av dem?

Stadgarna kommer att bytas till REV:S standardstadgar i samband med detta möte. Måste röstas igenom på 2 möten och första gången gjordes vid årsmötet tidigare iår.

Har för övrigt pratat med lantmätaren och enligt henne var det vanligt att man hade en viss summa fast och resten efter andelstalen. Att allt skulle delas lika brukade man inte göra men hon tyckte att jag skulle ta upp det på mötet för då kunde man ju alltid höja den fasta delen för varje fastighet om många tyckte det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.