Jag har en granne som gärna vill ta ner så många av de träd som står i vår tomtgräns som möjligt. Jag gillar den lummiga, skogslika miljön som det innebär. De träd som står på min sida tomtgräns kommer grannen självklart inte åt, men vad gäller de som står på deras sida? Har jag något som helst att säga till om utifall grannen väljer att ta ner träd placerade precis på sin sida tomtgränsen?

D
Nej, absolut ingenting du kan göra åt de träd som står på hans tomt, precis som grannen inte har speciellt mycket att göra åt de som står på din sida (förutom att han kan kräva att grenar som sticker in på hans sida kapas).

Rubrik och fråga hänger inte ihop. Den intressanta och svåra frågan är ju vad som gäller för träd som står mitt i / på tomtgräns. Allt annat som står på respektive sida är besvarat av ridax. Jag har själv en stor fullvuxen tall som står mitt på tomtgräns till granne, dessutom mitt i en "treriksgräns". För övrigt lutar den över vår tomt med stort grenverk som sträcker sig över alla tre inblandade fastigheter. Jag ville som nyinflyttad för 12 år sedan ta bort den, gränsgrannen ville inte så jag lade ner, ( man får ju välja sina strider). Men om endera part skulle vilja ha bort ett stort träd som tveklöst står mitt i tomtgräns och den andra säger nej - vad gäller då ? Ta ned 1/2 trädet medels lodrätt klyvning ??

Det borde finnas ett HD-fall någonstans! Gränstvister är både intressanta och gamla... :)

Såvitt jag förstår så är det lodrät klyvning som gäller. frågan är väl om man kan få en lantmätare att sätta ut var gränsen gå i trädkronan på 15m höjd. Efterssom trädet då inte kan överleva så skulle jag tro att grannar med någon gnutta logiskt tänkande då kan gå med på att trädet tas ned helt.

Det finns ju alltid en möjlighet att den ena grannen genom en lantmäteriförrättning köper en remsa mark av den andre (om båda går med på det förstås), sen kan han/hon bevara eller fälla träden som det behagar.

hempularen skrev:
Såvitt jag förstår så är det lodrät klyvning som gäller.
Hehe, detta skulle jag vilja se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.