F
Finja stilhus: Finja lovade oss att vi skulle kompenseras med ett belopp som båda parter kunde godta. Detta tyckte vi lät utmärkt. istället för att ha ett sådant belopp att diskutera fick vi ett brev från deras advokat som meddelade att man inte alls behöve kompnsera men man ville göra det ändå; med 10.000 och med ett sista datum den 24.8. Vi går kallt på de löften som Fredrik Magnusson på Finja
6 svar · 3,9k läst
Immobil
Immobil: Japp! :)
3 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Är det bara 30cm högt så vete tusan om det inte är OK trots strandskydd. Kolla med en jurist!
7 svar · 1,7k läst
K
kallun: Hej, Det verkar inte finnas någon detaljerad ritning hos sbk. I Planlösningen som finns för fastigheten står det endast bostäder. Hur vet man om det trots allt finns en ritning att finna? /K
17 svar · 2,0k läst
F
frjo7205: Gissar att Lantmäteriet just nu har lite av en kvalitetssvacka i samband med att de har övertagit ansvaret från ett antal lokala inskrivningsmyndigheter. Säger inte att det är så men kan vara en orsak till brister just nu.
18 svar · 8,1k läst
volvo
volvo: Det är bara byggherren som kan begära tvåårsbesiktning. Du har köpte ett befintligt hus och därför omfattas inte du av garantierna. Är det en seriös firma som byggt huset så kan du nog få dem att gå med på att åtgärda felen ändå.
1 svar · 745 läst
volvo
volvo: Du som byggherre (uppdragsgivare) är alltid ytterst ansvarig för arbeten på din byggarbetsplats. Därför är det du som skall vara motpart för din klagande granne. Jag antar att det inte gjordes någon syn av kringliggande hus innan arbetena påbörjades. Om ni inte gjort detta så finns det en risk att ni kan åka på att resätta grannen. Dock bör din entreprenör ha en försäkring som
2 svar · 1,1k läst
volvo
volvo: [citat] Om meningslösheten i råden kan endast läsaren bedöma. Det är många här som läser andras trådar och som kan ta lärdom av andras misstag. Ett underskrivet avtal är civilrättsligt bindande och gäller för det som står i avtalet men undantag av sådana partier som andra lagar reglerar. Vad de kan göra är antingen att gå med på avtalets innehåll så som det är formulerat
13 svar · 2,5k läst
P
Petra74: Oj,såg precis att ämnet ju var jättegammalt. Ledsen. Hoppas mitt tips kommer till någon nytta i alla fall.
14 svar · 12,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Måste man inte låta firman först få en chans att rätta till felet, innan man gör prisavdrag? Men innehålla pengar motsvarande åtgärden går väl ?
2 svar · 823 läst
B
Boan: ja.. därför är det bäst att "alla" håller träden i skick (klipper regelbundet) så blir de inte stora och man får problem... man vill ju kunna sova lungt även när det stormar.. ;)
21 svar · 5,7k läst
Y
yjs: tack för bra svar!
7 svar · 1,1k läst
Y
7 svar · 1,1k läst
N
Noggersbg: Tack billy_baver för svar! Känns som att jag börjar få koll på vad som gäller!
6 svar · 1,4k läst
T
Tille: Jag har skrivit till lantmätaren som förättade gränsvisningen och satte dit gränsmarkering (som grannen sedan flyttade). Jag har i brevet påpekat att det föreligger en tvist och att hans markering flyttats av grannen samt att jag uppmanat grannen att beställa en ny gränsvisning. Om det skulle visa sig att lantmätaren gjort fel och grannen har rätt blir det ännu mer komplicerat
4 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Där är det nog så (tror jag) att den härskande fastigheten har rätt att skada sin väg hur mycket som helst, och har rätt att transportera hur tunga och stora saker som helst till sin fastighet. Efterssom det nu är en väg ni båda nyttjar så bör du försöka komma överens med grannen om hur ni skall fördela kostnader för underhåll. Och kanske tom. acceptera att vägen under en tid
3 svar · 3,6k läst
B
billy_baver: Sierra skriver att LM själv "tog upp" begreppet hävd. Till vilket lagrum hänvisade då LM? Och i vilket beslut?
27 svar · 7,9k läst
shieldfire
shieldfire: Nu vet jag ju inte hur när den numera forumkända grunkan stod fönstret, men ibland blir jag lite förundrad när jag läser om de problem folk har med sina grannar. Jag har svårt att se att en uppställd "vad-det-nu-är" i normalt skick och på hyfsat avstånd från ett köksfönster är något att gå igång på egentligen. Träd som växer vid gränser tar nog priset. De får "hålla reda
44 svar · 27,7k läst
F
FLKR: Har inte hört från sotaren på 1½ månad...antigen pga. semester eller så har han gett upp??!?? FLKR
7 svar · 2,7k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Dolda fel vid besiktningen hittar bara Stålmannen:D,med sin röntgenblick. Jo du har rätt. Det är en djungel och man ska ha rätt bra på fötterna för ett vinna en dolt feltvist. Gränsdragningen är svår det håller jag med om. Ett fel är normalt inte dolt bara för att en normalt kunnig lekman inte hittar det. I praxis har kravens tällts så högt att det i princip krävs att en
28 svar · 6,1k läst
Fotografen
Fotografen: Jo, nejvisst. Det var ju en advokat som störde sig på röken också...:rolleyes::rolleyes:
2 svar · 901 läst
Theoharis
Theoharis: Hej, tack för tipset att det ev. inte står under vatten utan mer allmänt uttryckt. Hittade följande i PBL: Tomter, allmänna platser m.m. 15 § Tomter som tas i anspråk för bebyggelse skall anordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Dessutom skall tillses att 2. betydande olägenheter för
4 svar · 5,0k läst
B
billy_baver: Stiftelsen som förvaltar de ideella rättigheterna efter Frank Lloyd Wright har hamnat i konflikt med en person som nästan 60 år efter arkitektens död äntligen har byggt en av de villor han ritat. Den stolte ägaren hävdar: "Detta är ett äkta Frank Lloyd Wright-hus! Det finaste han ritat!" Stiftelsen rynkar på näsan och påstår motsatsen: "Detta är inte alls "Frank Lloyd Wright!"
14 svar · 14,2k läst
J
Jugges: Stämmer och det är i efterhand nått jag aldrig kommer göra igen. Man lär sig tyvärr av sina misstag. Då visningarna va under tiden det byggdes och den lägenheten vi valde höll på färdigställas. Många saker lovades som inte hölls. Vad har en mäklare för åtaganden gällande sånt här? Man köper produkten av mäklarn som i sin tur är en förmedlare åt byggherren. Men vem ska man
4 svar · 1,3k läst
S
Sara_B: Nej då, det var en riktig rörfirma som är ganska välkänd häromkring. De säger sig vara väldigt förvånade över problemen. Ska granska konsumentverkets hemsida bättre, missade brevguiden sist. Tack för tipset!
6 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Om det inte utryckligen står i avtalet om vite, så har du rätt till faktiska merkostnader (och inget annat), Typ om du måste hyra en annan bostad för att huset inte är färdigbyggt.
9 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Rent allmänt så får man inte parkera så att man hindrar trafiken, vilket grannen tydligen gör.
13 svar · 3,7k läst
·
B
billy_baver: Det beror på hur avtalet är formulerat. Rättigheten ska vara till nytta för härskande fastighet. Den ska vara beständig, och den ska avse fastigheten som sådan; inte dess ägare för tillfället. Om servitutsvillkoren uppfylls har parterna upprättat ett avtalsservitut, som normalt fortsätter gälla efter ägarbyte. Om avtalet är registrerat eller ej säger faktiskt inte särskilt mycket
3 svar · 759 läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Besiktningsmannen kan ni nog glömma. Är det 24 mån så är det. Dessutom - på vilket sätt tycker ni att han gjort ett dåligt jobb? Om problemet inte fanns då, och ledningen dessutom var i vägg/golv och bakom ett skåp - hur skulle han ha kunnat upptäcka ett problem. Jag tror inte att ni ska hävda att han har gjort ett dåligt jobb för då säger ni ju mot er själva. Om han hade kunnat
1 svar · 2,9k läst
A
Almen: [citat] Pool>> Riktigt, det är Jordabalken som jag stöder mig på. "Kan befaras" är väldigt lågt ner på skalan över risker som man har att ta hänsyn till. "Risk för skada" går att illustrera som en trappa som ser ut ungefär så här i stigande skala: kan befaras-möjligen risk för skada-antagligen risk för skada-sannolikt risk för skada-med visshet risk för skada-med säkerhet risk
44 svar · 9,6k läst
Thomas59
Thomas59: Mäklarens garanti är nog inget värd men ni verkar ha koll så det är nog ok. Skulle något dyka upp har ni, med tanke på de förhållanden du beskrivt, kanske en liten möjlighet att utkräva ansvar av säljaren, i alla fall i teorin.
3 svar · 904 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.