Jag pratade med tidigare ägare till mitt hus, och han hävdade att det var skrivet arrende på 49 år på en liten markplätt bredvid mitt hus som tillfaller min fastighet, men han hade inga papper på det.

Finns det något sätt att få tag på sådana papper?

Nej, arrendeavtal upprättas vanligen i "två exemplar, varav parterna tager var sitt". Det finns tyvärr inte något centralt "arrenderegister".

Markägaren som ska ha upplåtit arrendet kanske har sitt exemplar i behåll. Isåfall kan det vara lämpligt att be om en kopia.

Ok, tack så mycket.

Man brukar skriva in arrenden, så att det inte blir strul vid markägarbyte. Kolla hos lantmäteriet, det kan finnas där.

Jag har snabbt dubbelkollat saken. Det ÄR faktiskt tekniskt möjligt att skriva in vissa arrendeavtal om vissa villkor är uppfyllda. Det är mycket ovanligt att rena jordarrenden hamnar i fastighetsregistret. I många fall garderar sig jordägaren mot inskrivning genom uttryckligt förbud. Men visst: Precis som MH skriver så kostar det inget att kolla.

Det är inte alls ovanligt vad gäller tex jaktarrende (som är ett nyttjandeavtal egentligen). Undrar om inte mobilnätsägarna regelmässigt skriver in sina anläggningsarrenden för master, tex.

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=19828

"Utgångspunkten är att sådana upplåtelser som köparen känner till skall bestå. I 7 kap 11 § 1 st. första meningen JB stadgas att överlåtare av fastighet, som besväras av nyttjanderätt eller servitut, är skyldig att göra förbehåll om upplåtelsen, om rättigheten inte är inskriven. För förbehållet, som kan sägas vara ett sätt att informera köparen och försätta denne i ond tro (dvs vetskap), finns inga formkrav (vilket betyder att det kan göras på vilket sätt som helst, muntligt, skriftligt och dylikt). Förbehåll kan också göras i köpekontraktet. Även om nyttjanderätten inskrivits i fastighetsregistret kommer den gälla, likaså om köparen av annan anledning visste om nyttjanderätten, även om han fått reda på den på villovägar, enligt 7 kap 14 § JB."

Är arrendet inskrivet, så blir man garanterat inte av med det när fastigheten byter ägare.
Det blir man normalt sett inte annars heller, men man vet aldrig ... :)

Jag har köpt mark med inskriven jakträtt.

Redigerat:
Beträffande mobilmaster kan jag omedelbart belägga att de icke står där de står på på grund av något inskrivet arrendeavtal.

billy_baver skrev:
Beträffande mobilmaster kan jag omedelbart belägga att de icke står där de står på på grund av något inskrivet arrendeavtal.
Va? Frågan var om nätägaren skriver in avtalet eller ej, inte hur de väljer plats...

Denna typ av "arrendator" behöver nämligen aldrig bekymra sig om att bli avhyst...

;)

Är du lika säker på det som du var ang möjligheten att skriva in arrende?:cool:

Uppenbart säkrare än MH på åtminstone mobilmaster ... ;)

Allvarligt talat: Vad man ska minnas apropå inskrivningsmyndigheten är att inskrivningen där i sig inte på något sätt påverkar akternas juridiska värde. Myndigheten gör ingen juridisk värdering av de akter parterna begär inskrivna. I stort sett utgör myndigheten därför endast en sorts informationscentral.

Fördelen för arrendatorn är att den nya jordägaren inte kan komma och säga "det hade jag ingen aaaaning om" om arrendet. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.