Jag bor i Kanada sen en tid tillbaka. Här och i USA blir det vanligare och vanligare och mer accepterat med sk "off the grid" -boende utan assossiation till snål, i princip hemlös, gröna vågen, hippie osv.

Folk köper helt enkellt sina acres med skog och går sedan loss på skog och mark precis som de behagar och bygger allt ifrån mindre kojor till ordentliga villor, galna bio-domes se länk osv.

Detta är något som intresserar mej mer och mer, men får man över huvud taget göra såhär i sverige? Här i Kanada är attityden till skog och mark possitiv & pionjär. medans där hemma känns det mer: bevara, beundra, sök 47 tillstånd.
Jag har tittat på lite reglemente men det känns som mycket klabb.
- bygglov, läste att det kan kosta upp till 100000kr att bara få ett bygglov, det är ju för fan min mark, det ska väl staten skita i vad jag snickrar ihop?
- avverkning, får jag göra virke av min skog?
- taxeringsvärde på eget bygge och fastighetskatt, vad kostar det per år att bara äga marken och/eller en fastighet byggd av egen skog?

Det handlar inte om bakåtsträvan utan snarare att bygga sitt eget ställe så billigt som möjligt utan avkall på komfort och under en tidsperiod försöka fasa ut vad man är beroende av från andra, energi, avlopp, vatten, värme etc på en nivå som passar varje individ.
Jag själv vill tex ha bredband, måste spela warcraft ffs, funkar inte med kottar för mej. kanske börja odla käk och skaffa några kycklingar längre fram.

japp, det va nog allt, här är lite länkar för inspiration.

http://www.youtube.com/watch?v=EoVjXV2cfus
http://www.youtube.com/watch?v=iYJKd0rkKss
http://www.youtube.com/watch?v=epCYyeQSM_8

ps, youtube är smällfullt med hemmafixare som bygger vindturbiner och solfångare från skräp med imponerande effekt. får man driva sitt hus med hemmabyggda generatorer? :)

ratboy82 skrev:
Jag bor i Kanada sen en tid tillbaka. Här och i USA blir det vanligare och vanligare och mer accepterat med sk "off the grid" -boende utan assossiation till snål, i princip hemlös, gröna vågen, hippie osv.

Folk köper helt enkellt sina acres med skog och går sedan loss på skog och mark precis som de behagar och bygger allt ifrån mindre kojor till ordentliga villor, galna bio-domes se länk osv.

Detta är något som intresserar mej mer och mer, men får man över huvud taget göra såhär i sverige? Här i Kanada är attityden till skog och mark possitiv & pionjär. medans där hemma känns det mer: bevara, beundra, sök 47 tillstånd.
Jag har tittat på lite reglemente men det känns som mycket klabb.
- bygglov, läste att det kan kosta upp till 100000kr att bara få ett bygglov, det är ju för fan min mark, det ska väl staten skita i vad jag snickrar ihop?
- avverkning, får jag göra virke av min skog?
- taxeringsvärde på eget bygge och fastighetskatt, vad kostar det per år att bara äga marken och/eller en fastighet byggd av egen skog?

Det handlar inte om bakåtsträvan utan snarare att bygga sitt eget ställe så billigt som möjligt utan avkall på komfort och under en tidsperiod försöka fasa ut vad man är beroende av från andra, energi, avlopp, vatten, värme etc på en nivå som passar varje individ.
Jag själv vill tex ha bredband, måste spela warcraft ffs, funkar inte med kottar för mej. kanske börja odla käk och skaffa några kycklingar längre fram.

japp, det va nog allt, här är lite länkar för inspiration.

[länk]
[länk]
[länk]

ps, youtube är smällfullt med hemmafixare som bygger vindturbiner och solfångare från skräp med imponerande effekt. får man driva sitt hus med hemmabyggda generatorer? :)
Du är väl ändå inte överaskad över att det är mer byråkratiskt här hemma ? :)
Inte bara av ondo heller iof så man en vacker dag står i ett helt avlövat land bara för att en bunt cowboys ville hugga ned all skog !? ;)

Men det som gäller:
- Om du köper en tomt/mark i icke-detaljplanerat område (omftast på "landet" mao) så krävs oftast itne bygglov, iaf om det redan finns ngn form av bebyggelse och man följer ett antal av kommunen uppsatta regler (ofta rätt rimliga sådana - man kan inte smacka upp en 200m hög betongbunker mitt i skogen tex :))
- Köper du en tomt i detaljplanerat omdråde så får man fråga kommunen vilka regler som gäller - oftast är dessa anpassade till mera traditionella stugor.
- Ett bygglov brukar gå på från 3000-30000 kr beroende på kommun byggnad osv osv
- Avverkning: Japp du får göra virke av din skog - oftast är det inte alltför ekonomiskt iof om man inte också äger en såg - som i sin tur oftast blir ekonomisk först om man också säljer till andra...Det finns dock regler kring detta, bland annat så måste du återplantera förstås så att skogen kan växa upp igen.
- Taxeringsvärdet bestämmer staten - du betalar sedan en kommunal avgift, som det numera heter, på 0.75% - med ett maxbelopp på 6000 kr per år - men hur det ser ut om den röd-gröna röran väljs 2010 vet man ju inte... Värt att nämna är också att vid nybygge har du 5 år skattefritt- iaf för privatbostad - men om man skall göra som du så kanske man registrerar in ett företag iof - då är det andra regler som gäller...

Kommunen kan, om det inte är redan bebyggt utanför detaljplanerat område som sagt då man kan uppföra "komplementbyggnader", ha åsikter om avloppslösnignar etc (i vissa kommunen finns restriktioner eftersom grundvattnet är lågt, det finsn risk för föroreningar så man måste ha avloppstank osv mm mm). Det finns också krav och regler angående energiförbrukning, isolering, handikappanpassning, och inte minst den idiotiska byggfgelsförsäkringen (som för en självbyggare kostar ca 12 000 kr utan att man får ngt för den egentligen)

Det lättaste för dig skulle nog vara att köpa skogsmark med ett befintligt bostadshus i risigt skick - och sedan bygga en "komplementbyggnad" - som inte är en bostad i lagens mening, men som du för all del bör kunna inreda för att bo i - även om man är ute och tassar lite i gråzonen då...

/K

Redigerat:
Nu vet jag inte hur det är i Canada men i stora delar av USA så är det betydligt mer byråkratiskt att få bygga än vad det är i Sverige.

klaskarlsson, man tackar, jag fick nog svar på allting där.

hempularen: ja du har nog rätt angående byrokratin, det jag ser här som jag inte är van vid hemma är folk med ofantliga mängder pengar som får en ide och bara kör. om det sen ligger åratal av plannering bakom ser ju inte jag.

jag jobbar som målare här och för tillfället jobbar vi på ett nybygge på 930m2 som ska bli ett sommarhus, används ca 2 veckor om året, sug på den. strandtomt givetvis, båthuset är större än min gamla etta på 40m2.

sålänge det finns folk med pengar här skiner recessionen med sin frånvaro :)

"Inte bara av ondo heller iof så man en vacker dag står i ett helt avlövat land bara för att en bunt cowboys ville hugga ned all skog !?"
enda anledningen det inte har hänt ännu är ju att landet är enormt stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.