Hej!
Vi har renoverat badrummet och är missnöjda med hantverkarens arbete. Har nu gjort en besikning som visar på att fuktspärren är felaktig i kombination till golvbrunnen.

Jag har förstått att försäkringsbolaget inte ersätter en fuktskada i ett badrum om arbetet inte är fackmannamässigt utfört..ÄVEN om man anlitat en hantverkare som är ansluten till ex bkr. Vilket man ju lätt tror när man anlitar en person som ska vara kunnig på området.

Jag får hänvisningar till att hantverkarens garanti täcker arbetet i 10 år, men ingen jag frågat har säkert kunnat svara på vad som händer om byggaren går i konkurs, eller lägger ner sin firma??

Hoppas på svar!

Då är det inte mycket man kan göra... En firma i kk finns ju inte längre och har troligtvis varken likvida medel eller gällande försäkring om dom alls har haft det...

Det bästa är väl att få hantverkaren att fixa det nu?

Thomas59
Praxis skiljer sig lite mellan försäkringsbolagen men utgångspunkten är att f-bolagen inte ser med blida ögon på våtrum som inte är fackmassigt utförda. Iprincip innebär det att du ska ha ett våtrumsintyg från en certifierad firma vilket du då kanske har, även om dom iofs gått i KK.

Kontakta ditt försäkringsbolag och anmäl skadan. Har du ett BKR-intyg att visa upp kan det ju gå vägen. Du behöver ju inte i första läget berätta att du redan haft en besiktningsman.

Försäkringsbolaget kommer att skicka sin egna besiktningsman plus att kostnader för upptorkning, inkl el för avfuktare/torkaggregat (kan bli några tusen) normalt bekostas av f-bolaget även om dom inte ersätter skadan i sig.

Från KK-boet har du knappast något att hämta. Möjligen om firman har återförsäkrat sitt garantiansvar men jag är inte riktigt insatt i den delen.

Du lär inte få någon ersättning från försäkringsbolaget även om du skulle kunna presentera ett intyg från en certifierad entreprenör om arbetet inte är fackmässigt utfört. Går entreprenören i kk får du inte ett öre.
Vad du absolut skall göra är att reklamera till entreprenören med hänvisning till besiktningen och kräva omedelbart åtgärdande.

Tack för alla tips. Ännu har vi inte någon fuktskada. Badrummet är nygjort och otroligt slarvigt gjort, varför vi tog hit en besikningsman som upptäckte andra brister.

Vi får det formella protokollet från besiktningen nästa vecka och ska då reklamera arbetet igen..mer än vi redan reklamerat. Vi får se vad han säger.. Än så länge har han hela tiden svarat "jag har gjort rätt" på alla våra påståenden om att arbetet är fel. Känns otroligt skönt att ha stöd från besiktningsman och bkr...

Jag har hela tiden trott att man var skyddad mot försäkringsbolaget om man anlitade någon som var ansluten.. Det är ju omöjligt att själv veta om hantverkaren gjort rätt eller inte.

foo792 skrev:
Jag har hela tiden trott att man var skyddad mot försäkringsbolaget om man anlitade någon som var ansluten.. Det är ju omöjligt att själv veta om hantverkaren gjort rätt eller inte.
Det i princip enda försäkringsbolagen går efter är att det är rätt gjort. Inte vem man anlitat för jobbet.

De vet f.ö. också att det finns slarviga hantverkare och suveräna hemmafixare (men givetvis också motsatsen). Men har man en firma som gjort det åt en och intyg på att det skall vara rätt och det sedan visar sig inte vara det, kan man kräva firman istället när FB inte är tillmötesgående.

I alla fall försöka. Slarviga firmor tenderar att bli ganska kortlivade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.