5 602 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Snickare som försöker blåsa oss
Sida 1 av 2
Lite kort är det en snickare vi anlitat som varit strulig som sjutton gällande tider och inte kommit alls trots avtalat tid.
Arbetet är ej fullgjort men dum som jag var har jag betalt allt på fakturan utom ca 10%.
Vi har ej ngt skriftligt avtal men på fakturan står vad som ska göras av snickaren.
Där står det en summa och en del av arbetet som nu återstår, dvs det arbetet är ej gjort.
Han svarar ej i telefon men svarar nu hotfullt på sms och vägrar avsluta jobbet då vi blivit ovänner.
Jag har påtalat att det inte är acceptabelt att inte komma när vi avtalt tid och att arbetet dragit ut på flera veckor iställer för som muntligen utlovat 3-5 dagar.
Återigen inget skrivet avtal.
Vad kan man göra nu när han vägrar slutföra arbetet?
Hota med advokat?
Skriva till tidningar?
ARN?
Skita i allt och inse min dumhet som betalade fakturan i förtid?
Jag har ej konsumentrådgivare i min kommun.
Snickaren har en enskild firma och har til råga på allt tagit semester mitt i arbetet, vilket vi ej visste om innan (det skulle ju ta 3-5 dagar inte en månad...)!
Arbetet är ej fullgjort men dum som jag var har jag betalt allt på fakturan utom ca 10%.
Vi har ej ngt skriftligt avtal men på fakturan står vad som ska göras av snickaren.
Där står det en summa och en del av arbetet som nu återstår, dvs det arbetet är ej gjort.
Han svarar ej i telefon men svarar nu hotfullt på sms och vägrar avsluta jobbet då vi blivit ovänner.
Jag har påtalat att det inte är acceptabelt att inte komma när vi avtalt tid och att arbetet dragit ut på flera veckor iställer för som muntligen utlovat 3-5 dagar.
Återigen inget skrivet avtal.
Vad kan man göra nu när han vägrar slutföra arbetet?
Hota med advokat?
Skriva till tidningar?
ARN?
Skita i allt och inse min dumhet som betalade fakturan i förtid?
Jag har ej konsumentrådgivare i min kommun.
Snickaren har en enskild firma och har til råga på allt tagit semester mitt i arbetet, vilket vi ej visste om innan (det skulle ju ta 3-5 dagar inte en månad...)!
Redigerat:
Vad händer om firman skickar faktura på sista 10% men ej gör klart arbetet?
Kan jag åka på betalninsanmärkning?
Räcker det att skriftligen i rek. brev bestrida fakturan?
Kan jag åka på betalninsanmärkning?
Räcker det att skriftligen i rek. brev bestrida fakturan?
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
I princip ja, det räcker att bestrida fakturan eftersom han inte har levererat enligt överenskommelse.
Hur mycket pengar rör det sig om, dvs den del av jobbet som egentligen återstår?
Hur mycket pengar rör det sig om, dvs den del av jobbet som egentligen återstår?
Inte mkt pengar. 2000 inkl. moms varav han yrkar på lika mkt i Rot-avdrag från SKV.
Men jobbet som återstår skulle kosta MER än 2000 för mig, helt klart!
Ca 6-8000 skulle jag tro. (målning och spackling av 20 kvm stort rum med mkt snedtak och stora väggytor, allt skulle spacklas och målas)
Men jobbet som återstår skulle kosta MER än 2000 för mig, helt klart!
Ca 6-8000 skulle jag tro. (målning och spackling av 20 kvm stort rum med mkt snedtak och stora väggytor, allt skulle spacklas och målas)
Hur säkert är det i mitt fall att anlita jurist?
Arbetet är ju specat på fakturan kan man säga men det finns inget annat avtal skrivet men har bevis att arbetet dragit ut på tiden och att hanej går att få tag i.
Arbetet är ju specat på fakturan kan man säga men det finns inget annat avtal skrivet men har bevis att arbetet dragit ut på tiden och att hanej går att få tag i.
Enligt min åsikt är det alldeles för lite pengar inblandade för att ens fundera på att anlita en jurist.
Skickar han slutfaktura så bestrid den skriftligt såsom sagts.
/Kent
Skickar han slutfaktura så bestrid den skriftligt såsom sagts.
/Kent
Grejen är att jag tycker att jag betalat för mer än vad jag hittills fått men det får jag nog står för själv o min dumhet..att betala innan alllt var klart
snickarboden skrev:
Jag menar alltså att jag vill ha arbetet utfört då det uterstår ganska många timmars arbete.
Kan jag göra så att: Antingen genom att häva avtalet med honom o anlita en annan hantverkare o kräva att den förste betalar eller finns det andra sätt?
Jag har ju "bevis" i vad som ska ingå i arbetet på fakturan och den nu anlitade snickaren vägrar ju i privinip fortsätta eller det går inte att få tag i honom. Har nog ringt 50 ggr och skickat 20 sms men får endast spydiga svar på sms tillbaka.
https://lagen.nu/1985:716#R16
verkar ju rätt tydlig till konsumenten fördel och snickaren har ju dessutom åsamtkat min familjl skada i form av mssa onödigt väntande och inställda jobb för min egen del pga att vi väntat på honom men han har ej dykt upp. Samt att han som sagt var gjort skada på vår tapet och vägg samt tegelpannor.
Finns det kryphål för snickaren? Jag skiter i vad det kostar jag vill ha jurist!
Vill du ha en jurist så anlita en jurist, de har säkert inget emot att debitera dig.
/Kent
/Kent
Han är alltså skyldig *dig* pengar för att han ej levererat till de 90% du betalat?
Skicka ett krav till honom på den summan du tycker att han fått betalt men ej levererat för.
Skickar han ett krav på de återstående procenten är det bara att bestrida. Fortsätter du att bestrida genom hela processen kan du ej åka på en betalningsanmärkning.
Skicka ett krav till honom på den summan du tycker att han fått betalt men ej levererat för.
Skickar han ett krav på de återstående procenten är det bara att bestrida. Fortsätter du att bestrida genom hela processen kan du ej åka på en betalningsanmärkning.
,,,,
Redigerat:
du kan hota med att offentliggöra firmans beteende. be lokalpressen göra ett reportage om oseriösa företag, sprida ryktet att firman inte håller avtal o.s.v . en jurist kostar kanske mer än det smakar ekonomiskt. du kan kanske få lägga flera tusen på det och ändå inte få rätt i slutändan.
Om man får fakturan via mail (så har vi fått) antar jag att det räcker att bestrida den via mail, med kopia till sig själv? Och sedan betala in den summan man anser är korrekt?fabiansthlm2 skrev:
Det går väl utmärkt att bestrida en faktura via mail. Det viktiga i det fallet är väl att man försäkrar sig om att man får en bekräftelse på sitt mail så man har ett bevis på att mottagaren bekräftar att han/hon tagit emot en bestridan. En bestridan via rekommenderat brev fungerar säkert minst lika bra men det förutsätter också att motagaren hämtar ut och kvitterar brevet.
Personligen tycker jag att ett svarsmail på en bestridan är bättre än ett kvitto på att man skickat ett rekommenderat brev. I svaret på mailet så bekräftar företagaren på ett eller annat sätt att han/hon tagit emot en bestridan eftersom man får ett svar på sitt mail men att någon hämtat ut ett rekommenderat brev bevisar väl egentligen inte innehållet i brevet, dvs företagaren kan erkänna att brevets hämtats ut men förneka att det innehöll en bestridan av en faktura. Jag kan absolut hålla med om att det i de flesta fall säkert fungerar men för min del så känns ett dokumenterat svar på mail säkrare än ett kvitto på ett utskickat rek. (Kanske beror på att man är lite miljöskadad och oftast använder sig av mail
)
Personligen tycker jag att ett svarsmail på en bestridan är bättre än ett kvitto på att man skickat ett rekommenderat brev. I svaret på mailet så bekräftar företagaren på ett eller annat sätt att han/hon tagit emot en bestridan eftersom man får ett svar på sitt mail men att någon hämtat ut ett rekommenderat brev bevisar väl egentligen inte innehållet i brevet, dvs företagaren kan erkänna att brevets hämtats ut men förneka att det innehöll en bestridan av en faktura. Jag kan absolut hålla med om att det i de flesta fall säkert fungerar men för min del så känns ett dokumenterat svar på mail säkrare än ett kvitto på ett utskickat rek. (Kanske beror på att man är lite miljöskadad och oftast använder sig av mail