764 läst ·
7 svar
764 läst
7 svar
Ett beslut för styrelsen eller årsstämman?
Min brf består av två fastigheter - en huvudbyggnad samt ett "gårdshus". I huvudbyggnaden finns det två vindsvåningar som byggdes för ett tiotal år sedan.
Jag har förstått att: vill man bygga om en befintlig råvind till en lägenhet (eller bygga samman råvinden med en befintlig lägenhet) så krävs det att detta blir godkänt av föreningens årsstämma.
Min fråga är:
Skulle det krävas ett godkännande av årsstämman om någon i vårt gårdshus vill bygga samman sin lägenhet med den befintliga råvinden - eller räcker det i dagsläget med ett godkännande av styrelsen? Detta eftersom årsstämman redan en gång godkänt att befintlig råvind görs om till "lägenheter"?
Jag har förstått att: vill man bygga om en befintlig råvind till en lägenhet (eller bygga samman råvinden med en befintlig lägenhet) så krävs det att detta blir godkänt av föreningens årsstämma.
Min fråga är:
Skulle det krävas ett godkännande av årsstämman om någon i vårt gårdshus vill bygga samman sin lägenhet med den befintliga råvinden - eller räcker det i dagsläget med ett godkännande av styrelsen? Detta eftersom årsstämman redan en gång godkänt att befintlig råvind görs om till "lägenheter"?
Jag antar att man tog beslut om att bygga om råvinden i huvudbyggnaden - men borde inte detta beslut från årsstämman gälla som en "princip"?
Jag menar - går årsstämman en gång med på att föreningens medlemmar tex får bygga balkonger, så behöver man väl inte sammankalla en extra årsstämma 10 år senare om en bostadsrättsinnehavare först då väljer att bygga sin balkong...?
Jag menar - går årsstämman en gång med på att föreningens medlemmar tex får bygga balkonger, så behöver man väl inte sammankalla en extra årsstämma 10 år senare om en bostadsrättsinnehavare först då väljer att bygga sin balkong...?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Nej det låter absolut som en fråga för stämman. Dels handlar det om andelstalen, en sådan ändring kan inte styrelsen besluta på egen hand, dels upplåter man en gemensam yta, som kanske någon annan vill bygga ihop med sin lgh. eller använda till något annat, förråd, hobby rum etc.
Klicka här för att svara