3 538 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
godtyckliga tomtgränser i villaområde
Jag bor i ett hus från 20-talet. Runt om mitt hus finns senare tillkomna hus från ca -50-talet. Mitt hus står på en kraftigt sluttande tomt och ända sedan vi flyttade in har jag försökt få klarhet i var tomtgränserna går (det finns inga pinnar). De faktiska tomtgränserna har lite anpassats av sluttningarna och hamnat där det varit läge. Utifrån bygglovskartan som jag har tankat hem kan jag se att mina grannar på baksidan har roffat åt sig en del av det som faktiskt är vår tomt. Bland annat finns där ett gammalt staket som inte kan stå i tomtgränsen utan en bit inne på vår tomt om man jämför med tomtkartan. Dessutom står en friggebod en bit in på vår tomt men det är tydligen nån gammal överenskommelse bakom det.
Frågan är nu hur man hanterar detta. Kan man lita på bygglovskartan från kommunen? Är det den som gäller, eller kan den "ha fel"? Jag är intresserad av trädgård och vill försöka utnyttja den tomt vi har (drygt 900 m2, så det är ingen jättetomt). Dessutom kan en del stora träd som vi gärna skulle bli av med alt beskära ev stå på vår tomt. Hur gör man när det sen gammalt varit okej att grannarna använt vissa delar av ens tomt? Kan de hävda besittningsrätt på nåt sätt (de har ju bla satt en del växter på vår tomt). Jag vill inte bråka med dem utan lösa det på ett bra sätt, men det vore bra att veta vilka rättigheter jag har om de motsätter sig förändringar. Framför allt tycker jag att vi borde ha rätt att i alla fall få klarhet i var tomtgränsen exakt går.
Vad skulle ni göra?
Frågan är nu hur man hanterar detta. Kan man lita på bygglovskartan från kommunen? Är det den som gäller, eller kan den "ha fel"? Jag är intresserad av trädgård och vill försöka utnyttja den tomt vi har (drygt 900 m2, så det är ingen jättetomt). Dessutom kan en del stora träd som vi gärna skulle bli av med alt beskära ev stå på vår tomt. Hur gör man när det sen gammalt varit okej att grannarna använt vissa delar av ens tomt? Kan de hävda besittningsrätt på nåt sätt (de har ju bla satt en del växter på vår tomt). Jag vill inte bråka med dem utan lösa det på ett bra sätt, men det vore bra att veta vilka rättigheter jag har om de motsätter sig förändringar. Framför allt tycker jag att vi borde ha rätt att i alla fall få klarhet i var tomtgränsen exakt går.
Vad skulle ni göra?
Kartorna kan ha fel, tom mycket fel om du har otur.
Det finns några markeringar någon stans. Om din tomt styckades av när huset byggdes, kan du nog få tag i asvstyckningskartan om du går in på https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/ Där är alla punkter markerade och allal ämgder uppmätta.
Annars får du ringa lantmäteriet och be att få ut handlingarna för dina grannars tomter. Kostar några hundringar.
Det finns några markeringar någon stans. Om din tomt styckades av när huset byggdes, kan du nog få tag i asvstyckningskartan om du går in på https://minfastighet.lantmateriet.se/minfastighet/ Där är alla punkter markerade och allal ämgder uppmätta.
Annars får du ringa lantmäteriet och be att få ut handlingarna för dina grannars tomter. Kostar några hundringar.
Man kan alltid begära gränsvisning från lantmäteriet. Det kan nog vara lika bra att göra det med en gång om du känner att gränserna håller på att lösas upp. Det kostade ca 2000 för mig, för en tomt på dryga 4000 m² med fem gränspinnar.
Du kan väl i glad ton ringa på och säga att du är lite osäker på var gränsen går, så lantmäteriet kommer och pekar ut den om några dagar. "Det är ju bäst för alla att jag gräver på rätt ställe, så det inte blir något trassel, eller hur?"
I min kommun gäller delat betalningsansvar för agvift till lantmäteriet när de kommer och stakar ut gränspunkter mellan fastigheter. Detta oavsett om endast den ena eller bägge grannar har tagit initiativ till utmärkningen. Så kolla också detta på förhand med lantmäteriet och sedan bör du, beroende på LMs svar, ta upp detta i samtal med grannen. De kanske inte är intresserade av utmärkning och i sådant fall säkert inte heller intresserada ev att betala 1/2 avgiften. Att de bara får en faktura kan tära på grannsämjan, om det finns ngn sådan att vårda....
Det kanske kan variera från kommun till kommun, men vanligt är att det finns två typer; så kallad gränsutvisning (där lantmäteriet eller kommunen kommer och visar med spray eller träkäppar var gränsen går), eller en gränsbestämning (där du även kan få nya gränsrör markerade).
En gränsutvisning är INTE juridiskt bindande (eftersom inga nya gränsrör markeras och ingen utredning görs) och kan bara göras då gränserna är säkerställda i akterna. Kostar normalt sett ca 2000 kr att få detta utfört
.
Är gränserna osäkra så måste man istället göra en gränsbestämning, och det gör lantmäteriet. (Dock finns drygt 30 kommuner i landet som har så kallad kommunal lantmäterimyndighet, dvs de utför arbetet "åt" statliga lantmäteriet). Gränsbestämningar kan lätt rasa iväg upp mot 10-20 000 kr eller mer om det är ett krångligt ärende.
Jag skulle iaf ta kontakt med kommunens mätningsavdelning för att höra vad de säger.
En gränsutvisning är INTE juridiskt bindande (eftersom inga nya gränsrör markeras och ingen utredning görs) och kan bara göras då gränserna är säkerställda i akterna. Kostar normalt sett ca 2000 kr att få detta utfört
.
Är gränserna osäkra så måste man istället göra en gränsbestämning, och det gör lantmäteriet. (Dock finns drygt 30 kommuner i landet som har så kallad kommunal lantmäterimyndighet, dvs de utför arbetet "åt" statliga lantmäteriet). Gränsbestämningar kan lätt rasa iväg upp mot 10-20 000 kr eller mer om det är ett krångligt ärende.
Jag skulle iaf ta kontakt med kommunens mätningsavdelning för att höra vad de säger.
Klicka här för att svara