TRJBerg
TRJBerg: Är inte säker att jag förstår situationen. Du hade en muntlig överenskommelse om försäljningen och när köparen kom för att hämta saken ville du inte genomföra affären. Så långt klart antar jag. Hade han pengarna med sig (kontanter) eller kunde betala på annat sätt direkt, t ex via swish? I så fall förstår jag inte varför det var ett problem för dig. Alternativt kunde han
48 svar · 14,7k läst
T
TommyC: [citat] Ja, en terängbil 30 eller liknande klarar riktigt dåliga vägar. En sån saknar jag ibland på vintern när våra branta backar i villaområdet är oplogade.
270 svar · 55,6k läst
·
H
hempularen: Jag blir ändå lite förvånad att säljarna i dessa fall har "fällts". För om en normal säljare bara säger boytan är 160 kvm, så måste man som köpare fråga sig "hur vet han det?", Att korrekt mäta upp ytan på ett hus är något som en stor del av vår befolkning helt enkelt inte klarar, även om de läser instruktioner. Ännu fler mäter efter någon sorts egen subjektiv uppfattning
34 svar · 1,9k läst
·
H
Huserarn: Roligt att ha fått såpass många svar! Jag pratade lite mer med kommunen och vibrationsmätare närmare arbetsplatsen har inte gett några utslag. De skickade en person för att titta lite och bedömningen var att det antagligen är tryck från häckens rötter kombinerat med markfukt och frost som skapar tryck på muren bakifrån. Blev rekommenderad att ta ner och återuppbygga, fylla på med
10 svar · 8,9k läst
·
D
Dkvist: [citat] Som jag upprepat nämnt i tråden så är det ett frikopplat larm som inte har någon tjänsteleverantör utan sköts lokalt eller med cloudtjänst. Jag gjorde gott min undersökningsplikt varför jag inte vill att något som inte går till larmcentral, är fastskruvat i väggarna och inte omnämns i kontrakt ska anses vara byggnadstillbehör och finnas kvar vid tillträde. Det löste med
139 svar · 52,9k läst
L
lbgu: [citat] Det är ju här det blir tokigt med besiktningar. De säger bara att taket uppnått sin tekniska livslängd vilket är otroligt intetsägande. Av en besiktning skulle man ju förvänta sig att man får en bedömning av takets skick och en väl underbyggd uppskattning om hur länge det kan förväntas hålla. Typ att de verkligen besiktigar taket. [citat] Inte alltid lätt att veta. Jag
26 svar · 8,4k läst
våtrumskillen
våtrumskillen: Hej, Börja med att skriftligen reklamera felet till företaget där du tydligt beskriver problemet och kräver åtgärd inom en rimlig tidsfrist. Om de inte svarar eller vägrar att åtgärda felet kan du: Kontakta Konsumentverket eller din kommunala konsumentvägledning: De kan ge råd om hur du går vidare och vilka rättigheter du har. Anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden
1 svar · 1,2k läst
Markus 85
Markus 85: Hej! Vi skulle vilja renovera vårt radhus med sätta golvvärme på 3 våningar, flytta och renovera köket, renovera badrum. Är det värt att anlita en entreprenadbesiktningsman? Eller onödig kostnad? Byggföretag verkar kompetent och ha bra referenser.
0 svar · 529 läst
R
Rewrap: [citat] Ja du har en poäng där. Nu finns i alla fall illusionen kvar av att det är jag som bestämmer över vägen. Grannarna brukar vara duktiga på att fråga innan de gör något arbete och liknande. Det finns för övrigt också el och fiber draget precis vid vägen, som det inte finns ledningsrätt på. Men det har jag valt att inte rota i av samma anledning.
7 svar · 1,4k läst
·
S
Småbrukaren: Låt oss anta att detta är ett logistiksystem. Kund X tog 8 timmar att sätta upp och hade en transportör med en rutt och en storlek på lastbil samt kör bara pall. Din kund tog 40 timmar att sätta upp och hade en transportör men tre olika bilar, kör pall, paket och kylvaror på olika rutter som ni vill styra regionalt. Är 40 timmar rimligt för uppsättning som är mer komplex?
50 svar · 3,3k läst
·
K
kniv: Nog för att kommuners kvarnar mal sakta ibland men man får väl hoppas att det hela är löst sisådär 3 år senare…
34 svar · 34,2k läst
·
M
Maijckel: [citat] Det låter som du är byggherren. Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:13) är du då ansvarig för att bestämmelserna där följs oavsett om du är privatperson eller företagare. "5 kap. 2 § Arbetsgivaren ansvarar för att bestämmelserna i detta kapitel följs. Med arbetsgivare likställs den som hyr in arbetskraft." "5 kap. 60 § Arbetsgivaren, och
2 svar · 884 läst
R
Robin_CG: [citat] Det blir ju svårt eftersom försäkringsbolaget i detta fallet ville veta vad hon ev. Skulle yrka för ersättning hos Hyresvärden. Och om då försäkringsbolaget är inblandade så borde det i allra högsta grad finnas utrymme att ta i, för att inte bli överkörd av just försäkringsbolaget i slutändan. Kan tex vara myclet värt för vissa fastighetsbolag att bara slippa dålig
52 svar · 18,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Om du hävt avtalet på goda grunder (se tidigare diskussioner) och materialet "bara" är inköpt av hantverkaren för att genomföra tjänsten åt dig har han inte rätt till ersättning för det, nej. Det framgår av 23 § konsumenttjänstlagen att han har rätt att ta tillbaka material som finns kvar, men han har inte en rätt att lämna det och kräva dig på pengar, nej. [citat] Det
88 svar · 15,0k läst
G
Gillar att bygga: [citat] Man kan inte dreva eller fogskuma en köldbrygga, det gör man för att förbättra isolationen i håligheter och glipor. En köldbrygga uppstår i konstruktioner där solida byggelement i kontakt med varandra leder in kyla (eller värme) i ett i övrigt isolerat utrymme.
8 svar · 1,2k läst
A
annsofian: Nu var det ett tag sedan nåt hände här, TS hur går det? Är tanten ute?
593 svar · 94,3k läst
·
T
Testarn: Ett tips är ju Hantverkarformuläret som Konsumentverket var med och tog fram: https://publikationer.konsumentverket.se/produkter-och-tjanster/boende-och-hantverkstjanster/bo-2017-03-hantverkarformularet-17 Sen får man ju titta på punkterna och justera efter vad ni vill komma överens om med er snickare.
1 svar · 463 läst
K
kindvall: Om man får gissa kommer väl försäkringsbolaget att skicka juridiska texter där de efterfrågar mer dokumentation om det påstådda "felet". Köparen kan känna sig nödgad att anlita egen juridisk kompetens för att besvara detta. Efter några vändor med mer frågor och krav på information inser köparen kanske vad de gett sig in på och lägger ner innan det kostar alltför mycket.
146 svar · 115,2k läst
·
H
Hocke68: [citat] [citat] Varför inte lägga ut byggbolagets namn. Det gör väl inget att de får skrapa ansiktet i gruset! Dessa bolag skall vi kunder hjälpas åt att få bort från marknaden. Det bästa sättet är ju att de inte får några jobb. Håkan
157 svar · 37,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Mäklaren är ingen besiktningsman utan en sorts juridisk hjälpreda så att affären sker korrekt enligt jordabalkens regler. Och mäklaren hjälper till med annonsering och visning även om det formellt är säljaren som köper annonsen på Hemnet, inte mäklaren. När Lantmäteriet styckar av fastigheter så tittar de inte på el. El är så lätt att dra om. Kvar blir få
23 svar · 1,5k läst
·
N
Anonymiserad 405730: Det ser ut som om du har någon form av epoxi golv med flingor i på betongen.. Sedan det som har spruckit vid dörren är inte mycket att göra då det är en träregel i gjutningen som det sedan ligger någon golvmatta på, när dom har bytt dörren så har det uppstått spänningar och det spricker och går sönder.. Enklast är att spackla med handspsckel och måla på epoxi för att få en
1 svar · 648 läst
·
T
Troberg: [citat] Varför? Körfälten har tillräcklig bredd. Jag hade inga problem att hålla mig i dem ens med med Cheva Suburban, och den är som en flodhästmed massiv övervikt.
394 svar · 32,1k läst
·
Fickangamer
Fickangamer: [citat] ja precis, menade att tätningen är gjord av metall i pyrolys-spisar.
308 svar · 77,4k läst
·
G
Genomklok: [citat] Där har du ju svaret. Stryk dem medhårs till du kan få din pryl. Lägg nivån efter hur viktigt det är för dig: tjata, fjäska, skicka tårta, vad du nu kan komma på. Att dunka en jurist i huvudet på dem lär inte ta dig närmare målet. Och kan du inte påvisa en tydlig ekonomisk skada är nog chansen att få någon ersättning minimal (det är den nog oavsett).
1 svar · 487 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I korthet så råder planmonopol så den enda som kan besluta om att marken inte ska vara detaljplanerad på ett visst sätt är kommunen. Lantmäteriet har ingen makt alls där så de går inte att strida emot. Men vad är det du vill göra med marken som innebär att nuvarande planreglering av den är problematisk? Vill du bygga på marken? Är det enskilt huvudmannaskap för marken, t ex att
2 svar · 1,1k läst
M
Maijckel: [citat] Tänkte samma sak. Även om domen var välgenomtänkt och ett seriöst arbete lagts ned för att komma till den slutsatsen undrar jag om det inte idag skulle kunna bedömas som tjänstefel att döma på det viset. Den förvaltningsrättsliga legalitetsprincipen var väl en luddig företeelse 1995, men är sedan 2018 nedskriven som bindande lagtext i 5 § Förvaltningslagen. Går
36 svar · 5,1k läst
·
H
Hobbykreatör: [citat] Det var sent i höstas som de filmade och såg detta, sen tar det ju lite tid, de skulle räkna på offert osv. Så jag avvaktade för att höra vad de sa om filmen o bilderna de tagit osv. Sen är jag just nu sjukskriven för utmattning så det tar lite tid innan jag både orkar och samlat mod, och mer information. Jag tror att jag avvaktade för att jag trodde att det inte var ngn idé
106 svar · 8,7k läst
·
K
Kakelugnen566: Hej på er! Nu har jag läst igenom hela tråden och undrar naturligtvis hur ni har det? Har det lugnat ner sig med grannen? 🤞
288 svar · 97,6k läst
·
Helena S
Helena S: Du kanske skulle precisera din fråga lite mer för att få svar.
1 svar · 609 läst
P
pmd: [citat] Det får ni väl betalt för på marknaden? [citat] Får ni inte betalt för det? Dåligt i så fall. [citat] Äganderätt har generellt ett dåligt skydd i Sverige.
66 svar · 15,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.