Nissens
useless useless skrev:
I TS fall är det ett friskt ventilerat golv som blivit dåligt efter köpet på grund av att köparen inte slagit på ventilationen.
Så har inte jag uppfattat det.
Det är väl tvärtom. TS säger att fläkten var avstängd vid besiktningen, i övrigt har den varit på hela tiden.

Golvet har förmodligen inte blivit dåligt...
Eller har köparen konstaterat detta, förutom viss lukt av stillastående luft?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Hehe, man stänger av ftx aggregatet innan besiktning och ”glömmer” sätta igång det.

Kalla mig cynisk men jag har ALDRIG glömt att sätta igång aggregat efter filterbyte.
Känns medvetet, förmodligen för att ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…

Känns som en ny ”spolar inte ner toalettpapper tråd”
Jaha.... Du känner till funktionen för FTX i allmänhet.
Det gör jag också.

Men du har dock inte satt dig in i hur TS FTX ÄR installerat och vad detta FTX ska göra mer än att värmeväxla i detta fallet.
Faktiskt enligt vad jag kan bedöma riktigt bra för att fixa forcerad ventilation under golvet i detta fall (med värmeåtervinning därtill).

- Du har helt fel med det du påstår:

"ftx aggregatet drar upp unken krypgrundslukt när det är igång…" Det är ju tvärtom!

Kom gärna med ett vidare svar som förklarar hur det funkade / funkar i TS tidigare hus.

Det är faktiskt avgörande för vad köparen anför mot säljaren TS.

Hoppas TS ser detta!
Och om han så vill vidarebefordra till köparem. Denne blir förmodligen också nöjd.

- Så nu Ralle B, får du tänka efter lite o printa ned här, i all välmening.

Redigerat:
P
E Eld skrev:
Jag har faktiskt en granne som byggde med källare och hade statlig lånegaranti. Han löste det genom att fylla källaren med makadam. (=ingen källare) Några år senare när det var fritt fram togs makadamet bort och så hade han källare.
Haha, när min far byggde hus i slutet av 1960-talet fick han inga statliga lån eftersom han på ritningarna hade placerat tvättstugan i övre planet ("boningsplanet") i ett tvåvånings suterränghus. Tvättstugan skulle placeras i källaren för beviljande av statliga lån.
Men det gick bra att bygga hus utan statliga lån också. :-)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Fast det hade antagligen gått lika utmärkt ifall du meddelat köparen. "Bestrides, vill du gå vidare så ses vi i rätten.". Då hade du sluppit göda försäkringsbolaget med dina pengar.
Det är kanske troligt. Men som med de flesta försäkringar köper man sig lite trygghet när man köper en dolda-fel-försäkring.

Jag har en snart 15-årig bil som jag kör drygt hundra mil om året. Jag bytte från helförsäkring till delkasko när jag insåg att det nog inte skulle bli speciellt mycket mer körande än så med den bilen. Delkasko var ändå vettigt att behålla eftersom det täcker skador som jag har minimal chans att påverka själv.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Q qz-mackan skrev:
Det skulle man kunna tro, min svåger påtalade felet för säljaren, en äldre man. Säljaren hade sagt att det inte fanns något mögel i huset. Offerter togs in och de kom överens om att säljaren skulle återbetala 300 000 baserat på offerterna. Alla var nöjda och glada.
Danderyd … då var kanske 300 000 kr felräkningspengar i den fastighetsaffären.

P
L LSG skrev:
De tar reda på din privata mail, företagsmail eventuellt Instagram o.s.v de hittar alltid en kanal.
Det gör inte så mycket. Om man blockerar deras telefonnummer slipper man prata med dem. Det går också att spam-markera email-adresser från jobbiga personer. För andra digitala kanaler (som Facebook, Instagram, etc) vet jag inte hur man gör för att slippa bli kontaktad, men enklast är att inte använda dessa överhuvudtaget (som jag gör).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag läser det som att systemet drar ned rumsluft genom hålen i golvet och sen evakuerar luft från under golvet och ut via värmeväxlare.
Vi har ett Nivellgolv™. Fläktsystemet skapar ett undertryck under golvet så att rumsluft dras ner dit och skickas utomhus via en ventil. Det finns ingen värmeväxlare. Instruktionerna för fläkten påpekar att rumsluften bör hålla en temperatur på minst 17 °C (antagligen för att luften ska binda fukt tillräckligt bra).

Nivellgolvets fläktsystem är inte ihopkopplat med rumsventilationens FTX-system. En ventilationskonsult har varit på besök och föreslog att vi skulle koppla ihop dem för att kunna använda FTX-systemets värmeväxlare även för luften som skickas ut från under golvet.

Om Nivellgolvets fläkt är igång avfuktas alltså luften under golvet. Troligen gäller samma sak för TS golvventilation.

P
L lbgu skrev:
Inte bara i städer. Händer även här ute på landet att åkerbitar styckas av till hustomter. Med tanke på hur korkat det oftast är att bygga på åkrar så borde det kanske också vara en parameter vid beviljande av bygglov. I städer bebyggs åkermark även i fall där det finns betydligt mer lämplig mark, som högre belägen skogsmark i närheten. Jag tror att det mest handlar om att det blir billigare att bygga på åkermarken och att de som bygger fullkomligt struntar i om det är en bra plats för ett hus eller ej.
Det handlar också en del om att bevara natur, dvs strövområden för allmänheten.

P
L L Jan skrev:
Om inte detta är dolt fel,vad är då dolda fel?
Ett dolt fel är ett fel som inte hade kunnat upptäckas vid en noggrann besiktning och inte kunnat förväntats med hänsyn till fastighetens ålder och skick.
Dolda fel är alltså en utrotningshotad art. De finns knappt.

P
L lbgu skrev:
Antagligen samma personer som tycker det är smart att ha stora platta tak i ett vinterland som Sverige.
Det går bra om man beräknar takets hållfasthet för den snölast man kan förvänta sig (med säkerhetsmarginal). Med tiden blir den marginalen automatiskt större, dessutom.

P pmd skrev:
Men det gick bra att bygga hus utan statliga lån också. :)
Dock blev det klart dyrare.

P
Jag vet faktiskt inte. Det var rätt länge sen och jag var alltför ung för att vara inblandad i finansieringen av husbygget. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.