blackarrow
blackarrow: Nu snart 7 år senare skulle det vara roligt att veta om avloppet har fungerat bra och behövt rensas någon gång…? Men TS har inte varit inloggade sen 2018.
152 svar · 67,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det fungerar bra i Sverige.
121 svar · 23,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Njae, jag har inte skrivit det utan valt bland de alternativ forumägarna erbjuder. 😉
142 svar · 56,9k läst
·
B
busholle: [citat] Bra, då har du fått vettiga råd i tråden.
29 svar · 10,2k läst
G
Genomklok: [citat] Förutsättningarna är alltid annorlunda, det betyder inte att nödvändigtvis att det är orimligt att hänvisa till. Platsbesök görs i stort sett aldrig av annat än första instans (kommunen i det här fallet). Det är ett rejält nålsöga att få prövningstillstånd i MÖD. Inte uteslutet förstås, men inte lätt heller. Du behöver visa på nya fakta som starkt talar för din
13 svar · 1,2k läst
S
Sir Duke: [citat] Hur kommer det sig att ni prompt ville agera, kommunicera och förhandla med företaget, INNAN ni rådgjort med jurist? Riskabelt och onödigt...
46 svar · 41,6k läst
N
Novisast: Dåliga underlag ger ofta dålig handläggning, tyvärr. Men kul att läsa att rätt blev rätt tillslut.
109 svar · 16,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja fan där skrev jag fel
27 svar · 4,0k läst
C
Chrillemannen79: [citat] Inte hos mig iaf. Det blev vinter. Dvs både dom och vi är inne. Men det börjar så smått igen. Så nån sorts anmälan lär nog lämnas framåt sommaren. Skriver så fall
102 svar · 34,6k läst
·
Villa vista
Villa vista: Och skulle ledningsägaren få ledningsrätt likt förbannat efter din överklagan hos MMD har du rätt till ersättning för intrånget vilket troligen blir högre än ev markupplåtelseavtal kommer medge.
12 svar · 2,2k läst
ogre
ogre: Svarar och avslutar tråden - hittade till slut de fysiska pantbreven väl gömda i en låda i källaren.. Ett tips är att inte vara för snabb att förlustanmäla dem, då det tog en månad extra att avblåsa förlustärendet och sedan få pantbreven konverterade till datapantbrev. Att fixa dödsbolagfart efter att bouppteckningen blev stämplad gick fortare.
4 svar · 2,1k läst
N
Niklar: [citat] Folk får tro vad dom vill. Någon annan får ta över och sköta vägen.
73 svar · 39,8k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det där med tolkning av anläggningsbeslutet, ja det ligger ju i första hand på styrelsen men även stämman kan ta beslut som fungerar som en bindande instruktion till styrelsen hur anläggningsbeslutet ska tolkas. Om någon av styrelsens ledamöter finner detta stämmobeslut olagligt (alltså ej i överensstämmelse med anläggningsbeslutet, lag eller stadga så ska (kan) ledamoten väcka
1 svar · 780 läst
·
Appendix
Appendix: Nu hoppas jag att det gick bra. Min älskade morfar hade en bod vid vattnet i Skellefte där man har fiskat, haft båt eller bara "hängt" på somrarna. Detta sen iaf 40-talet. Dressa bodar har jag förstått att kommunen har registrerat och har en "så länge man inte tar mer yta än bodens BY i anspråk" kommer man att låta dessa stå kvar. Morfar överlät sin bod till en god vän som hängt
14 svar · 9,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Kör som gåva så övertar nya ägaren anskaffningsvärdet, sedan "lånar" köparen ut en summa till säljaren med ett vackert skuldebrev.
23 svar · 2,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Sant, man kan ju vara byggherre för något byggnadsverk på mark man inte äger! Även om TS inte är det.
8 svar · 627 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Att spillvatten och dagvatten går till samma avlopp i äldre allmänna anläggningar är inget konstigt, det är standard. Men sedan länge arbetar många kommuner på detta separera dessa olika avlopp för att minska spillvattenvolymerna och minska risken för breddning. Så det är väl det troliga scenariot för tråden av trådstart att döma.
11 svar · 1,3k läst
F
Fuktskadad09: [citat] I mitt fall är vägen en gemensamhetsanläggning (GA) så vägföreningen har en typ av servitut att anlägga/underhålla vägkroppen som ligger på min mark. Och rätt att siktröja växtlighet på sidorna. GA:n är inrättad/registrerad för väg och inget annat så avtal ska tecknas med markägaren efter det kan vägföreningen säga ja eller säga nej om dom tror att det markägaren
29 svar · 2,9k läst
L
LarsDaniel: Både spikat och skruvat. Ursprungligen spikat med aluminiium kamspik. Pga glest spikförband så gick jag över taket för 20 år sen och satte i dubbelt så många aluminiumskruvar på sinusprofilens åsar. Nuvarande byggstandardmetod anger att skruvarna ska sättas i dalarna och dras hårt mot underliggande ås så att den åldersbeständiga gummipackningen under skruvskallen tätar. Men att
6 svar · 1,9k läst
S
Snickerick: Om det är ett fel att falu rödfärg är målat på grundmålat trä så är det sannolikt ett dolt fel. Att skrapa av färg för att kontrollera att det är korrekt målat torde vara långt ifrån vad som faller inom undersökningsplikten, så länge det inte fanns någon anledning att misstänka att något var fel. Att det sedan har växt mögel ovanpå bör man få en fackmans uttalande om
16 svar · 2,6k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Eller inga alls, och bara ha handväskhundar. Då slipper de ifrån trafikskador också… Brukshundar lever farliga liv, men värst för dem är sannolikt fortfarande trafiken, även om skadorna från vildsvin ökat med de ökade stammarna.
387 svar · 38,3k läst
·
Cruzze
Cruzze: [citat] Jag har förmodligen missförstått ditt problem då jag trodde att det var knäppningar och dunsar i vattenrören som kommer av att en disk- eller tvättmaskin stänger av vattentillflödet eller om man stänger av en blandare. Då kan man t.ex dra ned vattentrycket med en ventil eller strypning. Finns också pulsdämpare för detta, i alla fall inom processindustrin. I ditt fall kommer
15 svar · 2,6k läst
J
JakeB: I en fastighet som köptes aug 2024 finns en vattenreningsanläggning som installerades nov 2023. Anläggningen fungerar inte och företaget som installerat den vägrar att acceptera ARN reklamationen från säljaren av huset då de anser att det är fast utrustning och då säljaren inte längre bor i huset kan han inte reklamera. Kan köparen av huset reklamera anläggningen även om han inte
0 svar · 696 läst
T
Thomas_Blekinge: Det vet jag inte. Det finns en lagfaren ägare till huset och om det är ett utländskt dödsbo (begreppet finns inte ens i alla länder) kan det bli krångligt och dyrt.
6 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Du tänker helt rätt. Om ni förvaltar er gemensamhetsanläggning utan samfällighetsförening, alltså genom delägarförvaltning så ska ni båda komma överens om förvaltningsåtgärderna. Grannen har ingen mer beslutanderätt än du. Du ska dock ta skälig hänsyn till markägaren där gemensamhetsanläggningen när du nyttjar marken så på så sätt är det ju viktigt vad grannen tycker i
3 svar · 1,0k läst
LaszloToth
LaszloToth: Nu ser jag att det är samma projekt som diskuterades i december gällande arkitekt som inte kan rita pulpettak ☹️
19 svar · 3,5k läst
·
B
bonnevill: [citat] Jag får ta kontakt med länsstyrelsen, allt finns dokumenterat,Bergsäker AB var här vid 4 tillfällen och gjorde nivåmätning och tog vattenprov under nästan två års tid som projektet varade.Nytt styre med nya tjänstemän vill inte kännas vid det verkar det som. Tack, ringer länsstyrelsen imorgon
3 svar · 861 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Jag skulle vilja säga att entreprenören tar en stor risk om man medvetet gör fel. Utgångspunkten är att felet ska avhjälpas av entreprenören. Det är bara i vissa undantagsfall som entreprenören kan "komma undan" ett felavhjälpande. Enligt konsumenttjänstlagen § 20 står framgår följande; "Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte
3 svar · 919 läst
helenaa5
helenaa5: [citat] Tack så mycket för ditt svar. Det säger tyvärr en hel del om besiktningmanen. Jag får helt enkelt leta vidare. Allt gott till dig mé.
4 svar · 703 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.