Hej!

Vi har en samfällighet där vi äger vårta VA-system från en överlämningspunkt till kommunen samt belysning. Detta innebär ju att vi äger ledningar och armaturer. Samfälligheten har funnits några år men jag funderar på om det går att få kommunen att ta över ansvaret för belysning och VA eller är det helt kört när vi är en samfällighet eller kan vi påverka detta på något sätt?

Jag har ett liknande upplägg och har haft samma funderingar.
Har också pratat med någon på tekniksidan på kommunen om det.
De verkade vara måttligt intresserade.

Jag förmodar att det bara är en fördel för kommunen att någon annan tar ansvar för anläggningen.
Förr eller senare blir det läckor, och det är dyrt att reparera.
Alternativt får ni kanske betala rejäla anslutningsavgifter, en per fastighet i samfälligheten.

O
Troligtvis är inte kommunen så roade av att ta över ansvaret...
Det finns tillfällen där kommen gjort om detaljplanen bara för att slippa ansvaret för vägarna i det området..
Huruvida det fick igenom detaljplanen det vet jag inte... men det säger en hel del om deras vilja....

Hej

Nu ska vi se, du nämner både belysning och VA så jag spaltar isär dem eftersom de regleras i olika lagstiftningar.

VA regleras i en egen lagstiftning och där blir det ett kommunalt ansvar när det inte fungerar utan att de kliver in och ordnar VA. I erat fall har ni en samfällighet som ansluts till kommunalt VA så där är nog lösningen miljömässigt OK redan som den är idag vilket gör att det skulle bli en ren förhandlingsfråga med kommunen. Skulle kommunen gå in så finns det två saker som man måste veta. Det ena är att kommunen, mot skälig ersättning, har rätt att köpa samfällighetens va-ledningar om de är av tillräcklig standard och på rätt plats för att kunna ingå i det kommunala ledningsnätet, på liknande sätt kan kommunen tvingas ersätta anläggningar som blir onyttiga pga. det kommunala ledningsnätet. Här är det dock bra att veta att avskrivningstiden är ganska snabb på dylika anläggningar så om anläggningen är ett par år gammal blir det oftast väldigt lite ersättning. Det andra som man måste veta är oavsett hur det görs kommer det att tas ut anläggningsavgifter av fastighetsägarna inom området enligt VA-taxan i kommunen, hur mycket pengar det handlar om skiljer sig från kommun till kommun men de ligger ofta på mellan 2 och 300 000 kr per villafastighet.

När det gäller VA så får man sen betala brukningsavgifter som ska täcka underhåll och drift av anläggningen. En kommunal VA-anläggning kan vara helt taxefinansierad (även om vissa kommuner skjuter till kommunala skattemedel)

När det gäller belysning så antar jag att samfälligheten är ansvarig för allmän plats - dvs. vägarna inom området och att det är gatubelysning du pratar om? Allmän plats regleras i PBL och ska kommunen ta över dessa krävs en ändring av detaljplanen så att det blir kommunalt huvudmannaskap. Även i det här fallet så finns en risk att det blir dyrt för fastighetsägarna eftersom kommunen får ta ut s.k. gatukostnadsavgifter för att täcka kostnaden för att "uppgradera" gatorna till kommunal standard, dessa gatukostnader tillämpar inte alla kommuner, en del tar det med skattemedel men många tillämpar dem. Hur stor kostnaden blir beror på vad det är för standard idag, dvs. hur mycket investering som krävs. Men om det går från grusväg till normala villagator kan det utan problem handla om uppemot och över 4-500 000 kr per fastighet.

När det gäller gator är det alltså anläggandet och förbättrandet som kommunen kan ta betalt för, driften (plogning, drift, normalt underhåll etc. bekostas av skattemedel)

Dvs. att verka för ett kommunalt övertagande kan kosta mer än det smakar och för grannsämjan är det nog bra att vara överens med alla grannar, lagstiftningen är uppbyggd med förnyelseområden/nybyggnadsområden i åtanke där anslutningarna sker i samband med förtätning/nyexploatering. I ett befintligt villaområde är risken att man aldrig får igen de pengarna vid en försäljning och är man högt belånad finns en risk att man måste sälja och flytta om man inte kan få fram pengarna.. :(

VA tror jag du kan fetglömma, vi har nån form av liknande och kommunen kan tänka sig ta över det om alla betalar fullt för en ny anslutning..

V Ville_Vessla skrev:
VA tror jag du kan fetglömma, vi har nån form av liknande och kommunen kan tänka sig ta över det om alla betalar fullt för en ny anslutning..
Och du har vunnit Veckans trådlyft!

Drygt tio år gammal tråd...

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tack, alltid nåt, den dök upp som nån reklam

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.