S Sajmon skrev:
Hej! Jag önskar få tips på hur jag lätt ska kunna värdera och upprätta en "inventarielista" i ett välfyllt hyfsat stort garage.

Tar man upp alla "stora värden" som enskilda poster och sen buntar ihop allt smått?
Finns det någon lista med spalter att ladda ner och fylla i?

Tacksam för alla tips som kan underlätta.
Hur många ärver?
Det är avgörande fråga.
Jag har gjort två bouppteckningar och även suttit med på en annan.
Där jag satt med som intygar hade de fan värderat varje pryl trots att frun ärver allt. Jag blev tokig och fick träsmak.
Är ni som ärver överens om tex sälja allt, dela upp i lådor och lotta ut eller liknande är det ju enkelt.

Gör det inte krångligare än det behöver vara.
Efter min far skrev vi sedvanligt bohag i tre rum och kök xxxx kr samt verktyg, inventarier och innehåll i garaget xxxxxkr.

Är det tre gamiga syskon är det annorlunda. Min mammas syskon lottade ut lådor med innehåll. Det är ett jäkla jobb att sälja allt individuellt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
S Sajmon skrev:
Tack för svaren. Det finns kontanta tillgångar och inga skulder så det kanske är som ni säger, mer något för våran skull som ska ärva det.

Det jobbiga är att det är VÄLDIGT mycket verktyg tillexempel som i sin helhet är värt mycket pengar men är omöjligt att sälja känns det som.

Bara 10-15 blocknycklar i varje storlek från 6mm - 24mm. Man vet ju värdet av det men det känns som en omöjlig uppgift att sälja det. Känns lättare att skicka det i container för järnskrot?
Har precis sålt min fars alla saker och det var mycket!
Foto Googla o kolla på Tradera jag hittade en rysk-sjöofficer sticker 1850 hos min pappa som var värld mycket pengar!
Tänk bara på att arvskatt finns inte längre men när ni säljer ska ni skatta kolla skattteverket så slipper jag diskussioner och det gäller även utländska kontanter när ni växlar dessa "detta är en försäljning" så sälj mot kontanter om det går.
Verktyg utav kvalite: bahco, snappon, sthalwille etc kan vara värt en del men kina verktyg bara släng de.
Fiskerullar har jag sålt för mycket pengar även gamla fiskespö.
Bil o MC delar äldre kolla innan ni slänger för de kan fan va mycket pengar i sådant.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Om det mest handlar om verktyg, och ni har tid att lägga några timmar, kör en garageloppis och annonsera den på Facebook. Det finns regionala och lokala FB-sidor som listar olika loppisar. Se till att ta lite bilder som lockar verktygsköparna. Se bara till att plocka bort eller avgränsa annat som inte ska säljas. Loppisar brukar locka till sig folk som ska öppna stängda lådor och fingra på allt som inte är fastskruvat.

S Sajmon skrev:
Tack för svaren. Det finns kontanta tillgångar och inga skulder så det kanske är som ni säger, mer något för våran skull som ska ärva det.

Det jobbiga är att det är VÄLDIGT mycket verktyg tillexempel som i sin helhet är värt mycket pengar men är omöjligt att sälja känns det som.

Bara 10-15 blocknycklar i varje storlek från 6mm - 24mm. Man vet ju värdet av det men det känns som en omöjlig uppgift att sälja det. Känns lättare att skicka det i container för järnskrot?
Blocknycklar bör givetvis säljas på Blocket. Det hörs ju på namnet.

Skämt åsido, Blocket har funkat förträffligt för mig när jag haft grejer som jag varit like tveksam till om dom verkligen är säljbara. Det krävs förstås att man kan vara på plats och sköta om transaktionerna med köparna. Jag gissar att det kan bli rätt många poster om det är ett välfyllt garage.

S Sajmon skrev:

Plock ut det ni vill ha och dela på. Sen anordnar ni en garageloppis och delar på pengarna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.