1 602 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Tomtmarkeringen har hamnat under väg
Sida 1 av 2
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
I samband med en tomtförsäljning, tomt avstyckad från en grannfastighet, var en utsättning tvungen att göras från bl.a. min tomt. (Gränsmarkeringarna var oklara vid grannfastigheten så lantmäteriet fick utgå från kringliggande fastigheter för att få det rätt).
Ett av markeringnsrören hittades då under vägen som min närmaste granne och jag delar på och har varsitt servitut för att nyttja.
Jag har inga problem med att vägen med åren bevisligen ändrat sträckning något och numer går på min tomt. Sannolikt har det blivit så då det i alla år genats i kurvan där röret är. Inga konflikter, inga bråk, inga grannfejder, så är du ute efter det kan du sluta läsa här.
Jag bara undrar om jag har skyldighet att åtgärda detta, eller om det kan "ligga i osotad spis" och alla kan fortsätta leva nöjda och glada. Någon risk för ytterligare genande i kurvan föreligger inte eftersom där numer sitter ett staket strax innanför.
Ett av markeringnsrören hittades då under vägen som min närmaste granne och jag delar på och har varsitt servitut för att nyttja.
Jag har inga problem med att vägen med åren bevisligen ändrat sträckning något och numer går på min tomt. Sannolikt har det blivit så då det i alla år genats i kurvan där röret är. Inga konflikter, inga bråk, inga grannfejder, så är du ute efter det kan du sluta läsa här.
Jag bara undrar om jag har skyldighet att åtgärda detta, eller om det kan "ligga i osotad spis" och alla kan fortsätta leva nöjda och glada. Någon risk för ytterligare genande i kurvan föreligger inte eftersom där numer sitter ett staket strax innanför.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Du har ingen skyldighet att göra någonting. Accepterar du att vägen som ”borde” ligga helt på en annan fastighet delvis inkräktar på din är det inget problem.
Sen är det svårt för oss andra att veta om det ens föreligger ett fel. En väg på landet kan mycket väl hå över många fastigheter och exempelvis vara en gemensamhetsanläggning som ligger ovanpå dessa fastigheter. Många olika lösningar har funnits genom åren.
I och med att du skriver att du och grannen båda har servitut på vägen låter det dock som om vägområdet egentligen hör hemma på en tredje fastighet och inte alls på din. Det kanske är så, men i och med din obryddhet är det en ickefråga.
Sen är det svårt för oss andra att veta om det ens föreligger ett fel. En väg på landet kan mycket väl hå över många fastigheter och exempelvis vara en gemensamhetsanläggning som ligger ovanpå dessa fastigheter. Många olika lösningar har funnits genom åren.
I och med att du skriver att du och grannen båda har servitut på vägen låter det dock som om vägområdet egentligen hör hemma på en tredje fastighet och inte alls på din. Det kanske är så, men i och med din obryddhet är det en ickefråga.
Håller med, detta är vanligt och är alla överens så är allt lugnt.
Sen kan man ju fundera på långsiktigt om vägen råkat flytta sig ur läge att man kanske ska vidta åtgärder så att den sakta förs tillbaka till där den ursprungligen låg. Så att den hamnar på mark med ett riktigt bärlager (om ett sånt ens finns) och så slipper det bli diskussion om detta när grannar kommer och går. Vi ser ju att det ibland uppstår frågor och konflikter vid dessa tillfällen här på BH. Folk är inte alltid så smidiga som man skulle önska. En träkäpp kan räcka i en kurva.
Vi hade en tomt som var väldigt utsatt för detta i det lilla samhället här, att bilarna genade och flyttade vägen över tid. fastighetsägaren tyckte inte det var så kul med djupa körspår i leran. Men det löste sig så småningom med lite olika hinder och till sist en gatunamnsskylt. Ingen vill köra in i en sån.
Sen kan man ju fundera på långsiktigt om vägen råkat flytta sig ur läge att man kanske ska vidta åtgärder så att den sakta förs tillbaka till där den ursprungligen låg. Så att den hamnar på mark med ett riktigt bärlager (om ett sånt ens finns) och så slipper det bli diskussion om detta när grannar kommer och går. Vi ser ju att det ibland uppstår frågor och konflikter vid dessa tillfällen här på BH. Folk är inte alltid så smidiga som man skulle önska. En träkäpp kan räcka i en kurva.
Vi hade en tomt som var väldigt utsatt för detta i det lilla samhället här, att bilarna genade och flyttade vägen över tid. fastighetsägaren tyckte inte det var så kul med djupa körspår i leran. Men det löste sig så småningom med lite olika hinder och till sist en gatunamnsskylt. Ingen vill köra in i en sån.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Vägen ligger dels på den stamfastighet från vilken min tomt är avstyckad och dels på den fastighet från vilken grannens tomt är avstyckad. Den nyttjas även av de tjänande fastigheternas ägare som behöver den för tillgång till sina marker.Nötegårdsgubben skrev:
Alla inblandade är obrydda och pragmatiska så då släpper jag ämnet. 😊
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Vägens sträckning och bärighet är inget reellt problem alls och i dess nuvarande sträckning fungerar den ypperligt och är väl underhållen.Claes Sörmland skrev:
Håller med, detta är vanligt och är alla överens så är allt lugnt.
Jag var mest brydd över det rent juridiska läget och mina eventuella skyldigheter att på något sätt vidta rättning.
Som sagt inga skyldigheter från din sida.TheImprovisor skrev:
Jag funderar på om det vore en bra ide att nu mäta ut var detta rör sitter så att man har det för framtiden.
Alltså plocka ut ett par fasta punkter och mäta avstånd till röret som finns i vägen, så kan man ganska så enkelt hitta denna gränspunkt om det skulle behövas.
Alltså plocka ut ett par fasta punkter och mäta avstånd till röret som finns i vägen, så kan man ganska så enkelt hitta denna gränspunkt om det skulle behövas.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Det kanske inte framgick tydligt i trådstarten men röret lokaliserades ganska nyligen vid en utsättning. Det var då jag blev varse att det satt under vägen.Zixten skrev:
Vad jag menade är att nu när du / ni vet var röret finns så kan ni passa på att mäta från fasta punkter så att ni enkelt kan hitta röret någon gång i framtiden, nu och några veckor frammåt kommer du att enkelt kunna hitta det , men om fem år kommer det inte vara så enkeltTheImprovisor skrev:
Kan vara bra att veta om det blir en ny granne eller liknande som vill veta exakt hur gränsen är, trist att behöva ta hjälp av lantmäteriet igen.
Fast ni har kanske redan fått dessa mått vid utsättningen...
Vad pratar vi för avstånd här 2 meter eller minder, är det grus eller asfaltsväg.
Du har ju måtten? Ta ett måttband för en en av tomt pinne i bortändan av änden av hörnet om du hittat.
Ta måttet rita en halv måne samma sak på den andra sträcken kommer korsa.
Eller så kan man ta ut kommunens mätkontor 2000 - 3000 per pinne.
Om di behöver gräva med maskin för röret så blir inte schak mindre än 1,5 meter så du kommer hitta den. den
Du har ju måtten? Ta ett måttband för en en av tomt pinne i bortändan av änden av hörnet om du hittat.
Om di behöver gräva med maskin för röret så blir inte schak mindre än 1,5 meter så du kommer hitta den. den
Jag har precis börjat läsa på detta forum. Det är ju pinsamt vad folk är rädda en liten pinne. ingen kommer fråga efter den på 120 år. Vad är problemet? Samma sak om den före ägaren har byggt utan bygglov 15m2 vad är problemet, det är väll inget att få lös mage, för ett bygg lov är perspirerat på 15 år. Jag har precis varit på byggnadsnämnden i ett ärende bygga garage där jag var tvungen att ha ett bygglov. Var det jag själv som skulle bygga hade jag aldrig gått till kommunen. Vi bor i mycket tätbebyggt område, planlagt.
//marsk.
//marsk.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Den är hittad och jag vet var den är, så det är inget problem.M marsk skrev:Vad pratar vi för avstånd här 2 meter eller minder, är det grus eller asfaltsväg.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 876 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 876 inlägg
Ja, det är numer inget problem att hitta den igen.Zixten skrev:
Vad jag menade är att nu när du / ni vet var röret finns så kan ni passa på att mäta från fasta punkter så att ni enkelt kan hitta röret någon gång i framtiden, nu och några veckor frammåt kommer du att enkelt kunna hitta det , men om fem år kommer det inte vara så enkelt
Kan vara bra att veta om det blir en ny granne eller liknande som vill veta exakt hur gränsen är, trist att behöva ta hjälp av lantmäteriet igen.
Fast ni har kanske redan fått dessa mått vid utsättningen...
Redigerat: