Har det inte varit det tidigare?

Kan vara så att man i praktiken alltid har kunnat göra en egen men jag har för mig att nå regler ändrades nyligen. Särskilt om man ska kremeras alltså. De eldar inte upp vad som helst om jag fattat saken rätt. Det ska vara miljövänligt.

J
Min pappa gick bort förra året och det är en jobbig process, både känslomässigt och praktiskt. För oss fanns pengar att betala begravningen, men när man sitter där och bläddrar i kataloger känns det liknande som hos tandläkaren - man ska välja något utan att veta vad det kostar. Sångare, kistbärare, olika typer av kistor och urnor, annonser i tidningen, catering för minnesstund. Ganska snabbt är man uppe kring 100.000. Samtidigt ska man utforma en annons, välja psalmer och troligen städa ur ett hem. Vi hade råd att välja de alternativ som kändes rätt, som en kista av riktigt trä och de dekorationer och musiker vi tyckte vi ville ha. Men jag tycker absolut man ska fråga om man känner att pengarna kanske inte räcker till - beravningsbyrån ska kunna ordna en fin cermoni även på en begränsad budget.

För TS är det nog tyvärr försent och som några skrivit det bästa att försöka dela bland de efterlevande och hoppas att det stannar på 15-20.000 var. För andra som läser kan detta vara bra att tänka på i förväg. När man väl står på begravningsbyrån snurrar nog allt i huvudet, för oss var det dagen efter pappa dog.

Om dödsboet saknar pengar så tror jag att det blir enklaste sortens begravning som betalas via skatten - troliget tycker man ändå det är värt att ha kaffe efter begravningen osv, men egentligen så går det ju att ordna ett billigare alternativ än fullservice catering om medel saknas.

Som jag förstår så är själva begravningen betalad via skatten och var man med i svenska kyrkan ingår även cereminin och troligen kan de till ingen eller mycket låg kostnad upplåta en mindre lokal för kaffe efteråt.
Lämpligen ber man väl om man vetat om att dödsboet inte kan betala att begravningsbyrån ska dela upp fakturan, så att den del som man kan få betald av samhället dras via dem och de delar man själv kan stå för

För mig som hanterat dödsboet kändes det rätt tråkigt att få fakturor på olika transporter och hantering, jag valde att bara betala allt utan att ifrågasätta något. Jag hade tyckt att samhället kunnat stå för dessa sista insatser.

Att kista, begravningskaffe, dödsruna och blommor ska betalas av efterlevande och dödsbo har jag inga problem med. Men att ambulanstransport till bårhus ska faktureras kan jag tycka är magstarkt, det är jobbigt nog dessa veckor när allt ska redas ut.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
S Stefan1972 skrev:
Kan vara så att man i praktiken alltid har kunnat göra en egen men jag har för mig att nå regler ändrades nyligen. Särskilt om man ska kremeras alltså. De eldar inte upp vad som helst om jag fattat saken rätt. Det ska vara miljövänligt.
Av en slump hörde jag häromveckan på radion ett program om "att bygga sin egen kista". Det är egentligen ganska fint, för de som har plats att förvara den på i väntan på att den ska komma till nytta.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Hur mycket pengar handlar det om, vräkte du på ”extra” eller beställde minsta möjliga? Gjorde begravningsbyrån ett bra och gediget jobb så betala bara.

J JohanLun skrev:
Av en slump hörde jag häromveckan på radion ett program om "att bygga sin egen kista". Det är egentligen ganska fint, för de som har plats att förvara den på i väntan på att den ska komma till nytta.
Börjar ångra lite att jag inte sparade den där jättelådan som min rostfria diskbänk till köket levererades i. Perfekt storlek ju!

• Älska
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J
F fsn skrev:
Hur mycket pengar handlar det om, vräkte du på ”extra” eller beställde minsta möjliga? Gjorde begravningsbyrån ett bra och gediget jobb så betala bara.
Det verkar som en mycket enkel begravning kostar från ca 20.000 och bidraget man kan få om dödsboet saknar tillgångar är ca 25.000. Har man valt en enkel begravning borde det väl vara möjligt att få ett bidrag kring den kostnaden retroaktivt och sen stå för resten själv?

Om man är flera efterlevande och väljer en enkel begravning så kanske det stannar vid 10.000 per person om man slår ut det.

S Stuff skrev:
Börjar ångra lite att jag inte sparade den där jättelådan som min rostfria diskbänk till köket levererades i. Perfekt storlek ju!
Skelett i arbetsuniform och keps sitter i en trälåda, håller i en hjälm och har en penna i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
OT: Det är kanske inte dyrare att köpa en ordentlig diskbänk med transportlåda i dag än att beställa en standard kista i framtiden, då får man ju själv förhoppningsvis nytta av diskbänken i många år framöver innan de efterlevande behöver ta fram lådan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Ja, likt ett borgenärskap. Frågan är om avtalet/avtalstexten gör mig till en borgenär i denna situation?
Borgenär är den som har en fordran. Du verkar inte förstå vad du skrivit på, avtalet är ju helt tydligt.

/M

Kan ju vara svårt att veta en persons ekonomi även om man är nära släkt... men... (från skatteverkets broschyr...):

Vad är en dödsboanmälan?

Om den avlidna personens tillgångar inte räcker

till annat än begravningskostnader och andra

kostnader som hör till dödsfallet så finns en

möjlighet för socialnämnden i den avlidna

personens hemkommun att göra en dödsboanmälan

och lämna in den till Skatteverket. En

dödsboanmälan är ett dokument som i så fall

ersätter bouppteckningen. Det är kommunen som

bestämmer om det finns förutsättningar för att

göra en dödsbo anmälan. Kontakta så snart som

möjligt socialnämnden i berörd kommun för att

få mer information.

Om kommunen avslår en ansökan om dödsboanmälan

ska du upprätta en bouppteckning och

lämna in den till Skatteverket.

TRJBerg
D Dilato skrev:
En annan fråga är varför man måste ( enligt lagen) lägga liket i en kista.
Om man ändå ska kremera, utan minnesstund så duger det väl med en "bodybag" ( det ska ju ändå eldas upp) ?
De flesta som ska hantera en död kropp föredrar en enkel träkista över en bodybag (såvida man inte är en seriemördare). Här tänker jag främst på begravningsbyråer, kyrkan och de som hanterar kremeringar.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
De flesta som ska hantera en död kropp föredrar en enkel träkista över en bodybag (såvida man inte är en seriemördare). Här tänker jag främst på begravningsbyråer, kyrkan och de som hanterar kremeringar.
Ja, och transporthjälpmedlen är alla gjorda för kistor, så att det går att rulla och skjuta över från en utrustning till en annan.

/M

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.