Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det säger ju något om att vi har alldeles för höga krav för bygglovsprövning eller anmälan. Vi borde dra ned kraven till en enkel skiss och en textrad eller två för anmälan. Exempel på lämplig nivå på anmälan: "Jag anmäler härmed att jag kommer att installera ett nytt ventilationssystem i huvudbyggnaden på fastigheten Lilla Kommunen Frimärksgläntan 1.
39 svar · 13,8k läst
Karl-Ove Qvarfordt
Karl-Ove Qvarfordt: Plantera en häck på lämpligt avstånd då är problemet löst
4 svar · 1,3k läst
·
Draax
Draax: [citat] [citat] Råkade ut för en liknande grej, avloppet i källaren släpptes med vetskap under huset, ett område som inte gick att inspektera då det va igenmurat utan inspektionsluckor. Det gick att bevisa att säljarna visste om detta, ändå trodde inte min advokat att jag skulle vinna. Det skulle kosta ca 200.000kr om jag förlorade rättegången.
245 svar · 81,3k läst
·
C
chit82: [citat] Nej det behöver vi inte, för dom har sagt att dom vill göra det, för att ha en sysselsättning.
22 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det står i anläggningsbeslutet hur ni ska debitera. Det vanligaste upplägget i ett sådant anläggningsbeslut är att ni ska debitera för anläggningen underhåll via de andelstal som står listade där, alltså via en fast avgiftsfördelning. Ibland står det i anläggningsbeslutet att vissa rörliga utgifter ska betalas via brukaravgifter, t ex om man köper in tappvatten från kommunens
1 svar · 672 läst
M
martin.sveg: [citat] Lantmäteriets normalstadgar för samfälligheter ligger i linje med propositionen och tar upp liknande exempel. [bild] [bild] Sammantaget tänker jag att behovet av en underhålls- och förnyelseplan uppkommer när du har en anläggning som kräver stora reinvesteringar när den tekniska livslängden har löpt ut, samt att anläggningen är av kommunalteknisk natur, förser ett större
7 svar · 1,8k läst
·
V
Venuss: [citat] Tack för svaren och jag ska testa mig fram och hoppas övertyga dem. Tack och önskar er en trevlig fredsg
4 svar · 583 läst
T
TASA: MÖDs dom gäller. De kan i enskilda fall ge möjligheten att överklaga till högsta domstol, men det är i principfall och inget du kan påverka om de inte lämnar den möjligheten.
1 svar · 952 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Vilken lutning ser du på tillbyggnaden (som jag gissar att det rör sig om)?
4 svar · 720 läst
·
P
polaris78: [citat] Jag har försökt att förklara att det måste till en del för att det ska vara ok att begränsa vikt på bilar för en bro eller vägsträcka. särskillt om det inte bara är en kort begränsad tid men även då måste det finnas en verklig orsak som har med vägsamfälligheten och dess huvuduppgift att göra. inte ens med majoritetsbeslut i vägsamfällighetens årsmöte får man göra
13 svar · 2,3k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Tror det är ganska osannolikt nu...
94 svar · 18,9k läst
·
B
bearmaniac: Vilken "hård" information har du i ärendet - vad har föregående ägare kommit med för tydliga utfästelser angående bjälklaget? Och vad står det i ritningarna som finns hos kommunen? Dolda fel-försäkringar är inte till för att betala ut en massa pengar till en köpare, utan för att skydda säljaren (och för att tjäna pengar till försäkringsbolaget). Om ni inte vid köptillfället
17 svar · 9,9k läst
·
JustDoIt
JustDoIt: Tack för ett mycket bra och utförligt svar! Det återstår att se om tjänsterna kommer att utföras fackmässigt och till skäligt pris. Nu har de ju redan kommit överens om fast pris tyvärr, men det kanske ändå kan bedömas som oskäligt. Men - det viktigaste är ju att det blir bra gjort. Om det kostar lite mer än vad det borde är inte huvudsaken. Jag ska se till så att han håller
31 svar · 19,5k läst
K
Knight: [citat] Nästa steg borde vara att styrelsen tar kontakt med sin förbundsjurist och de ordnar handlingarna som sedana tas med på nästa stämma.
12 svar · 2,5k läst
Appendix
Appendix: @Köparen Glad att allt löste sig. När BH är som bäst är det ett ovärderligt forum. Jag hade aldrig köpt mitt hus utan att ha lurkat här och lärt mig Så jag hoppas att du i framtiden lägger upp en projekttråd om huset. Om du vill kan du ju skapa en ny användare för att hålla denna konflikten ännu mer anonym. Eller inte. Iaf. När man har bostadsprojekt är det roligt att
566 svar · 220,2k läst
·
G
Gammelgalten: Tack för era svar! Möjligt att jag "övertänkt", men detta eminenta forum levererar gång på gång. 👍 @dowser: Redan erbjudit mig. 😊
38 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Som sagt putslagning och lösa tegel stenar bör du nog få med explicit i avtalet.
2 svar · 541 läst
Jocce81
Jocce81: Tack för all input :) Då är jag med på hur man skall tolka den! :) Varje dag man lär sig något nytt är en bra dag! /Jocce
8 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: JAg tycker inte det är solklart. Jag tolkar att det är en produkt, Emaldo Power Core AI. Som innehåller batteri, laddbox växelriktare och ödrift. Jag gissar att man behöver mer för att faktiskt drifta ödrift, som ex. ett eget jordtag. Det behövs ju även en reservkraftomkopplare som bryter bort elnätet på ett säkert sätt vid ödrift. Men det kanske ingår i paketet? Vi ser ju bara en
4 svar · 1,2k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Jag skulle säga att den är undanatagren: Då krävs inte en energideklaration För byggnader som har en golvarea på under 50 kvadratmeter. För byggnader som används mindre än fyra månader årligen, eller har en energianvändning som beräknas vara mindre än 25 % av helårsförbrukningen. För industribyggnader och verkstäder. Byggnader som har en inomhustemperatur som är lägre
1 svar · 595 läst
T
TypRätt: [citat] Du har så rätt jag tänkte på attefallshus 😁
8 svar · 601 läst
P
Anonymiserad 703452: Om man vill ge en fastighet till ett av två barn, spelar det någon roll om det sker i förtid i form av gåva eller i testamente? Tänker då på när man kan ersätta det andra barnet. Då det finns risk att huset har högre marknadsvärde vid arvskifte så vill man lösa ut andra barnet direkt så att det blir dagens marknadsvärde istället för vid arvskiftet. Kan man göra det även om
0 svar · 519 läst
H
Herr T: Som huvudregel har du inte rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst i ett förenklat tvistemål. Vanligtvis har du endast rätt till ersättning för en timmes rådgivning (motsvarar ca 1 400kr) och vissa andra begränsade kostnader, se bl.a. 18 kap. 8 a § rättegångsbalken. Det finns ingenting som hindrar att du begär ersättning för förlorad arbetsinkomst (eller andra kostnader)
1 svar · 851 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Hur tror du han ställer sig till att sälja smedjan till dig?
4 svar · 758 läst
·
F
Fox4Ever: [citat] Har du inget vettigare att svara kan du lika gärna låta bli. Vi lägger ut över 8Mkr på detta hus, det har inte med pengarna att göra. Det jag funderar på är att man från entreprenaden skulle ha meddelat oss att "vi råder er att ha ett elverk igång för att hålla värmen och säkra huset". Då hade jag säkert sagt att det är OK. Visst, jag är färgad av att
21 svar · 3,5k läst
M
Maijckel: [citat] Lebeck sammanfattar legalitetsprincipen enligt följande: 1. Myndigheter måste ha rättsligt stöd för sitt handlande (föreskriftskravet) 2. De normer som ger rättsligt stöd måste vara publicerade 3. Det rättsliga stödet måste vara klart (ej otydligt) Skatteverket är väl den myndighet som brukar få högst betyg bland myndigheterna i olika undersökningar. Skatterätten handlar
78 svar · 21,1k läst
·
Voxan
Voxan: [citat] Då hade du en väldigt bra verkstad! Jag bytte kamrem på en bil hos verkstad som drog åt den för hårt, vilket resulterade i att den gick av och slog sönder motorn. ARN gav mej rätt till ersättning för bilen och verkstaden ringde och hotade mej om jag skulle gå vidare till pressen… Alla företag är inte seriösa och det är nog tyvärr vanligt i alla branscher. Det positiva i
58 svar · 27,0k läst
H
Hans G2: Njae, hyreslagen är en skyddslagstiftning så visst är det 9 månader om hyresvärden säger upp. Däremot kan man komma överens om bättre villkor för hyresgästens del, så står det 3 månader i kontraktet gäller tre månader för hyresgästen men 9 för hyresvärden. Kontrakt avgör alltså. Och uthyrning av garage är momspliktig verksamhet om det sker till personer som inte bor i
3 svar · 897 läst
X
xxargs: Och vägen måste då också uppnå en viss standard i avseende bredd, ytbeläggningens kvalitet (läs inte för många potthål under för lång tid), mötesmöjligheter och avstånd till staket och annat för tomterna som kantar efter vägen - i den vägförening jag tillhör så är det för stor investering (dvs. breddning av väg med allt vad det innebär inklusive omskrivning av
26 svar · 7,6k läst
·
D
Drburr: [citat] Tackar för snabbt svar av den jag hoppades på Claes! Du tror inte att jag gör det under en balkong kan ställa till det?
2 svar · 468 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.