Vad gör man när ens ka går i pension utan att meddela i förväg? Han har dessutom varit oanträffbar under hela hösten och vintern, både när det gäller mejl, SMS och telefonsamtal. När jag nu måste få kontakt med honom i och med att mitt bygge börjar bli klart så svarar han efter flera SMS att han inte är min ka längre och att han har gått i pension. Jag har redan betalat honom halva arvodet i förskott. Han har gjort ett arbetsplatsbesök och ville då dessutom ha 5.000:- extra för det utöver de totalt 25.000:-. Jag bestred den fakturan eftersom några besök på byggarbetsplatsen ingår i ka:s åtaganden och det här var det första. När jag kontaktade en annan ka eftersom jag måste ha en ka, sa denna ka att man inte kan göra som han har gjort. Man kan inte bara hoppa av ett uppdrag så här. Denna ka skulle tala med byggnadsinspektören i min hemkommun för att se om det finns någon lösning nu när bygget är nästan klart. Vad gör man? Beloppet är för litet för att stämma ka men jag har skriftligt bevis, både mejl och SMS, på att han har varit oanträffbar.
Det känns ju rätt länge att vänta ett halvår när du inte får nån kontakt.
Men jag hade väl ringt kommunen och sagt som det är, det finns ingen KA längre.
Det måste ju ibland hända att en KA gör så här, eller blir sjuk eller dör eller nåt så du lär inte vara först om detta....🤔
Når man inte nån på ett par veckor eller så och de inte meddelat nåt innan så är det ett varningstecken tycker jag....
Tillägg: du har säkert redan förstått det men din KA har såklart inte "gått i pension". Sånt vet folk i normala fall innan och tar inte på sig uppdrag eller lämnar i vart fall över till nån annan. Det är ju nåt annat typ alkohol, sjukdom eller bedrägeri osv...
Det måste ju ibland hända att en KA gör så här, eller blir sjuk eller dör eller nåt så du lär inte vara först om detta....🤔
Når man inte nån på ett par veckor eller så och de inte meddelat nåt innan så är det ett varningstecken tycker jag....
Tillägg: du har säkert redan förstått det men din KA har såklart inte "gått i pension". Sånt vet folk i normala fall innan och tar inte på sig uppdrag eller lämnar i vart fall över till nån annan. Det är ju nåt annat typ alkohol, sjukdom eller bedrägeri osv...
Han blev väl sur när jag bestred fakturan och svarade med tystnad. Jag har beskrivit situationen för den byggnadsinspektör i min kommun som har hand om mitt projekt och fick då info att jag måste ha en ny och ett nytt tekniskt samråd! Jag kontaktade en ka i en grannkommun som dessutom är byggnadsinspektör där och även gör ka-uppdrag. Hon blev helt paff när jag beskrev situationen. En spontan reaktion att "så kan man inte göra!" Hon skulle kontakta inspektören i min kommun för de känner varandra väl och samarbetar. Där ligger bollen nu och efter påsk ska jag fråga vad de har kommit fram till. Jag ser att min f.d. kontrollansvarig inte längre finns med på listan över certifierade ka men jag vet inte när certifikatet upphörde.Farstatjej90 skrev:
Det känns ju rätt länge att vänta ett halvår när du inte får nån kontakt.
Du har redan ett par trådar om detta. Jag ger samma svar igen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontrollansvarig-slutar.545211/#post-6155328
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontrollansvarig-slutar.545211/#post-6155328
Jo, jag vet att jag har tagit upp problemet tidigare men det är av avgörande betydelse för mig att få tips av andra i samma situation och vad de har gjort. Vad som borde ske och vad som gäller stämmer inte alltid med verkligheten. Jag hoppas alltså på lite handfasta, konkreta tips för hur man går vidare. Vad andra har gjort.Claes Sörmland skrev:
Det är ju upp till kommunen. Du har inget eget behov av en KA utan det är kommunens man som du föreslår och betalar. Så svaret finns hos den handläggare som du har för bygget på kommunen. Har du tur är denne väldigt förståelse och smidig. Har du otur så är det en rejäl byråkrat som tar det den formella vägen. Då ska en ny KA beslutas om av byggnadsnämnden på förslag av dig.
Jo, det är där jag befinner mig nu. Juridisk rådgivning blir nästa steg. Det går tydligen inte att göra som ka har gjort. Ka måste finnas tillgänglig för kontakt och avsluta sitt uppdrag och åtminstone meddela i tid om/när han hoppar av och varför.Claes Sörmland skrev:
Det är ju upp till kommunen. Du har inget eget behov av en KA utan det är kommunens man som du föreslår och betalar. Så svaret finns hos den handläggare som du har för bygget på kommunen. Har du tur är denne väldigt förståelse och smidig. Har du otur så är det en rejäl byråkrat som tar det den formella vägen. Då ska en ny KA beslutas om av byggnadsnämnden på förslag av dig.
Ja men nu har han gjort det och därmed får du släppa tanke på honom. Och visst kan en KA hoppa av p g a olika skäl och det finns lösningar kring detta. Läs mitt inlägg som jag länkade till ovan så står det vad du ska göra och vad kommunen ska göra.L linkanbygg skrev:
Vad gäller pengarna du redan har betalat honom så är det mellan dig och honom. Din rätt kan du ta tillvara genom tingsrätten som småmål. Du riskerar några tusenlappar. Men frågan är om det är värt det, han har ju ändå gjort visst arbete som han ska ha ersättning för.
Det är inte pengarna i första hand som det gäller. Det är småsummor jämfört vad bygget har kostat hittills. Det är tillvägagångssättet och i höstas/vintras hade han definitivt inte gått i pension. Hans certifkat löpte ut i mars och hans meddelande kom en kort tid innan efter flera påstötningar från mitt håll. Han kan jobba även som pensionär. Det är inget hinder. Jag ska kolla upp det juridiska och hoppas på tips från andra med liknande erfarenheter och hur de har gått till väga.Claes Sörmland skrev:
Ja men nu har han gjort det och därmed får du släppa tanke på honom. Och visst kan en KA hoppa av p g a olika skäl och det finns lösningar kring detta. Läs mitt inlägg som jag länkade till ovan så står det vad du ska göra och vad kommunen ska göra.
Vad gäller pengarna du redan har betalat honom så är det mellan dig och honom. Din rätt kan du ta tillvara genom tingsrätten som småmål. Du riskerar några tusenlappar. Men frågan är om det är värt det, han har ju ändå gjort visst arbete som han ska ha ersättning för.
Din situation är ju sån att du inte har något maktmedel att tvinga honom att jobba för dig. Han har tackat nej till mer jobb och därmed är han borta från ditt bygge.L linkanbygg skrev:Det är inte pengarna i första hand som det gäller. Det är småsummor jämfört vad bygget har kostat hittills. Det är tillvägagångssättet och i höstas/vintras hade han definitivt inte gått i pension. Hans certifkat löpte ut i mars och hans meddelande kom en kort tid innan efter flera påstötningar från mitt håll. Han kan jobba även som pensionär. Det är inget hinder. Jag ska kolla upp det juridiska och hoppas på tips från andra med liknande erfarenheter och hur de har gått till väga.
Det handlar inte om mer jobb. Det handlar om att göra det som vi har kommit överens om och arvodet. Det är en skriftlig överenskommelse, undertecknad av oss båda, som även kommunen har en kopia av. Det står tydligt vilka åtaganden som ingår i uppdraget. Inget mer har tillkommit, bara det som är hans åtaganden som kontrollansvarig.Claes Sörmland skrev:
Ja alltså han ska utföra KA-tjänster åt dig (=jobb) enligt detta avtal. Han har nu brutit avtalet. Du kan inte tvinga honom att hedra sin del av avtalet. Du kan begära skadestånd via tingsrätten för att han har brutit avtalet.L linkanbygg skrev:Det handlar inte om mer jobb. Det handlar om att göra det som vi har kommit överens om och arvodet. Det är en skriftlig överenskommelse, undertecknad av oss båda, som även kommunen har en kopia av. Det står tydligt vilka åtaganden som ingår i uppdraget. Inget mer har tillkommit, bara det som är hans åtaganden som kontrollansvarig.
Jo, det är från det tekniska samrådet till slutbesikting/slutsamråd samt upprättande av kontrollplan (lätt eftersom det finns färdiga att skriva ut!), några arbetsplatsbesök som ska dokumenteras/protokollföras samt hålla mig underrättad. Det står tydligt specificerat under kontrollansvarigs åtaganden. Det är därför som jag är intresserad av att få kontakt med personer som har råkat ut för något liknande. Finns det en rättslig väg eller ska man kunna bryta hur som helst mot avtal utan påföljd?
Släpp detta nu. Under halvåret han inte hörde av sig skulle du agerat. Misstänker att din fråga grundar sig i att du vill stämma honom på höga belopp som en slags hämnd. Det fungerar inte riktigt så i Sverige.
Inte så säkert. Jag vaknar upp och kan bestämma stora beslut med omedelbar verkan.Farstatjej90 skrev:
Man kan fundera på något länge och besluta sig snabbt.
Jag skulle lätt kunna fundera på pension och sen vakna en dag och skicka sms till övriga att jag lämnar in nyckeln och tömmer skåpet om tio minuter.
Samma med utbildningen. Bara stannade hemma och meddelade att det är stopp.
Samma med inköp. Hade saknat motorcykel i 10år. Funderat på att skaffa någon gång.
Skulle ringa ett jobbsamtal men personen var upptagen så "vafan nu ringer jag och beställer den"
Hade första personen svarat hade jag kunnat vänta 3år till.