Nissens
K Kardan79 skrev:
Utifrån vad som framkommit i tråden låter det heltokigt. Men det fanns förhoppningsvis ett juridiskt ombud som baserat på alla relevanta omständigheter, även sådana som här inte framkommit, gjort bedömningen att det var motiverat att ge bort 280 000kr. Jag utgår dock från att detta är ett av alla de fall i vilka säljaren köper sin nattsömn för relativt stora pengar.
Ja, det hade varit betydligt billigare att anlita ett juridiskt ombud som hon kunde hänvisa köparen till.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
M Micke5811 skrev:
Stämning är inlämnad till Tingsrätten. Min systers advokat har svarat skriftligen till Tingsrätten så nu är det bara att vänta.
Nissens Nissens skrev:
Ja, det hade varit betydligt billigare att anlita ett juridiskt ombud som hon kunde hänvisa köparen till.
Hon verkar ju ha anlitat en advokat.

Min förhoppning är att denne inte var en sopa, och att det faktiskt fanns omständigheter vi inte känner till som motiverade de 280 000kr.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Precis!
Hon skulle från början kollat hemförsäkringen, ev medlemskap i Villa föreningen, ifall hon kunde fått rättshjälp och därefter hänvisat all kommunikation till detta juridiska ombud. Översittare och mobbare är fega stackare som använder sig utav hot för att manipulera andra. Ett juridiskt ombud hade de antagligen blivit mindre påflugna/ påstridiga emot. Särskilt ett försäkringsbolag som oftast har mer " muskler" att sätta emot ( juridisk kunskap och ekonomi). Tråkigt med pengarna för din syster hoppas hon kan sova bättre nu

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Har varit i en situation som påminner om detta. Svaret din syster bör ge är att köparen gärna får ta det till tingsrätten, och att hon betalar först om de beslutar att det är ett dolt fel som reklamerats i tid. I vårt fall gick det så långt att hantverkaren gjorde en anmälan till tingsrätten, men sedan ”glömde” att betala avgiften så tingsrätten tog inte upp frågan. En advokat vi anlitade sa att det inte är ovanligt, anmälaren sätter press på den andre utan att ta risken att faktiskt förlora. Går det så långt kan det vara klokt att anlita en advokat för att få dennes syn på ärendet.

• Haha
  • Wow
useless och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Har varit i en situation som påminner om detta. Svaret din syster bör ge är att köparen gärna får ta det till tingsrätten, och att hon betalar först om de beslutar att det är ett dolt fel som reklamerats i tid. I vårt fall gick det så långt att hantverkaren gjorde en anmälan till tingsrätten, men sedan ”glömde” att betala avgiften så tingsrätten tog inte upp frågan. En advokat vi anlitade sa att det inte är ovanligt, anmälaren sätter press på den andre utan att ta risken att faktiskt förlora. Går det så långt kan det vara klokt att anlita en advokat för att få dennes syn på ärendet.
Ta gärna och läs TS alla inlägg innan du svarar, TS gjorde en uppdatering i gårkväll, inlägg 374.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ta gärna och läs TS alla inlägg innan du svarar, TS gjorde en uppdatering i gårkväll, inlägg 374.
Både skönt och trist för TS. Mitt inlägg att hot om tingsrätt kan i alla fall vara av allmänt intresse, tyvärr kommer TS inte att bli den sista som råkar ut för det, och jag var omedveten om hur det kunde gå till innan det hände.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Hej igen. Nu efter drygt 2 år så gick min syster med på en förlikning där hon betalar 280.000. Denna historia att bli stämd i Tingsrätten har tagit hårt på henne. Köparen har kört massa tjuv och rackarspel mot henne och även om alla tycker och påstår att hon borde vinna så fanns fortfarande risken att förlora. Då pratar vi typ 700.000:- . Det hade knäckt henne för så mycket pengar har hon inte.
Det har även nu skrivits ett dokument där köparen inte kan komma med några nya anklagelser.
Hon har inte sovit ordentligt på hela denna tid detta har pågått så nu är hon lättad och kan gå vidare med sitt liv.
Köparens far som drivit hela detta är tydligen en välkänd filur i Uppsala trakten. En som aldrig ger sig … bevisligen !
Så hon har alltså givit bort 280 000 kronor? Det fanns ju ingen substans i kraven. Man börjar förstå att det är lönsamt att sätta sådant här i system.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det kan tyckas vara tokigt att betala så mycket pengar, men det är vad köparens sista bud var som förlikning. Men min syster är äldre och ensamstående, så när detta startades med stämningen och alla turer fram och tillbaka så klarade inte hon detta.
Vi lite yngre hade drivit det längre men hon orkade inte. Hon ville bara få ett slut på det. Hon har givetvis haft en advokat som också kostar pengar (vet inte hur mycket den fakturan kommer vara på) men han kan ju inte säga att hon kommer vinna detta till 100%. Så det tvivel om hur detta kommer gå utnyttjade köparen på ett skickligt sätt. Förmodligen har han gjort detta tidigare.
Det är ju poppis nu för tiden att lura äldre på sina besparingar.
Så här i efterskott hade det troligen varit ett annat scenario ifall hon i samband med försäljningen köpt en Dolda fel försäkring, vilket hon INTE gjorde. Detta borde mäklaren upplyst henne om att det fanns vilket inte gjordes.

• Ledsen
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Tråkigt att dom lurade henne.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ledsamt att höra men jag hoppas hon mår bättre nu när det är över.

Undrar varför advokaten som din syster anlitade INTE var bergsäker på fallet? Något som utlämnats här?

När jag fick stämning på 500.000 för 17 år sedan blev jag orolig.
Hittade en bra advokat med inriktning fastigheter.
Advokaten lugnare ner mig och sa att vi vinner detta.
Förklarade steg för steg.
Förlikning brukar man vilja ha först. Advokaten rådde mig inte göra det trots jag hade ekonomiskt stöd kring den summan. Så jag tackade nej. Rätt eller fel-känslan kom men jag litade på advokaten som tog det hela med ro.
Efter 3 dagar i tingsrätt så kom slutdomen efter 8v.
Köparen förlorade och fick stå för alla kostnader.
Köparen överklagade.
Högsta instans såg inga felaktigheter i beslutet tingräten gjorde.
Så blev det en utgift för köparen på ca 190.000 kr (advokat/jurist) inkl skadestånd till mig på 5.000-10.000 kr (minns ej riktigt) för sveda och värk samt 3 bortslösade semesterdagar..
Jag vet hur känslan är. Är man i äldre dar så kanske man hade agerat annorlunda.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Undrar varför advokaten som din syster anlitade INTE var bergsäker på fallet? Något som utlämnats här?

När jag fick stämning på 500.000 för 17 år sedan blev jag orolig.
Hittade en bra advokat med inriktning fastigheter.
Advokaten lugnare ner mig och sa att vi vinner detta.
Förklarade steg för steg.
Förlikning brukar man vilja ha först. Advokaten rådde mig inte göra det trots jag hade ekonomiskt stöd kring den summan. Så jag tackade nej. Rätt eller fel-känslan kom men jag litade på advokaten som tog det hela med ro.
Efter 3 dagar i tingsrätt så kom slutdomen efter 8v.
Köparen förlorade och fick stå för alla kostnader.
Köparen överklagade.
Högsta instans såg inga felaktigheter i beslutet tingräten gjorde.
Så blev det en utgift för köparen på ca 190.000 kr (advokat/jurist) inkl skadestånd till mig på 5.000-10.000 kr (minns ej riktigt) för sveda och värk samt 3 bortslösade semesterdagar..
Jag vet hur känslan är. Är man i äldre dar så kanske man hade agerat annorlunda.
Min systers advokat sa att ingen kan veta till 100% hur det kan gå.
Och ärendet blev framskjutet till maj månad och hon orkade inte med denna väntan och ovissheten så hon gick med på förlikningen. Det är mycket pengar men efter hon betalat mår hon mycket bättre. Om hon förlorat skulle det kostat henne drygt 600.000. Då hade hon fått riktigt ekonomiska problem.

• Gilla
Coolman
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Undrar varför advokaten som din syster anlitade INTE var bergsäker på fallet?
Om en advokat påstår sig vara bergsäker på hur ett mål slutar skulle jag se mig om efter en annan advokat...

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om en advokat påstår sig vara bergsäker på hur ett mål slutar skulle jag se mig om efter en annan advokat...
Tja. Hade som tur kopia av köparens besiktning protokoll före signerat köpebrevet.
Alla fel som nämndes där är orsaken till stämningen...

Hur dolt om allt fanns dokumenterat? 😎

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.