Hej.

Har haft en entrepenör som hjälpt mig med en källarrenovering. Situationen nu är att han stuckit och meddelat att han inte vill samarbeta mer med oss. Men tyvärr är han inte klar med det som beskrevs i offertförfrågan och hans offertsvar.

För att reda ut vad han gjort och inte gjort så har jag meddelat att jag skall beställa en slutbesiktning. Tänkte det var ett lämpligt steg givet situationen.

Men, han motsätter sig detta då jag inte i offertförfrågan sagt att jag ämnar göra en sådan.

Önskar jag vore jurist och inte en pensionerad mjukvaruprogrammerare...

Har han rätt i sin invändning? Att jag borde, eller skulle, meddelat detta redan i offerten?

Du är fri att göra vad du vill, det är ju din källare.

Har du betalat nåt eller avser besiktningen att ha dokument på det som inte är gjort och sen dra av på faktura?

S Stefan1972 skrev:
Har du betalat nåt eller avser besiktningen att ha dokument på det som inte är gjort och sen dra av på faktura?
Jag vill ha en klar bild av vad som är gjort och vad som inte är gjort. Det som är ogjort har han rätt att åtgärda vad jag förstår. Vägrar han så får jag fundera över nästa steg.

Men det låter ju redan som företaget vägrar slutföra? Då menade jag mest att då handlar det väl om betalning i slutändan?

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ja, i slutändan handlar det om pengar.

Som sagt du bestämmer själv om du vill göra en besiktning (som du betalar), du bör bjuda in entrprenören med rimlig framförhållning, inte "i eftermiddag är det besiktning". Väljer han att inte komma så är det hans problem.

Med protokollet som grund kan du sedan meddela entreprenören att om han inte åtgärdar besiktningspunkterna inom x veckor (tiden måste vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att har andra uppdrag), så avser du att låta en annan entreprenör färdigställa, och du kommer att dra av kostnaden från hans räkning. Om det är ett fastprisavatl du har nu? Om du bara har en kostnadsuppskattning och arbete på löpande räkning, så får du dra av så att din totalkostnad inte överstiger kostnadsuppskattningen. Han kan med viss rätta hävda att totalkostnaden skall kunna överstigas med 15% (om det är löpande med kostnadsuppskattning), Men det får i så fall vara på hans resterande del av betalningen.

Om du redan har betalat för mycket så skall du nog inte lägga för mycket ansträgning på att få tillbaka något, det brukar inte lyckas.

Om han åtgärdar så kan du sedan kalla till ombesiktning, mer än en gång om nödvändigt. Kostnaden för det kan du dra av från hans slutfaktura.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du redan har betalat för mycket så skall du nog inte lägga för mycket ansträgning på att få tillbaka något, det brukar inte lyckas.
Ja det var ju lite nedslående att höra 😞

En slutbesiktning kostar runt 12k enligt prisuppgift från besiktningsfirma. Sen är väl ARN gratis om jag måste ta in ny entrepenör för färdigställande?

Ska vi tolka det hela som att du betalat allt i förväg?

Farstatjej90
S Stefan1972 skrev:
Eftersom byggaren har stuckit kan vi anta att han/hon fått betalt.

S Stefan1972 skrev:
Ja, jag vet. Jag är en idiot.

Farstatjej90
O OMLAJA skrev:
Nej det är den du anlitat som är en idiot. Du är väl sannolikt normalt uppfostrad och antar att man håller sina avtal och överenskommelser men tyvärr gäller det inte alla och detta med oseriösa hantverkare är återkommande i forumet.....🤔

Även om du själv får betala en besiktning så tycker jag du ska göra det. Men kalla det inte slutbesiktning utan ta bara dit en besiktningsman. Du vet ju nu att du inte kan lita på hantverkaren så det är bra att ta in någon som kan gå igenom även det som är gjort.

Sen kan du ta in en offert på slutförande från ett par andra hantverkare. Du kommer inte få några pengar från den som drog utan att stämma i tingsrätten men om det handlar om mindre än ett par hundra tusen eller så är min rekommendation att du avstår. Det är osäkert om du får rätt och det är ännu mer osäkert om det finns några pengar att få om du får rätt...🤔

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
Naiv möjligtvis. Men för andra som läser detta så ta till er detta: BETALA ALDRIG I FÖRSKOTT FÖR ETT ARBETE SOM INTE UTFÖRTS.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
O OMLAJA skrev:
En slutbesiktning kostar runt 12k enligt prisuppgift från besiktningsfirma.
Det tror jag att du borde kolla med fler. Nu vet vi ju inte hur omfattande arbete som gjorts,. men 12 000 tror jag dels är mer än "normalt", dels för ett större projekt, som ett helt nybyggt hus eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.