Kretikos
Kretikos: Vi har anlitat jurist genom Swedbank tidigare för liknande uppdrag. Bra och prisvärt. Man kan hitta massa matnyttigt på nätet om detta men när det väl kommer till kritan skulle jag leja ut detta till en jurist.
6 svar · 872 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Hej, Detta är ingen fråga jag kan besvara på rak arm är jag rädd. Här behöver man utreda frågor som vad om avtalats m.m. Ett vanligt avtal är ABK 09 vad gäller konsulters arbete. Du kan också ha svar på dessa frågor i ditt tidigare anställningsavtal.
1 svar · 600 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Hej, Jag tycker att du ska kontakta konkursboet och efterhöra om de avser att färdigställa detta. Om inte så får du ta in ett annat bolag som gör färdigt arbetet. Eventuella merkostnader skall du kräva av konkursboet. De kan nog inte betala men då får du ett formellt krav i vart fall och slipper betala ytterligare. Sedan bör du utreda dina försäkringar och entreprenörens
1 svar · 1,6k läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Hej, Det du beskriver är ett fel. Som huvudregel så skall fel avhjälpas. Detta betyder att hantverkaren som huvudregel skall byta ut mattan mot en matta i rätt färg. Ha det som utgångspunkt när du förhandlar fram en lösning med hantverkaren som innebär att hantverkaren inte behöver byta mattan men ge dig ett prisavdrag istället. Det skall dock noteras att även
1 svar · 851 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Hej, Detta är inte en entreprenadrättslig fråga utan här bör en jurist med fastighetsrättslig inriktning konsulteras. Jag skulle dock tro att Daniel 109 kan ha en poäng med att ett avtalsservitut kan vara vägen framåt.
2 svar · 762 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: Hej, Det centrala är vad ni avtalat initialt. Har ni avtalat fastpris eller är det löpande räkning? Om det är fast pris så är det av naturliga skäl svårt för entreprenören att ta något annat betalat. Om det är löpande räkning så har ni rätt att få se alla originalverifikat om ni begär det (i skälig tid från att ni fick faktura (cirka 30 dagar)). Om entreprenören har lämnat
1 svar · 867 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: [citat] Hej, Tack för din fråga. Tyvärr synes detta vara en skadeståndsfråga och inte en entreprenadjuridiskfråga varför jag tyvärr inte kan svara på rakarm.
1 svar · 923 läst
Martin Wiklundh
Martin Wiklundh: Köpt hus januari 2023, två års besiktning hösten 2024. Slutbesiktning och tvåårsbesiktning säger att åtgärder ska vidtas. En åtgärd är att senast maj månad målning av fasad. Serneke som hade totalentreprenad går i konkurs. Har inte underleverantören som målat ett ansvar längre? Försvinner alla garantier med bygget med anledning av sernekes konkurs?
1 svar · 818 läst
AndersPS
AndersPS: [citat] Ja, det tycker ju jag med. Antingen försöker de dra en rövare eller så har de satt det i system.
21 svar · 3,2k läst
K
Kajsakk: [citat] Jag tror inget betalas öppet, eller att verksamheten annonseras för den delen. Om det sedan är kompisars kompisars kompisar som bor där kan man väl tänka sig att man ger viss ersättning i handen men det går ju inte att veta. För vår del spelar det inte så stor roll om någon tjänar pengar eller vilka det är som bor där, det handlar mer om påverkan på miljön och de
5 svar · 1,4k läst
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Dubbelfixad. [bild]
126 svar · 19,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det tror knappast folk generellt. Tvärt om är ju utvecklingen i samhället att respekten för hemfridszonen har minskat över tid.
21 svar · 8,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kommunen ska inrätta ett verksamhetsområde för allmänt vatten och avlopp om det krävs för människors hälsa och miljö i ett större sammanhang, det är ett lagkrav enligt lagen om allmänna vattentjänster. Gissningsvis så utreder nu kommunen om de har den skyldigheten för ert sommarstugeområde. Det som brukar trigga det är behovet av gemensamt avlopp och inte minst en ökad grad av
1 svar · 758 läst
pacman42
pacman42: [citat] Eller på bägge...
26 svar · 3,6k läst
L
Lida: [citat] Du har ansvar för ditt dagvatten, det får inte ledas mot en annan tomt eller hus.
10 svar · 3,2k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Tredje kapitlet avtalslagen gäller rimligen i fallet. Främst 30, 31 och 33 §§. Har de ett case? Det går nog inte att veta utan att känna till omständigheterna, men utan att känna vare sig dig eller någon annan inblandad tycker jag att det låter rimligt att en person som din släkting skyddas mot försök att runda arvsordningen om han är dement.
5 svar · 1,5k läst
H
Anonymiserad 405730: [citat] Ja tillägget blir 2200kr för duschväggen😊
5 svar · 813 läst
P
Peter Odhner: [citat] Byggherren är ansvarig
77 svar · 14,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kommunen måste handlägga ärendet. Vad grannen tycker spelar ingen roll, byggnadsnämnden arbetar inte för grannen utan för det allmänna. Som sagt, 5 år efter överträdelsen preskriberas möjligheten att få betala "böter" (byggsanktionsavgift. 10 år senare möjligheten för kommunen att begära rättelse. Det går också att undvika "böter" genom att rätta före byggnadsnämnden
2 svar · 1,1k läst
E
EyEr0n: Normalt sett har en offert en giltighetstid. Kan du inte kolla om du kan beställa dem och betala dem nu men få leveransen i juni? Alternativt hitta något ställe att mellanlagra dem.
3 svar · 451 läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Fast kollar man på den (som kanske är likvärdig med TS?) så får jag en helt annan bild av situationen. Det är ju i praktiken en fastighet med två kompletta bostäder. Båda har ingång, kök, badrum, sovrum etc. Då ska man givetvis räkna boyta på båda bostäderna. Jag tolkade TS ursprungligen som ett förrådsutrymme eller liknande. Inte en komplett bostad. Att man inte har
11 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja, du får med jämna mellanrum ett krav på dig som fastighetsägare att lämna underlag för fastighetstaxeringen. Där ska du lämna korrekta uppgifter till Skatteverket. När dessa sedan är handlagda och beslutade så ändras detta i fastighetsregistret. Du kan rätta uppgifterna som du har lämnat om dessa var felaktiga. Jag vet dock inte vad handläggningstiden är. Lär inte vara
1 svar · 984 läst
Viking_J
Viking_J: [citat] Jag hyr själv ut, och så illa är det inte. Alt1: du hyr ut via så samtrygg /blocket osv, då får du hyran av samtrygg/blocket, och du har försäkring på upp till 1 miljon. Kontraktet är också rigoröst skrivet, där du som uthyrare alltid får säga upp avtalet med 3 mån tillgodo. Alltid. Utan besittningsrätt. Alt2: du hyr ut till typ Ericsson, så är det de som betalar hyran
5 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är ju ingen tvekan om att företaget skulle stått för detta enligt konsumenttjänstlagen. Att du nu gick till ett annat företag komplicerar situationen juridiskt. Det är reklamationskravet i konsumenttjänstlagen inte har uppfyllts som i första hand ställer till det. Här: [bild]
18 svar · 2,1k läst
·
G
Anonymiserad 734732: [citat] Förstår problemet. Är ju fullständigt omöjligt att själv kunna besiktiga ett hus ordentligt på 30 mins visning. Tyvärr är ju taket i princip avskrivet efter 30 år så svårt att se att du kan kräva någonting ärligt talat. Köper man ett hus måste man utgå från att allt som är 30 år eller äldre i princip KAN behöva bytas ut omgående och ha skapat skador. Möjligen om
12 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.