Juridik
xdigger: Tjena! Njae, sanning med modifikation, så fort badrummet är klart så är förmodligen huset mer värt(snart där) än vad det är belånat. Jag räknade med att huset var värt kanske tio tusen mindre pga att badrummet var rivet, det var från 50-talet och inte värt nåt ändå. Vi räknade i alla fall inte med att huset hade stigit nåt speciellt även om det kanske har stigit någon krona
Odjuret: Frågan är om det inte hade märkts att parketten ligger på en heltäckningsmatta... borde fjädra lite... eller är det bara vad jag tror.... Tack... oceanis.... Det var det jag hade i bakhuvudet men inte fick fram... Med andra ord... är det dags att leta fram instruktionerna...
Grodgatan: Det är sparsamt med information vi får men om du har servitut för en infart till din fastighet men de facto använder två, och detta har tillåtits tidigare, torde ägaren till den fastigheten som du använder för infarter, kunna säga upp din nyttjanderätt till den infarten som du inte har servitut på med skälig uppsägningstid. Skälig uppsägningstid i detta fallet kanske handlar om
norrbottenstorpet: Har ni tur kommer köparen att vara en hygglig prick och ni får motsvarande hyresavtal med denne. Det behöver ju inte vara ett problem.
nino: grodgatan: ja endel verkar ha 48h/dygn, jag fattar det inte jag har alltid dåligt med tid tycker jag.... fast alla prioriterar väl olika
cem77: Står brevlådan på TS mark, tomt eller står den på vägens mark och kantzon?
D09: [citat] Sånt kan man t om skriva i utförandeplan. ( jag gjorde det ) Vägg A demonteras, ersätts av ny i konstruktion xxxx, vägg B demonteras, ersätts av ny osv Då står det tom med i ev bygglov om man bygger ut samtidigt och ev överraskningar försvinner hos kommunen. Däremot så kan dom komma att se varje ny vägg som en ändring och kan ställa krav på att man ska uppfylla nya
Charley1968: Tack för svar. Miljökontoret som jag nyss kontaktade sade precis samma sak: prata med grannen. Och kl. 7 är en acceptabel tid. Visste inte att men kontakta miljökontoret ang. sådana frågor. Tack igen.
mariatherese: Och som lök på laxen kan jag notera att ganska många av de husen som byggs (ffa av sommargästerna) har väl tilltagna gäststugor istället för garage. Det är helt okej, men jag kan ju räkna ut med lilltån att den redan underdimensionerade och illa konstruerade avfallsanläggningen kommer att bli ett rent *#&% på sommaren.
mogge_73: Jag ser att proven är från filtrena, du missar ett väldigt viktig parameter nämnligen kemisk syreförbrukning COD även kallad humus, du har 184 i färg då måste man kolla det. Humus klär in järnpartikeln vilket gör att den inte fäller ut ordentligt. Tyvärr inte första gången jag ser detta hos dom. Man bör kontrollera ett vatten på minst 27 olika parametrar då är det är ett
Thoomas: [citat] Det är provisoriskt. Blir byte inom ett par år är tanken. Det gäller att få ROT att räcka varje år och i år är det bergvärmeinstallation och lite plåt och elarbeten som slukar det. Nu när jag testat lite takarbete dyker onekligen tanken upp om en egen arbetsinsats så vi får se......
Globetrot: [citat] Om avhoppet gjordes i enlighet med avtal, inga.
INTP: Det är kronofogdemyndigheten man begär handräckning hos. Om inget annat ger resultat tror jag det är rätt väg att gå.
hempularen: Som sagt prova med kommunens bygglovsavdelning först. Annars är det väl risk att en stämning är enda vägen.
A-Man_08: Lolle lustig datumstämpel på ditt inlägg :)
marvidss: Dikningsföretag bilade efter 1984 är en samfällighetsförening, där delägarna utser en styrelse, beslutar om stadgar, tid for stämma, m.m. Styrelsens uppgift är att tillvarata dikningsföretagets intressen och att sköta drift och underhåll av anläggningarna. Föreningen ska registreras hos lantmäterimyndigheten. Vårt markavvattnings-/dikningsföretag bildades för cirka 100 år sedan.
Globetrot: Då ser det ljusare ut för dig om du vill driva en process. Men tyvärr bör du nog ge dem rättningschans....Om du vill vara säker på att vinna. Om du struntar i ekonomi och enbart vill djävlas så kör på! :-)
Globetrot: [citat] Ämne om ni inte ens vunnit budgivning på ett hus ni vill ha, vill ni då ha snabb försäljning av ert hus?
b_hasse: [citat] Så gör jag med alla sladdriga termo-kvitton som ska bokföras ordenligt. Förutom att man får beständigheten så blir det mycket lättare att sätta in dem i en pärm. Förut hamnade kvittona först huller om buller i en låda och kopierades sedan batchvis, men nu har jag fått in en rutin att fixa det direkt. Jag har en bläckstråle-multifunktions-maskin, den kräver ingen
BackenAlex: Fick jag välja skulle jag inte vilja ha ett nybygge så nära, nej. Jag har lagt ett bud på marken.
hempularen: TS stängdes av pga. ovårdat språk (mest i en annan tråd än den här), och fortsatte med det trots upprepade påpekanden och varningar.
Mikael_L: Jadu, det är en bra fråga. Jag har "slagits" mot projektledare om skrivningar i tekniska specar. Om det typ står så här i specen som konstruerar mot: "Läckage, max 1ml/h" Och när jag har mätt upp 1,2 ml/h och vill underkänna konstruktionen så kan dom komma och säga: "Nä men det är väl godkänt, allt upp till 1,49ml/h är ju godkänt!?" ;) Och visst har dom rätt, rent
hempularen: Det har skärpts till, föreningar är ofta hårdare idag på att kräva ett visst utförande. Man bör i det här läget kolla med föreningen exakt vilka krav de ställer, det kan ju visa sig saknas fler intyg. Jag håller med om att formuleringen bör specificeras till att gälla just intyget, vad gäller "inga skadestånd". Det är alltid lite vanskligt formulerat med sådana här
byggankan: [citat] Ja precis. Problemet är inte för hög häck, problemet är bilister som kör för snabbt. Är det hög häck så kanske det inte räcker med normal krypkörning utan man får stanna till också och kolla ordentligt. Jag är uppväxt i ett område med höga häckar i varenda korsning och det var ingen som klagade på häckarna. Däremot så gick man och sa till de som bodde i området
majkball: [citat] Ja, det är där ventilen finns som fastighetsägaren kopplar in sig på.
xdigger: Sund inställning tycker jag! :)