Hej

Jag lämnade in en av mina bilar för felsök & rep förra sommaren, verkstaden felsökte men hittade inget fel, bytte en del grejer utan resultat. Nästa steg var att byte ytterligare en komponent men den var inte så enkel att hitta för verkstaden så månaderna gick och bilen stog kvar... tills för någon vecka sedan då jag hämtade hem den för att prova fixa felet på egen hand.

Idag så startade jag upp den för första gången sedan förra sommaren (verkstaden har så klart startat den några gånger under de 12-14månaderna den har stått där) batteriet var så klart stendött så det har jag satt på ladd nu, men när jag kollade på oljestickan så var oljan ljusbrun och nivån låg ca 1,5cm över max...

har inte kollat nått mer men det verkar ju lurt att det har kommit in vatten i oljan... OM motorn har fryst (smakade glykol från kylarvätskan så den bör inte ha gjort det) vad har verkstaden för ansvar? Inget? eller är det deras ansvar när en bil är inlämnad?

samma sak med batteriet, det laddas ju ur när en bil står och ett urladdat batteri fryser sönder...
nu vet jag ju inte hur det är med vare sig batteri eller frysning, men det vore bra att veta ifall det värsta har hänt...

Vad kan det annars bero på att oljenivån har stigit?

Vilka fel uppvisade bilen när du lämnade in den? Gick den att köra då? ...var det enbart ett litet missljud, eller nått specifikt tex kopplingen som tjärvade?

Känns nämliget mycket osannorlikt att du skulle kunna kräva något av företaget om du lämnar in en "död" bil, de säger att de inte hittar felet, du hämtar ut en " död" bil och nu vill du att de nsvarar för varför du tror att den är "död"?

bilen var nybes. med en 2a pga en lampa till airbagen som inte lyste.
Så den var fullt körbar och hade körts i ca 3år i min ägo innan den lämnades in.

peternicklas
Bilens försäkring är det som gäller såvida inte bilen stod inom verkstadens väggar hela tiden, då är det deras försäkring som gäller.

finns väl ingen försäkring som täcker om bilen fryser sönder? den stod inte inne utan ute på deras parkering

peternicklas
nino skrev:
finns väl ingen försäkring som täcker om bilen fryser sönder? den stod inte inne utan ute på deras parkering
Kommer inte ihåg vad vagnskadan tar.

bilen är 11år tror jag bara hade halv försäkring, kanske har jag haft hel, men iom att den inte blev lagad i tid och månaderna gick så ställde jag av den och då försvinner ju försäkringen också...

Olja är inte ljusbrun när den har vatten i sig, då är den grå?

ja så har jag också för mig att det är...
men min olja är ljusbrun och som sagt bra över maxnivån, idéer på vad som kan ha hänt om det nu inte är sönderfruset. Den har som sagt stått i mer än 1år

Jag skulle byta olja och se vad som händer.

Ljusbrun kan mycket väl tyda på vatten i oljan. Vet du vad oljenivån var tidigare? Om den var för hög tidigare så räcker det med den kondens som kan ha bildats i motorn under året den stått stilla för att missfärga oljan så pass. Men vet du med dig att oljenivån var normal tidigare så har du läckage i motorn.

Hursomhelst så kolla kylarvätsenivån, är den låg så är det klart misstänkt. Är den OK så prova att bara byta olja/filter och varmkör motorn. Kolla färgen på oljan och framförallt nivån ser det ok ut så byt olja och filter igen. Kolla sedan ofta igen så oljan har rätt färg.

Vatten i oljan skiktar sig när den står....efter du har startat den ser det ut som Baileys.....

tänkte byta olja imorgon, blir en sväng på Lidl :)

kylarvätskenivån var låg, men det kan ju finnas ett litet läckage
om jag inte missminner mig så kan bilen ha varit nyservad strax innan, så då kan ju nivån ha varit rätt hög...

Baileys så såg det nog ut :)

peternicklas
nino skrev:
tänkte byta olja imorgon, blir en sväng på Lidl :)

kylarvätskenivån var låg, men det kan ju finnas ett litet läckage
om jag inte missminner mig så kan bilen ha varit nyservad strax innan, så då kan ju nivån ha varit rätt hög...

Baileys så såg det nog ut :)
Fick för mig att bilen bara var 3 år gammal...
Om du lösnar lite på ojepluggen så ser du om du har vatten i oljan, detta gäller vid kall motor men den startar ju inte så det är inget problem. Hittar du vatten i oljan så kör inte med den, lagerna går ner mycket fort då glykol sliter ner dem. Du kan ha vatten i oljan utan att oljan blir grå, beror på hur stor inblandningen är.

jodå den startar, ska byta olja & filter imorgon, hur länge ska jag vänta innan jag byter igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.