Så här är läget:
Skilsmässan är ett faktum efter 20 års äktenskap.
HON (min synnerligen goda vän) har lämnat villan och flyttat till nytt boende.
Hon äger huset till 100% sen tidigare genom arv och som sin egen personliga egendom.
Hon vill sälja för att få ut pengarna. Att han köper ut henne är i detta fall inget alternativ.

HAN bor ännu kvar i villan och vägrar flytta. Hävdar att halva villan är hans. I det fallet kommer han nog ingenstans eftersom villan är hennes. Men flytten? Hur får man ut en människa som vägrar att flytta ut ur huset?
Kan hon bara tassa dit en dag och byta lås i sitt eget hus? Knappast troligt. Så vad göra? Begära handräckning av polis eller måste man gå till rätten för att få ut honom?

pegee skrev:
Så här är läget:
Skilsmässan är ett faktum efter 20 års äktenskap.
HON (min synnerligen goda vän) har lämnat villan och flyttat till nytt boende.
Hon äger huset till 100% sen tidigare genom arv och som sin egen personliga egendom.
Hon vill sälja för att få ut pengarna. Att han köper ut henne är i detta fall inget alternativ.

HAN bor ännu kvar i villan och vägrar flytta. Hävdar att halva villan är hans. I det fallet kommer han nog ingenstans eftersom villan är hennes. Men flytten? Hur får man ut en människa som vägrar att flytta ut ur huset?
Kan hon bara tassa dit en dag och byta lås i sitt eget hus? Knappast troligt. Så vad göra? Begära handräckning av polis eller måste man gå till rätten för att få ut honom?
Kronofogden sköter detta, om alla papper är i sin ordning

Precis, gången är Hon - > kronofogden - > polis

Att den en gång var enskild egendom gör den inte till det för alltid.
Om jag har förstått det rätt, så kan det vara lite knivigt om de t.ex använt gemensamma (dvs hans pengar) för att göra renoveringar etc i huset...

Dom skulle ha skrivit äktenskapsförord, förmodligen räknas halva som hans på grund av att dom varit gifta, så var det i alla fall för en kompis.

peternicklas
Vi vet ju inte om han har flyttat till huset när hon redan bodde där.

Edit; skulle vara en kommentar på inlägg #6

Det behövs inte äktenskapsförord om hon fick arvet efter att dom gifte sig.
Däremot ställs det då krav på att pengarna på nått sätts skilda från de gemensamma.

Redigerat:
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Förutsättningen för att huset skall kunna anses vara hennes enbart. Är att det antingen skrivits ett äktenskapsförord som anger huset som hennes enskilda egendom, eller att hon ärvt det via ett testamente som specificerar att det skall vara hennes enskilda egendom.

Egendom blir inte enskild egendom automatiskt när man ärver, det krävs att testamentet specificerar att egendomen skall vara arvingens enskild egendom.

Annars är det giftorättsgods, och då får vardera maken hälften vid en skillsmässa.

I första inlägget i tråden görs det klart att kvinnan äger huset som sin personliga egendom, jag antar då att det är enskild egendom antingen via äktenskapsförord, eller genom att det ärvts som enskild egendom.

Maken verkar inte förstå det där med enskild egendom, eller så har han rätt.

• Gilla
NicklasO
  • Laddar…
Sen kan man väl inte slänga ut en hyresgäst som bott i ett hus i många år bara för att man vill sälja huset?
Har han varit med och betalat kostnader för drift kan ju det ses som en form av hyra...

spånar jag...

http://lawline.se/answers/10399

Jag tror inte att han kan bo kvar som hyresgäst, oavsett om han anses ha ett hyresavtal (vilket låter långsökt). När det gäller hyresgäster i en villa så bryts besittningsskyddet om ägaren vill sälja, eller själv bo i villan.

hempularen skrev:
Jag tror inte att han kan bo kvar som hyresgäst, oavsett om han anses ha ett hyresavtal (vilket låter långsökt). När det gäller hyresgäster i en villa så bryts besittningsskyddet om ägaren vill sälja, eller själv bo i villan.
Visst är det så men då bör svaret till TS vara att behandla personen som en hyresgäst som ska sägas upp. Det blir 3 månader eller något sådant i uppsägningstid och sen kan man ta hjälp av kronofogden för att vräka personen. Det bör alltså vara det snabbaste och smidigaste sättet att få ut den oönskade "(hyres)gästen".

Bara för att maken bor kvar i det tidigare gemensamma hemmet så kan man väl ändå inte hävda ett hyresförhållande?
Det skulle ju betyda att han erlägger någon form av hyra till den som upplåter bostaden, och så är definitivt inte fallet.

Huset är hennes med alla papper klara, och hon betalar banken. Resten betalar tillsvidare han eftersom han för närvarande bor ensam i huset. Så nu gäller det bara att (frivilligt eller inte) få ut honom ur huset så att det kan säljas.

Att sedan hon inte vill att han köper huset är dumt (!!!!) men inget jag kan ha åsikter om. Relationer är inte alltid logiska.

pegee skrev:
Bara för att maken bor kvar i det tidigare gemensamma hemmet så kan man väl ändå inte hävda ett hyresförhållande?
Det skulle ju betyda att han erlägger någon form av hyra till den som upplåter bostaden, och så är definitivt inte fallet.

Huset är hennes med alla papper klara, och hon betalar banken. Resten betalar tillsvidare han eftersom han för närvarande bor ensam i huset. Så nu gäller det bara att (frivilligt eller inte) få ut honom ur huset så att det kan säljas.

Att sedan hon inte vill att han köper huset är dumt (!!!!) men inget jag kan ha åsikter om. Relationer är inte alltid logiska.
Nu påstås det ju att huset är hennes och alltid varit det. Då har han ju isåfall varit inneboende i någon annans hus = hyresgäst.

cem77 skrev:
Nu påstås det ju att huset är hennes och alltid varit det. Då har han ju isåfall varit inneboende i någon annans hus = hyresgäst.
Om dom varit gifta i 20 år så kan det väl inte vara ett hyresförhållande??????
Även om dom nu gått skilda vägar så kan väl knappast Han betraktas som
hyresgäst i huset??

Göran.W
Om man antar han hyr huset så sätts besittningsrätten ur spel om huset ska säljas eller ägaren ska flytta dit.
Har han bott där mindre än 3 månader som hyresgäst är uppsägningstiden bara 1 vecka.
Nu är han inte hyresgäst utan mer en ockupant.

Jag hade som steg 1 stängt av både vatten och el omg för det är ett tag till man kan det utan riskera frusna rör och sånt.
Steg 2 begära handräckning av kronkalle för att få han vräkt.
Jag hade även gått in i huset när han inte varit där och fotograferat och dokumenterat allt med vittnen ifall han förstör något.
Varför inte kontakta en mäklare redan nu som lägger ut det till försäljning om det är i skick för det.
Det blir jobbigt för han med folk som kommer på visning och se till att vara på alla visningar med några vänner för att göra det riktigt jobbigt för honom.
Man kan även klampa i med vänner när det behagar för att "fixa" något.
Kort och gott gör det jobbigt för honom utan att trampa på fel sida lagen.
Men innan man gör något se till att ha alla papper klara och ta kostnaden för en jurist för att verkligen säkerställa att man har rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.