M
Mackan1935: Utan större ansträngning från min sida kom vi överens om att han skulle göra om hela arbetet. Sagt och gjort, case closed. Tack för visat intresse.
28 svar · 5,3k läst
fgo
fgo: [citat] Entreprenören kommer att skicka fakturan direkt till de som ställde till det. Så ja den kommer att bli betald.
19 svar · 10,8k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] Ja det var pinsamt enkelt faktiskt. Det enda man behöver är god känsel i fingrarna och två händer. Jag trodde inte att det skulle vara så enkelt.
29 svar · 6,0k läst
·
J
jonasz: Det är väl bara att beskära trädet och lämna några kvistar i toppen, när lovet kommer har du bara stammen kvar att ta ner. Alla blir glada, du minimerar risken för att det faller, kommunens tjänsteman får bestämma när det tas ner och arboristen får tjänat en liten slant extra då dom får komma ut en gång till...
29 svar · 4,9k läst
P
pelle242: Håller just på och får fiber indraget i huset från Svensk Infrastruktur. Det går väl skapligt men funderar lite. Det verkar som om att dem planerar dragningen så att det skall bli så lite grävande i gatan som möjligt utan istället försöker man gå genom trädgårdarna. Tex kommer min fiber genom grannens tomt och sedan går fiber till två andra grannar över min tomt. Det är i och
0 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Du bör kolla med överförmyndaren om vad som gäller, var öppen med att ett syskon troligen inte vill att affären skall gå igenom. Ev. så är det bättre om den gode mannen (sonen) tar diskussionen med överförmyndaren, en av överförmyndarens uppgifter är att ha tillsyn över de gode männen, och därmed ingår en viss rådgivande verksamhet. Det är tänkbart att överförmyndaren
18 svar · 7,6k läst
H
hempularen: Jaa det beror väl på om det är i papper han fick ta del av innan han skrev köpeavtalet. Men det låter ju som en trots att ganska OK granne som frivilligt erkänner att han hittat pappret.
60 svar · 34,3k läst
M
Anonymiserad 88753: Ett tips från mig är att tänka långsiktigt. Det är så lätt att man gör tillfälliga lösningar men sen måste man riva upp allt igen och då blir det massa tjafs om vad man egentligen kom överens om. Hade ni inte haft barn hade jag absolut föreslagit alt 1. Nu måste ni bägge tänka på er dotter och på att hon också kan känna att det är en hållbar lösning ni kommer fram till.
16 svar · 14,5k läst
D09
D09: [bild] [bild] [bild] Svårt o se höjdskillnaderna och lutning, skulle tagit bild från vägen nedan istället :)
7 svar · 3,0k läst
·
Anna_H
Anna_H: Om ni betalat varje år fast ni enligt grannen inte är medlemmar så måste de återbetala era pengar. Dessa kan ni sedan använda för att köpa in er i föreningen. Men försök först få tag på förra ägaren och hör om de varit med och betalat eller inte, även dessa pengar ska ju isåfall återbetalas. Det verkar ju på det du skrivit som om det inte är någon regelrätt samfällighet
17 svar · 3,3k läst
I
IngemarH: Stort tack!
2 svar · 3,0k läst
G
Gorson: Så kan det kanske vara som du säger att snickarn gjort genomföringen. Vi får se vad de svarar för de har de inte gjort trots att fakturan förfaller idag.
16 svar · 2,3k läst
S
Senior: Så kan det vara, om generösa förmåner påverkar lönerna. Är det så? Har ICA-anställda, bankanställda, bilhandelsanställda lägre lön pga sina förmåner? Intressant fråga, som jag inte vet svaret på.
120 svar · 45,7k läst
B
billy_baver: Kolla vad avtalsförslaget säger om att överlåtelse till ny arrendator? Standardmodellen är att man inte kan överlåta arrende. Det betyder att den som en dag köper din villa inte samtidigt kan ta över stranden. Detsamma gäller när en villaägare avlider. Arvingarna övertar inte heller arrendet, och eventuellt förskotterad arrendeavgift "brinner inne". Mitt tips är att du ringer
31 svar · 6,4k läst
Göran.W
Göran.W: Det verkar som hon vill flytta nu oavsett vilken men hon är rätt uppriven av allt och det finns väl en del tråkiga minnen i huset med antagligen. Det är lite svårt att nå fram till henne just nu.
10 svar · 1,6k läst
Anna_H
Anna_H: Det jag menar är att det går väldigt långt innan banken går till kronofogden och via dem kräver försäljning av bostaden. Utmätning av lön, avbetalningsplaner och sådant kommer långt före. Det är oftast inget problem att få amorteringsfritt väldigt många år, och även att få "bunkra upp" räntorna en kortare tid om det är något speciellt.
21 svar · 7,1k läst
E
elmont: Sedan gäller det att hitta nått dokument som säger att det var den entreprenören som har utfört just det arbetet. Det är inte alltid det lättaste, så det gäller att gräva i gömmorna.
6 svar · 2,3k läst
B
brumbjorn: Konsumentköplagen styr denna typ av tvist eftersom det är lösa saker som köps av en konsument. Enl 6§ och 20 § är det när köparen fått varan i sin besittning som är tidpunkten som anger när varan är avlämnad. Och det är avlämnandetidpunkten som skall användas för att bedöma om det är fel på varan. Om felet skedde vid avlastning eller transport är det säljaren som ansvarar
18 svar · 6,7k läst
T
thomasx: Ja, det hade varit roligt att få höra hur det gått! :) Matzen har inte varit inloggad sedan han skrev sitt senaste inlägg här i tråden, men Taberg var inne rätt nyligen, kanske Taberg hittar tillbaka hit och berättar för oss!?
180 svar · 68,8k läst
·
C
cem77: Finns det inte istället möjlighet att se det som att ni köper en fastighet där ni kan hyra ut två lägenheter?
2 svar · 9,4k läst
Totem
Totem: Problemet löste sig som så att målerifirman stod för fiolerna.
19 svar · 6,5k läst
S
Snickerick: Jo, att KKL inte kan avtalas bort nämnde jag ju redan i första inlägget, frågan rörde snarare om man kan hävda att ABM07 inte alls gäller vid privatköp eftersom det står i klartext i inledningen att den gäller "för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet"?
4 svar · 3,0k läst
Swetrot
Swetrot: Jag tror det är bättre att ta ett snack med grannen på ett vuxet sätt. Berätta att var du anser att tomtgränsen går och hur du känner, lyssna på hans svar och agera sedan. Stängsel, stenar, häckar och andra saker tycker jag är lite barnsligt, och ingen halvsur relation i världen blir bättre av det. Det kan över lag vara bra att ha en granne som man inte är dödsfiende med när man
20 svar · 10,9k läst
·
M
miksil: [citat] Finns tex denna http://www.comlftech.com/index.php?page=vattenlaset
17 svar · 6,7k läst
A
aedwall: [citat] och avstyckningen gått igenom... annars har man skrivit ett riiiiiiiktigt korkat avtal :p men världen är full av överaskningar?
12 svar · 2,0k läst
B
brumbjorn: Bra svar av Hemmapularen. Tar du in ett par offerter på att fixa saken, räcker det som bevis, för vad något kostar. Du kan alltid kalla in den som utförde reparationen för att vittna om kostnaden. :)
2 svar · 1,8k läst
oobum
oobum: Om de har levererat fel vara skall ni få den utbytt mot rätt vara utan kostnad för er. Dvs de får hämta det gamla golvet och leverera nytt golv. Dock kan man inte få någon ersättning för det golvet ni redan lagt.
4 svar · 1,4k läst
W
Wikingen: Tack för svar alla. Gissar att det kan kosta en slant då. Grannen kommer med garanti hävda att fastigheten minskar i värde då enda lösningen på väg är där dagens gångservitut finns. På andra sidan ligger som sagt sjön och att påla en väg i sjön kan ju dra iväg en del det också ... Hur som haver ska jag ta en första sväng med kantmätaren för att få en uppfattning om vad jag
4 svar · 1,9k läst
E
eleson: Japp, allt det kan hända. Och garantierna är mycket mindre i en nystartad EF.
26 svar · 4,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: Ja, prata med lantmäteriet. Har fastigheten sålts nyligen så kan det finnas på booli.se
1 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.