Byggahus.se
juliane
juliane: Hej! Jo vi hade en hete diskussion med firman och det löste sig genom att vi betala dem för den tiden de hade varit där. I slutändan blev det så att vi byggde muren själv. Känns som det är lika bra att göra det mesta själv. Ofta man hör att folk har problem med sina hantverkare. Att de lovar att komma en dag men sen inte kommer, att allt blir dyrare än vad som var sagt eller att de
6 svar · 2,1k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Vi har fått pris på 85 kr per m2 (!) inte per löpmeter.
8 svar · 2,3k läst
Lolle
Lolle: Trist att allting strular för dig... Kolla via SBR alltså besiktningsmännens(bygginjenjörers) riksorganisation Ta referenser och sök helt enkelt vilka som finns runt dig
1 svar · 1,0k läst
lasseseger
lasseseger: Har fortfarande inte fått alla arbeten utförda enligt avtal! Nu bryr jag mig inte längre utan har gjort det själv. Anlitar aldrig mer en svensk hantverkare, bryr mig inte om de kan svenska eller ej! Den firman jag anlitade talade inte samma "språk" som vi ändå.
6 svar · 2,1k läst
M
Mullbär: Tusen tack för alla svar! Vi kommer att göra iordning muren på vår sida och sedan skall en tredje part prata med granne (en yrkesman) som skall få be att få titta på den andra sidan. Vi hoppas att det skall gå! Annars får vi helt enkelt renovera vår sida utav muren lite oftare. För allt i världen försöker vi att hålla oss borta från grannen i alla avseenden. Vi brukar tänka att
7 svar · 5,2k läst
H
hempularen: Plaströren kom i början av 70 taket eller kanske tom. några år tidigare. I flerfamiljshus använder man fortfarande järnrör i vissa lägen pga, brandskydd. Eld får inte sprida sig mellan lägenheter genom avbrända rör.
7 svar · 1,2k läst
T
Troberg: [citat] Eller så visar det sig att huset är byggt på en gammal indian-begravningsplats, och att er familj kommer att trakasseras av spöken. :)
23 svar · 4,9k läst
F
frohike: Men samtidigt, Det är ju du som är byggherre, i detta fall även KA och Byggare. Du har ju gått till kommunen och sagt att jag vill bygga det "här". Visst säger kommunen, det får du under förutsättning att du lämna dokument X,Y,Z samt för kontroller enligt X,Y,Z. Visst säger du.. Gör ditt jobb. När det är klart går du tillbaka till kommunen och säger att nu har jag byggt enligt
13 svar · 2,8k läst
G
gråsten: Inte ens i förarbetena till jordabalken lär du hitta något klart stöd för den ena eller andra tolkningen. Återstår rättspraxis, om det går att åberopa något tidigare rättsfall. Föräkringsbolaget bör motivera sitt ställningstagande varför det permanent uppsatta taket inte skulle vara byggnadstillbehör. Ibland kan bedömningen ändras med tiden. För två hundra år sedan hängdes
2 svar · 1,6k läst
K
kent_n: Har nu brutit upp taket och bärande delar var oskadda vilket innebär att det var en quick fix att rätta till problemet. I efterhand hade man givetvis kunnat bryta upp det direkt men hade vart ganska jobbigt ifall det hade äventyrat försäkringen. Tack för all input i detta ärende! =)
34 svar · 7,0k läst
·
O
orparn: [citat] Det är väl som man brukar säga "Värdet är vad någon vid det aktuella tillfället är beredd att betala":) Dom som "Vill ut" har dom begärt att den säljs på öppna marknaden ? Jag har för mig att Jordabalken säger att övriga ägare har rätt att lösa ut den som vill ut till marknadsmässigt pris, men jag kan komma ihåg fel då det var länge sen jag läste den. Klart är att
5 svar · 3,1k läst
E
Emanuel Adolfsson: [citat] Att skapa en vägsamfällighet kostar inte mycket pengar, och absolut inte när det är 25 st fastigheter som är med och delar på lantmäteriets kostnad.
17 svar · 10,9k läst
E
Emanuel Adolfsson: För det första skall du inte räkna med att du får ett korrekt besked från ansvarig för vägföreningen. Det är helt "vanliga" personer som sitter där och har oftast ingen eller mycket begränsad kunskap om juridiska frågor. Eftersom det är ganska bråttom för dig och begäran om servitut som någon nämnde omvan kan överklagas både en och två gånger är det inget att rekommendera.
16 svar · 6,4k läst
·
B
billy_baver: Upprätta officialservitut! Kostar en blygsam slant jämfört med tryggheten och pengarna som vägbygget kräver. Bana av all matjord (den får du nytta av i trädgården), och anlägg dräneringsdike. Billigt blir det inte, men du kommer i efterhand att förbanna alla kompromisser. En rejäl infart med möjlighet att vända för lastbil är ett måste!
7 svar · 4,2k läst
slacker
slacker: Som hempularen säger så får du inte på något sätt räkna in din arbetskraft i kostnader och eventuella avdrag - Den posten är alltid noll. Det du däremot får räkna in är materialkostnad och inhyrda tjänster. Dvs, alla fakturor och räkningar samt avgifter för att få huset färdigställt torde utgöra ditt totala inköpspris. - Usch, jag vill verkligen inte deklarera...
2 svar · 1,4k läst
B
billy_baver: Förvånansvärt ofta träffar man på fastigheter med felaktiga inskrivningsuppgifter. I det här fallet kan jag tänka mig oklarheten beror på att farfar och stugägaren över huvud taget aldrig dokumenterat affärens fullbordande. Stugbyggaren var nöjd ändå. Han ville varken bekosta fastighetsbildning eller lagfart, kanske därför att stugan från början var av så ringa värde. Vad
2 svar · 4,6k läst
G
gråsten: Lagen är utförligt kommenterad av Gösta Walin i boken Samäganderätt som kan lånas på bibliotek. Står solklart där. Walin går in på den här typen av problem. Dessutom lär man sig en massa annat om samägandets regler. samäger man ett hus på det aktuella viset är det en bra investering att läsa på. Blir mer fakta och mindre känslor.
10 svar · 4,0k läst
F
FRS05: Visst vore det smidigt om det först gick att få rot-avdrag för arbetet och sedan göra avdrag i deklerationen själv:). Men det fungerar inte riktigt så, du har rätt i att det är vid försäljning. Men läs allt som står i länken, för du kan inte dra av för just allt du gör.
1 svar · 3,9k läst
Niteowl
Niteowl: Innebär detta att man måste ha räcken ovanför en stödmur om det är högre än 50 cm? Har en sluttande tomt och tänkte göra lite nivåer med stora stenar och fylla på ovansidan. Bakom carporten är det en brant slänt ca 2 meter hög med cykelbana ovanför. Måste man ha räcke där oxå? Skulle inte se klokt ut. I så fall borde kommunerna tvingas sätta räcken på alla nivåskillnader
5 svar · 75,4k läst
I
injonil: Jo, kan hålla med om det. Det är en annan sak om man blir tvungen att göra dyra renoveringar och allt vad det innebär pga byggfusk i sitt nyköpta hus... Att upptäcka brister i huset när man renoverar är givetvis irriterande men något man får acceptera.
11 svar · 6,2k läst
X
xjonas: Jo, det är helt sant det oxå. Dock är det inte där jag är nu. Får kolla vad som gäller för en stämning.
6 svar · 3,7k läst
Göran.W
Göran.W: Kontakta kommunen och hör med dom. Borde inte vara några problem att få dom att ta ner trädet iom det riskerar rasa över gång och cykel banan. Står det mitt i tomt gränsen ska väl kostnaden delas men jag gissar att kommunen tar hela kostnaden för det är enklare än att dela kostnaden.
1 svar · 1,4k läst
T
Taken: Vet inte vilka specifika myndigheter du kan vända dig till utöver kommunen, men jag tror nog att det snabbaste sättet att få något gjort är att spela ut miljö-kortet. Störningarna i området på er väg och med ert vatten är ju visserligen också relevanta, men det har ju en tendens att bli mer livat om det handlar om miljöförstöring och föroreningar. Miljökontoret på kommunen är
1 svar · 4,3k läst
Swetrot
Swetrot: När det gäller tomtgränser så är lagen relativt klar. Man kan i normalfallet alltid åläggas att saker skall tas ned om de står där, vare sig det handlar om träd, staket, häckar eller murar, men aldrig tvingas sätta upp något. När det således blir en konflikt om ett träd är juridiken sådan att antingen gör man det den långa omständliga vägen med betydande kostnader där
15 svar · 18,9k läst
ulmus
ulmus: Om vi antar att du går med vinst vid försäljningen, då måste du betala in moms även på ditt eget arbete. är firman momspliktig för byggandet så ja då är det ju moms oavsett om det blir vinst på kalaset eller ej - det viktiga är att försäljningen tar 25 % av vinsten..och kostnaderna får du 25 % av dess moms...den där mellanskillnaden lever staten gott på förutom då när det
19 svar · 3,9k läst
B
Bellasmamma: Men ett luftflödesprotokoll kan du väl ordna i efterhand? Kostar väl lite att ta dit nån som mätar men den räkningen kanske du och entreprenören kan komma överens om? Personligen skulle jag hellre fixa fram det som saknas än vara besvärlig och riskera att KA:n drar sig ur eller att inte få något slutbevis.
7 svar · 5,1k läst
Göran.W
Göran.W: [citat] Riktigt så enkelt är det inte för det ska styckas av och ordnas med en massa papper hit och dit. För det rör sig faktiskt en försäljning\gåva och det löses inte på 5 minuter. Allt detta kommer skapa jobb för han som fått det av misstag och då tycker jag inte det är mer än rätt att han får någon form av kompensation. Har man fått in pengar av misstag på kontot ringer
6 svar · 1,5k läst
H
helidude: [citat] Precis det resonemanget som du gör, är precis så som jag också resonerar, men att själv kunna driva det mot ett företag som har långt större resurser än mig är inte lätt. Även rapporten från konsumentverket som nämns tidigare i den här tråden tar upp exakt samma sak. Jag önskar innerlige att jag gjort som du, och jag har bara mig själv att skylla. Dock så kvarstår, i
29 svar · 5,6k läst
B
billy_baver: Bostadsrätten är ingen "friköpt" del av fastighet. Bostadsrätten är en sorts "lös egendom", som utgörs av rättigheten att (exempelvis) bo i viss lägenhet. Men själva äganderätten kvarstår hela tiden på föreningen som sådan. När man bildar en bostadsrättsförening betyder det att föreningen äger fast egendom (tomt med byggnader). Där är det föreningens syfte att med
9 svar · 16,0k läst
volvo
volvo: Vanligaste tvisterna handlar om sådant som inte står reglerat i avtalet eller som är så formulerat att det går att tolka på olika sätt. Bäst är att få kontraktet granskat av någon som är van att läsa byggkontrakt och som , framförallt, kan påpeka vad som fattas i kontraktet.
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.