En sak som kan vara avgörande här är just detta med undersökningsplikten och när ni stängde av golvvärmen.

Om ni stängde av golvvärmen innan visning och försäljning, och köparna inte kollade detta då, då är det deras ansvar.

Om golvvärmen var på och fungerande när köparna undersökte lägenheten och kontrakt skrevs, men inte fungerade vid överlämningen, då kan det vara ert ansvar. Men bevisa det den som kan... det vet nog inte ens ni i så fall.

Köparna borde naturligtvis kontrollerat bostaden när de tog över den och då att all teknik fungerade. Att komma med detta nu tror inte jag att de har en chans att lyckas med, att få köpet att återgå är helt utsiktslöst skulle jag vilja påstå. Men det kanske "bara" är deras utgångspunkt för att försöka tillskansa sig maximalt med "ersättning".

Ur ert perspektiv hade jag bara kort svarat att golvvärmen fungerande när ni lämnade lägenheten samt att någon reklamation för detta inte godtas. Börja inte argumentera och ha er, spara allt sådant om detta mot all förmodan skulle gå vidare till domstol.

Det lär ju finnas de som sätter denna typ av beteende "i system" och gör livet så surt de kan för säljarna för att få pengar i ersättning. Hoppas inte detta drabbar er, det bästa man kan göra i sådana fall är att svara kort, koncist och bestämt, låta "motparten" förstå att man har koll på läget och är säker på sin sak, så att de inser att de inte har något att hämta.

Så, svara köparna och försök sedan glömma detta. Fortsätter de att höra av sig så avvisa dem bara.

Är det någon som talat om för köparna hur man slår på golvvärmen igen? ;)

Om köparna inte själva på något vis bett om att få undersöka bostaden så tror jag de står sig rätt slätt oavsett vad som står i avtalet på den punkten, och de hade alla möjligheter att undersöka den direkt när de tog över den.

nino skrev:
kan ju vara så enkelt så att termostaten är paj, kostar nog inte mer än 1-2000:- att ordna
Men TS ska för allt i världen inte åtgärda detta åt köparen (om det nu inte är något som är deras ansvar). Då kommer de bara att komma gång på gång med nya saker som de anser vara säljarens ansvar.

Låter som ett typiskt fall av "vi har köpt en BR för mer än vi har råd med, och försöker med allt för att komma ur affären"
Är det elektrisk golvvärme? Har en elektriker felsökt?

För övrigt, så har de som byggt BR, 10 års garanti på dolda installationer.

Har pratat med mäklaren igen som bara skrattade när jag frågade om dom kunde reklamera hela br.. Hon bad mig ringa till köparen istället för han måste ju missförstått sina rättigheter + lite till. Ringde upp köparen och frågade om han ville reklamera hela köpet och han menade på att så här måste det gå till?! Han har inte varit i kontakt med något elektriker eller liknande men ska försöka få tag på någon i nästa vecka. Jag bad honom även kolla med de som byggt lgh för det kan ju finnas garanti kvar.
Känns bättre efter att ha talat med mäklaren, denne om någon borde ju ha koll. Men jag avskyr att ha att göra med folk som är så här dryga och bara hittar fel på allt.. Önskar jag vore advokat så jag kunde slänga upp nån paragraf under näsan på dom på en gång så det blev tyst sen ;-)

Det är inte du som skall slänga upp någon paragraf. Vill köparen dig något så är det upp till köpsren att komma med paragrafer.

Om du vill lära dig vad som gäller så googla köplagen. Det är den som gäller vid affärer mellan privatpersoner.

Prata så lite som möjligt med köparen.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag tycker också att du ska ha så lite kontakt med köparna som möjligt. Ring inte, ta inte några initiativ i den riktningen. Löst formulerade åsikter om lägenheten ignorerar du bara. Kommer det något konkret krav tar du ställning till det, men förmodligen är det lämpligast att bara avvisa det, utan djupare argumentering.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.