O
Odjuret: Problemet är väl att det enda som säljaren kan eventuellt tvingas stå för är själva avloppen. Där kan det eventuellt finnas en möjlighet. Men det övriga badrummet hamnar under den undersökningsplikt man har. Varför ska man försöka göra upp med säljaren? det ända som finns är hålen i golvet.
33 svar · 11,5k läst
·
Globetrot
Globetrot: Ja, trist. Men har ni inte med uppsägningstid och vad som gäller uppsägning i kontraktet så se det som en läxa. Att hålla på och tjafsa när detta inte finns avtalat skulle inte jag göra. Se till att få med det vid nästa uthyrning.
6 svar · 3,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack, jag ser slarvfelet nu :o Det skall alltså vara Säg att du har lösöre för 1.000.000 Men försäkringsbeloppet är bara 500.000 Om hälften av ditt lösöre blir skadat/stulet tycker du att du bör få 500.000 Men det får du inte, för du är underförsäkrad. Din försäkring täcker bara halva värdet, så försäkringen täcker bara halva skadan. Alltså får du ut 50% av
34 svar · 7,7k läst
·
Globetrot
Globetrot: För mig betyder även fackmässigt att man följer monteringsanvisningar.....
6 svar · 3,7k läst
A
AndersS: Hur gick det för TS? På vår gata styckades gatunummer 13 till 13A och 13B.
8 svar · 4,6k läst
T
t040288: Mellan 7-11 inskrivningsdagar beroende på vart fastigheten ligger. http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Andra-agare/Kotider-Inskrivningsarenden/
3 svar · 2,3k läst
mexitegel
mexitegel: Precis, det finns särskilda försäkringar för detta. Prata med ditt försäkringsbolag. Hyresgästen tecknar bara en vanlig hemförsäkring. Om huset är lätt att hyra, ligger i ett område med bra priser och det inte ställer till problem med ny finansering för ert nya hus så är det sannolikt en bra affär att hyra ut det.
7 svar · 5,7k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Jo, det är sant. Dock med tanke på offertpris, ex.material plus 15% så ligger ju summan i linje men vad som har avtalats. Jag tolkar det även som att TS inte frågat om materialet är mot kvitto utan påslag, eller vad påslagit är. Företag har ju rätt att lägga på x% på kvittot.
11 svar · 6,4k läst
J
JessieNo: Jag vill långt i efterhand tacka alla för de svar jag fick i ärendet. Utkomsten blev att vi förhandlade ner summan något så tillvida som vissa skrev ovan här att hustillverkaren alltid lägger på 15% på det som går via dom (och eftersom det var totalentrepenad så gick ju allt via dem) och vi fick dem att gå ner i tillägg på den summan som blev utöver den summan de redan lovat var
17 svar · 10,0k läst
S
Sir Duke: Men det verkar ju inte gå att utröna vad som eventuellt har beställts, då det inte finns någon skriftlig dokumentation över den eventuella beställningen. Kom ihåg att det är den som har en fordran som skall prestera underlag för sitt anspråk. Det är inte motparten som ska bevisa att den inte har beställt. Har kunden satt sin namnteckning på en beställningsorder? Om inte - inga
53 svar · 12,4k läst
O
oceanis: [citat] För det första så tycker jag att ni trots allt skall vara lite glada över att ni sitter i den situation som ni gör med en leverantör som just har gått i konkurs. Försök att se det positiva i det hela och att ni faktiskt har alla era pengar under er egen kontroll, så kommer nog allt att gå ganska bra. Jag har tyvärr sett personer som förlorat mycket av sina besparingar i en
28 svar · 6,9k läst
B
billy_baver: Precis som hempularen påpekar kan varje delägare tvinga fram försäljning med stöd i samäganderättslagen (1904:48). Att driva igenom en exploatering tar flera år. Och det är med den omtalade "värdeökningen" lite som när man letar olja. Stegvis gräver man ner mer och mer pengar i ett projekt, som hela tiden medför risk. Vill man skapa byggbara tomter på jordbruksmark måste först
3 svar · 1,6k läst
J
Joojje: Har lite samma problem. Vi köpte hus och kollade om fastigheten belastades med några Servitut hos lantmäteriet. Men det fanns inga servitut. Sen fick vi en läcka långt från huset (antagligen fanns den redan när vi köpte huset) så jag kollade med VA bolaget om det fanns något rör där. Och det gjorde det. Då de hade tagit över rörerna för ca 10-15 år sedan från ett stort bolag så
9 svar · 17,0k läst
H
hempularen: Du skall ju inte behöva visa på något skriftligt. Om din granne vill att du skall utföra underhåll, så är det upp till grannen att visa att han rätt att begära det. [citat]
6 svar · 2,6k läst
R
Rött hus: Att säga att den besiktigades var nog att ta i av mig tyvärr. Dock så kröp han runt på golvet och lyste in under den för att kolla, vill även minnas att fronten plockades bort. Visst misstänkte man att den sjöng på sista versen, men att den skulle läcka precis när man fått nyckeln hoppades man ju inte på.
14 svar · 8,4k läst
E
Eld: [citat] Normalt går man till banken som öppnar ett ärende och guidar dig genom processen. Min bank hade folk som inte sysslade med annat. Först skriva på nya lån och eventuella nya panter. Ny pant måste även exet skriva på eftersom han/hon fortfarande är lagfaren (del)ägare. Därefter skriver man på och genomför bodelningsavtalet. Sedan söker man lagfart. När man fått lagfarten
26 svar · 18,7k läst
O
Odjuret: [citat] så då har man lärt sig nånting nytt igen.... :)
11 svar · 1,8k läst
Globetrot
Globetrot: Även delar av ett bolag kommer ju ägas gemensamt av kompisar och deras fruar. Det ända sättet är kanske att tvinga alla till äktenskapsförord. Dock kan detta vara en känslig fråga.....
5 svar · 3,6k läst
mexitegel
mexitegel: Det kan också vara problem längre ner, kolla eventuella samlingsbrunnar hur det ser ut där.
8 svar · 2,8k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Åjo, om du kör på vägen några gånger om året och jämför med säg hundra cyklar om dagen. Då skulle cykeltrafiken slita mer än din biltrafik.
49 svar · 11,5k läst
·
F
Fröberg: Vill bara meddela att vi är överens och att jag hat fått ersättning enligt ö.k.
8 svar · 2,0k läst
G
goerana: Hej ! Men 10 dagar netto är ju brukligt OM man inte avtalar något annat. Sedan håller jag med att det är uruselt av en Installatör att bara beställa och ta för givet att kunden ordnar allt.... //Goerana
8 svar · 2,0k läst
T
t040288: Ni ska inte anpassa er efter mäklaren utan hon ska anpassa sig efter er. Ett tillträde tar 30 minuter att genomföra så boka upp en dag så är det upp till henne att ordna det
16 svar · 8,6k läst
Marcus_L
Marcus_L: [citat] Stenar kan inte ingå hyresavtal så det måste vara ett stavfel.. SAOL: hen s. -en -ar brynsten. hena v. -de 1 bryna 2 slipa i heningsmaskin
15 svar · 6,7k läst
MathiasS
MathiasS: Tur i oturen! Tack för återkopplingen.
9 svar · 5,5k läst
H
henkek: Ja är de vinklar så går de inte. Grannarna som haft tur att dem har rakt rör dem har skjutit i slang i ca50 år gamla rör och de har funkat fint för dem
17 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Du har fått en oväntat bra skadereglering.
16 svar · 2,9k läst
I
injonil: Huruvida handpenning har erlagts eller ej påverkar inte rätten till skadestånd vid avtalsbrott.
9 svar · 2,4k läst
B
Buer: Gör så här då - kom överens med din sambo vad ni själva skulle velat ha betalt för det jobb som släktingen lagt ner. Du betalar hälften av denna summan och din sambo betalar andra hälften.
15 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.