V
Vargklo: Tack för kloka synpunkter!
7 svar · 2,7k läst
K
katten12: Föreningen gjorde fel, men det hjälper ju inte mig i situationen just nu, och ja de kan dra tlbaka den när vi flyttat in men lik förbannat har man ändå varit tvungen att dra in borgensmän, pga det inte finns annan lösning.
71 svar · 13,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Som andra här redan har antytt, blir det en ganska meningslös diskussion om du inte är mer öppen om detaljerna. Det blir ju bara spekulationer förstår du väl. Att diskutera "principer" utan något kött på benen är ju knappast meningsfullt. Vad vet vi? a) Det var fel på rördragningen till avloppstanken b) Du har inte kunnat använda huset på 1 1/2 år c) du har förlorat halva
9 svar · 1,6k läst
L
lawpan: Hej Jag hittade köpare själv; samt fråga min mäklare vad han skulle ha för att ordna alla legala papper; lösen av lån etc bara för att slippa papperarbetet samt ge trygghet åt både köpare och säljare. 6000 kr skulle det kosta. Jag vet inte hur mycket pengar det rör sig om i husen; men banken kan vara lite tjurig ifall stora lån ska tas och måste skicka värderingsman.
3 svar · 1,2k läst
O
Odjuret: Tycker det är mer sorgligt att AntiClimax kör med devisen, Vi besiktigar, hellre än bra!
19 svar · 7,9k läst
·
O
Odjuret: Styrelsen lär inte ta på sig något ansvar för eventuella skador som sker efter att medlemmen byggt om sin lgh. Om det skulle dyka upp ett fel som beror på att medlemmen byggt om sin lgh så är det nog svårt att få styrelsen ansvarig. Om det är så ska jag genast sluta låta folk bygga om sina lägenheter. Skulle för min egen del vilja se vart det står att det blir föreningsansvar....
12 svar · 8,7k läst
H
Hoppehare: [citat] Tack lolle och alla, vet inte (eller snarare vet jag :D) att jag inte förstod ovanstående riktigt. Följdfråga, hur lång reklamationsrätt har jag?
13 svar · 6,6k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Får nog hålla tummarna att jag kan få ut de riktiga avtalen redan idag annars måste det nog rulla på med visning som planerat för att inte riskera att förlora andra spekulanter.
5 svar · 1,6k läst
OpiMaza
OpiMaza: Kontakta miljökontoret så hjälper dom till med detta.
1 svar · 711 läst
H
hempularen: Det är iallafall ganska vanligt att det görs så. Om det är riktigt OK vet jag inte.
7 svar · 6,4k läst
U
Ulla-Britt Fahlstedt: Om man blivit debiterad felaktig avgift i en vägsamfällighet pga att andelstalet varit baserat på felaktiga uppgifter har man då möjlighet att få tillbaka för mycket inbetalad avgift och i så fall för hur många år tillbaka i tiden?
0 svar · 2,2k läst
S
sunqan: Sambor ärver inte varandra, så om din sambo överlåter fritidshuset till dig som enskild egendom, så är det ditt. Du kan sen testamentera det till honom. Värt att veta är att makar utan gemensamma barn inte heller ärver varandra om den avlidne efterlämnar bröstarvingar, utan man gör en bodelning där hälften av de sammanlagda tillgångarna hör till dödsboet ovh bröstarvingarna
9 svar · 4,3k läst
Villa vista
Villa vista: I grunden är det vad som har avtalats som styr vad som ingår i ett åtagande. Men grunden/branschpraxis är att part ansvarar för vad den levererar. Tex en upphandlad projektör ansvarar juridiskt för handlingar som tagits fram i projektet. Entreprenören i detta fall ansvarar för utförandet/arbetet som krävs för att uppnå resultatet beskrivet i handling, dvs den har inget ansvar för ev
20 svar · 5,1k läst
oobum
oobum: Tackar för svar och informativa länkar.
5 svar · 4,4k läst
M
Micro: Det tillhör väl god sed att prata med berörda grannar om man ska in med stora maskiner och ändra vid tomtgränsen tycker jag. Det brukar ju kunna bli dålig grannsämja om detta inte sköts. Rent juridiskt har jag ingen aning tyvärr.:confused:
1 svar · 1,5k läst
X
xdigger: Andy78, för att markägaren är skyldig att bekosta eventuell sanering av marken, och jag kan lova dig att får myndigheter veta att du haft en tank på tomten så är dom där innan du ens hunnit blinka.
17 svar · 19,7k läst
Globetrot
Globetrot: [citat] Vilken kostnad hade ni kommit överens om för merabetet då? Om du beställt arbetet utan att fråga så.....skulle jag lära mig att det är dumt att inte avtala pris, betala o gå vidare. 2000 kr är i min mening alldeles på tok för lite för att orka tjafsa om. Speciellt om inget merarbetespris finnas nedtecknat i skrift.
23 svar · 7,9k läst
M
-MH-: Fridlysningen av ekar hävdes 1830, men det lever väl kvar i någras minne fortfarande. ;)
3 svar · 9,3k läst
T
thomasx: Du lämnar in en ansökan i god ordning. Huruvida man där anger om man har med en dylik anordning eller inte vet jag ej, men om man gör det så har du så klart inte med den eftersom du inte vill ha någon. Får du sedan avslag eftersom du saknar detta, så är det avslaget som du ska överklaga. Du kommer sannolikt att behöva överklaga detta till nivå över kommunen, antar jag, för att få
1 svar · 1,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Det kan vara väldigt viktigt att kontrollmäta ett hus INNAN man köper det....inte roligt om huset är för stort mot vad som står i bygglovet......Väldigt viktigt i vissa omr.....
17 svar · 2,8k läst
F
frimson: 1.500 tog rörläggaren för detta arbete. Efter diverse diskussioner delade butiken och deras leverantör på det.
12 svar · 3,0k läst
·
B
billy_baver: Enskilda träd kan skyddas med stöd i antingen miljöbalken eller plan- och bygglagen. Miljöbalkens skydd består i att länsstyrelsens naturminnesförklaring. Skötselanvisningar meddelas då antingen direkt från länsstyrelsen eller från kommun. Förteckning över naturminnen finns hos länsstyrelsen. Träd kan också skyddas genom planbestämmelser med stöd i PBL. Uppgift om detta finns
24 svar · 25,9k läst
·
K
Karriärmamman: vi kommer troligen inte få mycket i ersättning. Men just nu vill jag bara ha garaget! Jag vill flytta på pulkorna
13 svar · 1,7k läst
hahalj
hahalj: [citat] :thumbup:
14 svar · 5,3k läst
Sven
Sven: Lantmäteriet har tagit fram ett informationsblad om den digitala fastighetskartan. Sannolikt med anledning av att många tvister mellan grannar uppstår eftersom många lever i villfarelsen att kartan visar en fastighets "rätta" gränser. "Koordinaterna och de knivskarpa linjerna i den digitala fastighetskartan ger ett exakt intryck, men fastighetsgränserna visar inte alltid rätt och de är
0 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Vad en granne/kompis/mäklare säger om ett hus har inge juridisk verkan överhuvudtaget. Är det en mäklare som på eget bevåg påstår något så kan man kanske evntuellt möjligen få honom ansvarig. Uppgifter som en säljare har lämnat, om du kan bevisa att det faktiskt är säljaren som lämnat dem, kan säljaren i vissa fall bli ansvarig för. En sådan utfästelse om att ex. badrummet
2 svar · 815 läst
B
Bergner: Hej ! hoppas den ligger i rätt tråd :| Undra om det finns nån trevlig person som skulle kunna hjälpa mig att formulera ett servitut. Har läst massor här på sidan om detta och har hittat flera mallar men vill kolla om nån har exempel på hur man ska skriva. Jag ska anlägga infiltrationsanläggning med fördelnings brunn i ett större dike utan för min tomt Skulle vilja ha en formulering
0 svar · 2,5k läst
X
xdigger: Tjena! Njae, sanning med modifikation, så fort badrummet är klart så är förmodligen huset mer värt(snart där) än vad det är belånat. Jag räknade med att huset var värt kanske tio tusen mindre pga att badrummet var rivet, det var från 50-talet och inte värt nåt ändå. Vi räknade i alla fall inte med att huset hade stigit nåt speciellt även om det kanske har stigit någon krona
7 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.