5 515 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Vem är ansvarig för korrekta angivna mått vid entreprenad?
Sida 1 av 3
Vi anlitade en byggfirma för att anlägga marksten. När de var hos oss för att titta på arbetet som skulle göras uppskattade vi att det var en yta om ca 80 kvm och det var vad byggfirman skrev i sin offert. De gjorde inga egna mätningar trots att de var hos oss 2 gånger innan byggstart. Sedan visade det sig att området var 100 kvm, byggfirman vill nu ha extra betalt för det. Vems är ansvaret att måtten är korrekt angivna? Vi har använt oss av avtalet Hantverkarformuläret 09.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Spontant så skulle jag tro att om offerten anger 80kvm, så är det så mycket ni har beställt. För att firman skall vara ansvarig för ytan så borde avatalet istället varit utformat för en funktion. Ex. plattsättning av ytan mellan garage och poolen, eller liknande.
Däremot så får inte firman öka er beställning hur som helst. Om det tillkommer arbete som det ju gjort här så måste firman meddela dig det och ge dig en möjlighet att ta ställning till om det extra arbetet skall göras.
Det finns formuleringar i konsumenttjänstlagen om att firman i vissa fall kan göra extraarbeten ändå, om det är akut och de inte får tag på beställaren. Men de måste ändå kommunicera tillägget snarast möjligt.
Om arbetet utförts på löpande räkning, och er offert bara var en prisindikation, så får de gå över den indikationen med 15% utan att meddela er i förväg. Nu låter det som detta var ett fastprisjobb, då har de egentligen inte rätt till någon extra debitering alls, men det är nog en lite orimligt hård inställning.
Däremot så får inte firman öka er beställning hur som helst. Om det tillkommer arbete som det ju gjort här så måste firman meddela dig det och ge dig en möjlighet att ta ställning till om det extra arbetet skall göras.
Det finns formuleringar i konsumenttjänstlagen om att firman i vissa fall kan göra extraarbeten ändå, om det är akut och de inte får tag på beställaren. Men de måste ändå kommunicera tillägget snarast möjligt.
Om arbetet utförts på löpande räkning, och er offert bara var en prisindikation, så får de gå över den indikationen med 15% utan att meddela er i förväg. Nu låter det som detta var ett fastprisjobb, då har de egentligen inte rätt till någon extra debitering alls, men det är nog en lite orimligt hård inställning.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Självklart skall firman ha betalt för de extra 20 kvm:na, visst har de brustit i underrättelsen om avvikelsen, men det är ert ansvar att angiven area stämmer. Jag misstänker att ni skulle blivit besvikna om de hade lämnat de siste 20 kvm olagda vid tex infarten.
Föreslå reglering med pris/80 x100 då borde ni få ett korrekt pris.
Föreslå reglering med pris/80 x100 då borde ni få ett korrekt pris.
Som jag uppfattar de var firman på plats hos er och uppskattade ytan tillsammans med er. Stämmer?
Du har alltså inte själv angivit hur stor yta som ska läggas?
Ingår material i offerten från firman?
Jag skulle i så fall betala för det extra material som tillkommer men inte arbetstiden. Eller i alla fall kräva att firman delar på kostnaden med dig.
Firman hade alla chanser att mäta upp ytan och säkerställa sitt pris. De valde dock att höfta och får stå sitt kast nu.
Ytan har ju inte blivit större från det att de var på plats. Det är fortfarande området mellan t ex garage, gräsmatta, hus och friggebod som ska läggas. Exakt hur många kvadrat det är borde åligga företaget att kontrollera när de är på plats för att gå igenom förutsättningarna.
Det bästa vore antagligen att solidariskt dela på den återstående kostnaden.
Du har alltså inte själv angivit hur stor yta som ska läggas?
Ingår material i offerten från firman?
Jag skulle i så fall betala för det extra material som tillkommer men inte arbetstiden. Eller i alla fall kräva att firman delar på kostnaden med dig.
Firman hade alla chanser att mäta upp ytan och säkerställa sitt pris. De valde dock att höfta och får stå sitt kast nu.
Ytan har ju inte blivit större från det att de var på plats. Det är fortfarande området mellan t ex garage, gräsmatta, hus och friggebod som ska läggas. Exakt hur många kvadrat det är borde åligga företaget att kontrollera när de är på plats för att gå igenom förutsättningarna.
Det bästa vore antagligen att solidariskt dela på den återstående kostnaden.
Firman kan luta sig tillbaka på offerten där det står 80kvm.
Det är vad jag skulle göra om jag vore hantverkare och en kund betedde sig som du föreslår, Bart.
Jag kan dock hålla med om att byggfirman skulle ha varit noggrannare och mätt upp ordentligt, men att kräva att firman till viss del ska ta på sig den extra kostnaden är att gå lite väl långt.
Det är vad jag skulle göra om jag vore hantverkare och en kund betedde sig som du föreslår, Bart.
Jag kan dock hålla med om att byggfirman skulle ha varit noggrannare och mätt upp ordentligt, men att kräva att firman till viss del ska ta på sig den extra kostnaden är att gå lite väl långt.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu vet vi ju inte så mycket detaljer, men har firman bara kört på och lagt 100kvm istället för de beställda 80 utan att försöka kommunicera detta till beställaren så fort diffen upptäcktes. Då har firman rent formellt problem.
Personligen skulle jag dock se till att betala en del för den extra ytan. Men det är inte rimligt med ett linjärt pris per kvm. det tar inte 25% längre tid att lägga 25% större yta. Personligen skulle jag kanske gå med på att betala material plus typ. halva arbetskostnaden (om man räknar linjär arbetstid). Alternativt så skulle man ju kunna jämföra med ev. andra offerter man fått in. Om den här firman fått jobbet genom att medvetet offerera en mindre yta, så kanske de totalt blivit avsevärt dyrare än den firma som erbjudit näst bästa pris (men räknat på rätt yta).
Personligen skulle jag dock se till att betala en del för den extra ytan. Men det är inte rimligt med ett linjärt pris per kvm. det tar inte 25% längre tid att lägga 25% större yta. Personligen skulle jag kanske gå med på att betala material plus typ. halva arbetskostnaden (om man räknar linjär arbetstid). Alternativt så skulle man ju kunna jämföra med ev. andra offerter man fått in. Om den här firman fått jobbet genom att medvetet offerera en mindre yta, så kanske de totalt blivit avsevärt dyrare än den firma som erbjudit näst bästa pris (men räknat på rätt yta).
Jag tycker inte att det är att gå för långt. Nu har vi inte fått svar på om det var kunden, TS, eller hantverkarna som uppskattade ytan. Jag tycker dock det låter som om det var hantverkarna tillsmammans med TS.
Det är alltså proffs som varit ute på plats hos kunden vid två tillfällen. De har tillsammans med kunden gått igenom vad som ska göras och hur mycket. Ytan som ska läggas har inte förändrats från det tillfället de var på plats. Ingen verkade dock vilja säkerställa att det var exakt 80 Kvm, utan hantverkarna uppskattade ytan till det.
Det är alltså hantverkarna som uppskattat ytan. Det är deras egen beräkning som offerten bygger på. Kunden har fått ett pris som denne, med goda skäl, tror ska täcka läggning av hela den yta som denne vill ha lagd. Om det sen är 80 kvm eller 180 kvm spelar ingen roll. Hantverkarna har själva uppskattat hur stor ytan är. Om hantverkarna sedan skriver 80 kvm i sin offert så skulle jag som kund lita på att det är hela den yta jag vill ha lagd.
När jag i mitt yrke ska räkna på ett jobb hos en kund och denne begär fast pris tar jag aldrig kundens uppgifter som underlag för offerten. Det verkar inte plattläggarna i det här fallet heller ha gjort eftersom det var på plats två gånger och tittade.
Det är alltså proffs som varit ute på plats hos kunden vid två tillfällen. De har tillsammans med kunden gått igenom vad som ska göras och hur mycket. Ytan som ska läggas har inte förändrats från det tillfället de var på plats. Ingen verkade dock vilja säkerställa att det var exakt 80 Kvm, utan hantverkarna uppskattade ytan till det.
Det är alltså hantverkarna som uppskattat ytan. Det är deras egen beräkning som offerten bygger på. Kunden har fått ett pris som denne, med goda skäl, tror ska täcka läggning av hela den yta som denne vill ha lagd. Om det sen är 80 kvm eller 180 kvm spelar ingen roll. Hantverkarna har själva uppskattat hur stor ytan är. Om hantverkarna sedan skriver 80 kvm i sin offert så skulle jag som kund lita på att det är hela den yta jag vill ha lagd.
När jag i mitt yrke ska räkna på ett jobb hos en kund och denne begär fast pris tar jag aldrig kundens uppgifter som underlag för offerten. Det verkar inte plattläggarna i det här fallet heller ha gjort eftersom det var på plats två gånger och tittade.
Och skulle kunden inte vilja betala för hela ytan utan bara dom beställda 80 m2 skulle jag som företagare åka dit och plocka bort dom 20 m2 som blev för mycket. Och återställa den biten till det skick som var innan läggningen. Då måste väl kunden bli nöjd ??
Många riktigt usla hantverkare hotar med det du föreslår. Men jag vet inte om det är lagligt. Egenmäktigt förfarande.........det du som hantverkare tjänar på detta är ju en ev. Polisanmälan och usla referenser. Inte värt att vara så djävlig. Speciellt inte för en typ av fel hantverkaren lätt hade kunna kontroller innan. Fult!elmont skrev:
Det vore ju intressant att få reda på vad de vill ha mer betalt för?
Både arbete och material?
Bara material?
Arbetet kan man ju diskutera men att betala för materialet borde man göra.
Hade ytan varit 70m2 hade jag förväntat mig reducerat materialpris eller en hög med sten när de var klara.
Men det är ju intressant oavsett hur man tolkar kontraktet. Hade det varit ok att de stannade efter 80m2 och krävt fullt betalt enligt kontrakt?
/ATW
Både arbete och material?
Bara material?
Arbetet kan man ju diskutera men att betala för materialet borde man göra.
Hade ytan varit 70m2 hade jag förväntat mig reducerat materialpris eller en hög med sten när de var klara.
Men det är ju intressant oavsett hur man tolkar kontraktet. Hade det varit ok att de stannade efter 80m2 och krävt fullt betalt enligt kontrakt?
/ATW
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Att bara stanna efter 80 kvm, utan att erbjuda en utökning hade knappast varit fackmannamässigt. Men det handlar om kommunikation.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Troligen inte iom. att offerten var på 80kvm. Men egentligen vet vi för lite både om formulering av offerten och omständigheterna runt hur man kom fram till den ytan.