Hej,
Utanför vårat bostadsrättshus har vi en allé (se bild). Vi har problemet att kommunen inte vill sköta det område som är utanför staketet fram till vägen såsom skottning etc utan hävdar att det är bostadsrättsföreningens ansvar att sköta det. Det är en gångväg (ej asfalterad) och en radda träd.
Nån som vet vad som gäller?
/n
Utanför vårat bostadsrättshus har vi en allé (se bild). Vi har problemet att kommunen inte vill sköta det område som är utanför staketet fram till vägen såsom skottning etc utan hävdar att det är bostadsrättsföreningens ansvar att sköta det. Det är en gångväg (ej asfalterad) och en radda träd.
Nån som vet vad som gäller?
/n
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror väl helt på vem som äger marken i fråga. Ägs den av kommunen ligger ansvaret på dem och ägs den av samfälligheten är ansvaret deras.
I Karlstads kommun ansvarar fastighetsägaren för att hålla trottoaren snöfri och sopad, häckar klippta så att de inte är i vägen etc även om kommunen äger trottoaren. Fastighetsägaren är också den som är ansvarig om någon halkar och skadar sig. Gäller för övrigt även om tomten är kommunal arrendemark. Har varit uppe på insändarsidorna i lokaltidningen flera vintrar i rad. Bör gå att hitta info om det på din kommuns hemsida.
Var även diskussion om detta på mitt förra jobb där en kollega halkade och bröt armen. Då var de ute och mätte upp exakt var hon halkade för att se om det var så pass nära väggen att det räknades till fastighetsägarens ansvar och inte till väghållarens. Där finns nämligen ingen trottoar, men det räknas som "gångstråk" intill väggen.
Var även diskussion om detta på mitt förra jobb där en kollega halkade och bröt armen. Då var de ute och mätte upp exakt var hon halkade för att se om det var så pass nära väggen att det räknades till fastighetsägarens ansvar och inte till väghållarens. Där finns nämligen ingen trottoar, men det räknas som "gångstråk" intill väggen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där är nog lite olika i olika kommuner.
Men eftersom vi vet att du bor i länet är det helt klart:
Du skall sköta snöröjning och häcklippning samt bjuda förbipasserande på glögg på vintern
I t. ex. Göteborg är villaägarna ålagda att sköta snöröjningen på trottoarerna utanför tomtgränsen, även om trottoarerna är kommunal mark.
Extra kul när kommunens entreprenörer alltid plogar upp gatans snö på trottoaren
Edit: Tvåa, men det tål nog att upprepas.
Men eftersom vi vet att du bor i länet är det helt klart:
Du skall sköta snöröjning och häcklippning samt bjuda förbipasserande på glögg på vintern
I t. ex. Göteborg är villaägarna ålagda att sköta snöröjningen på trottoarerna utanför tomtgränsen, även om trottoarerna är kommunal mark.
Extra kul när kommunens entreprenörer alltid plogar upp gatans snö på trottoaren
Edit: Tvåa, men det tål nog att upprepas.
Redigerat:
Varierar från kommun till kommun.
I Lund är det fastighetsägarens skyldighet att hålla ordning på tex trottoaren både sommar som vinter. Har själv haft en "fight" med kommunen eftersom min fastighet gränsar till kommunal mark/park område eller rättar sagt en gräsmatta och utanför gräsmattan finns en gångbana som jag anses ha ansvar för, så jag får betala för eller själv tillse att detta område är i skick så att bla ingen skadar sig.
Jag tycker logiskt att eftersom trottoaren inte gränsar till min fastighet så skall inte jag vara ansvarig men det styrs av lagen (1998:814) och de beslut som fattas i kommunalfullmäktige. Och i mitt fall anser man att parkområdets distans från tomt till trottoar är för liten och därför ska fastigheten fixa rengöring och skötsel...........så knasigt kan det vara.
Så det styrs av besluten i kommunalfullmäktige och lagen så det är beroende på vilken kommun du bor i.
I Stockholm city tex ansvarar Stockholmstad för rengöring framför fastigheterna så här skiljer det tex.
I Lund är det fastighetsägarens skyldighet att hålla ordning på tex trottoaren både sommar som vinter. Har själv haft en "fight" med kommunen eftersom min fastighet gränsar till kommunal mark/park område eller rättar sagt en gräsmatta och utanför gräsmattan finns en gångbana som jag anses ha ansvar för, så jag får betala för eller själv tillse att detta område är i skick så att bla ingen skadar sig.
Jag tycker logiskt att eftersom trottoaren inte gränsar till min fastighet så skall inte jag vara ansvarig men det styrs av lagen (1998:814) och de beslut som fattas i kommunalfullmäktige. Och i mitt fall anser man att parkområdets distans från tomt till trottoar är för liten och därför ska fastigheten fixa rengöring och skötsel...........så knasigt kan det vara.
Så det styrs av besluten i kommunalfullmäktige och lagen så det är beroende på vilken kommun du bor i.
I Stockholm city tex ansvarar Stockholmstad för rengöring framför fastigheterna så här skiljer det tex.
Läsa gärna på lite om "enskilt huvudmannaskap" också, t.ex. http://www.nypbl.se/wp-content/uploads/text-huvudmannaskap.pdf
Man kan alltså i en detaljplan styra att en eller flera privata fastigheter ansvarar för skötseln av allmän platsmark (gator, torg, parker...).
Man kan alltså i en detaljplan styra att en eller flera privata fastigheter ansvarar för skötseln av allmän platsmark (gator, torg, parker...).
Ännu mer kul när man tvingas skotta snön tillbaks ut i gatan då det inte finns någon annanstans att placera den.KnockOnWood skrev:
Tack för många bra svar. Ska ta och slå en signal till kommunen men jag gissar att utfallet blir som många beskrivit ovan. En mycket märklig lag/bestämmelse detta.. =)
/n
/n
Ja, vi kanske kan anlita någon firma och göra RUT avdrag istället
Apropå kommentaren ovan angående sätta upp skyltar att underhåll ej utförs, fråntar det ansvaret om någon skulle halka och skada sig?
Apropå kommentaren ovan angående sätta upp skyltar att underhåll ej utförs, fråntar det ansvaret om någon skulle halka och skada sig?
Nej tyvärr inte.ByggNiclas skrev:
Om kommunen bestämt att dessa trottoarer/gångvägar skall skötas så måste man göra det.
I Lund är det dock så att man kan betala för tjänsten så gör kommunen det. Vid min fastighet har jag skötsel som köpt tjänst ifrån renhållningsverket och man kommer och kör upp och tar min trottoar, kör ner och hoppar över ett par grannar som själv skottar sen upp längre fram och tar några andra som köper tjänsten. Så trottoaren har en väldigt blandat kvalitet på skottningen vintertid. Kostnaden är där ganska liten per år faktiskt.
Jag kommer inte ihåg off the top of my head var det är reglerat, men om kommunen skottar upp snö på trottoaren, så har man inte skyldighet att skotta bort den snön. Det är inte den enskilde fastighetsägarens skyldighet att "städa upp" det som kommunen ställt till, så att säga. Bara det som "naturen" ställt tillKnockOnWood skrev: