5 292 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Vår bygglovsansökan varken avslås eller medges. Tiden rullar på, vi är maktlösa?
Som statstjänsteman känner jag igen situationen. Tjänstemän som av olika anledningar hamnar i kläm mellan olika regelverk och därför blir mer eller mindre handlingsförlamade eftersom de inte vill bryta mot lagstiftningen samt organisationens policys och mer eller mindre tydliga beslut som verkar ha fattats någonstans i organisationen.
Mitt råd är att ta ett möte med handläggarna, och gärna chefen också, för att rota i situationen och se vilka lösningar som kan finnas.
Förslaget att köra med eget V/A som en tillfällig lösning är jättebra tycker jag. Rota i hur en sådan lösning skulle kunna utformas. Om kommunen har kommunalt V/A som policy kanske du kan få dem att gå med på ett avsteg om bygglovet villkoreras med att du ansluter till kommunalt V/A när det finns på plats. Eller ett permanent avsteg.
Kan du komma överens med grannen om att koppla på på dennes avlopp?
Kan kommunen ändra på genomförandebeskrivningen så att V/A projekteras in?
Osv. Fråga fråga fråga och var trevlig.
Kom ihåg att framhålla att om de bryter mot 20-veckorsregeln så bryter de också mot lagen.
Mitt råd är att ta ett möte med handläggarna, och gärna chefen också, för att rota i situationen och se vilka lösningar som kan finnas.
Förslaget att köra med eget V/A som en tillfällig lösning är jättebra tycker jag. Rota i hur en sådan lösning skulle kunna utformas. Om kommunen har kommunalt V/A som policy kanske du kan få dem att gå med på ett avsteg om bygglovet villkoreras med att du ansluter till kommunalt V/A när det finns på plats. Eller ett permanent avsteg.
Kan du komma överens med grannen om att koppla på på dennes avlopp?
Kan kommunen ändra på genomförandebeskrivningen så att V/A projekteras in?
Osv. Fråga fråga fråga och var trevlig.
Kom ihåg att framhålla att om de bryter mot 20-veckorsregeln så bryter de också mot lagen.
Bygglov idag!
Slapp ha med enskilt VA, mark och exploatering visade tre alternativ på hur VA kunde lösas innan inflytt som sammantaget vår bygglovshandläggare var nöjd med.
Nu är frågan, ska man orka JO och kämpa för rabatt på avgifter?
Slapp ha med enskilt VA, mark och exploatering visade tre alternativ på hur VA kunde lösas innan inflytt som sammantaget vår bygglovshandläggare var nöjd med.
Nu är frågan, ska man orka JO och kämpa för rabatt på avgifter?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om du skall få ersättning då måste du rättsligt få rätt mot kommunen och tilldelas skadestånd.henkepenk skrev:
Det har förekommit att kommuner rabatterar tex VA-anslutningar etc till fastighetsägare för olika anledningar tex som morot för att bygga lågenergihus. Detta är lagvidrigt, kommunen får aldrig ge bort tex VA-kollektivsavgifter då det innebär att andra får högre avgift.
Klicka här för att svara