J
Jullgas: Kontaktpersonen på företaget har idag meddelat mig att de kommer färdigställa vår tomt!! Jag undrar vad det var som gjorde att det ändrat sig.. Det kan man bara spekulera i. Misstänker att de förstod att jag inte kommer ge mig och bara ta upp ännu mer av deras tid. Eller så fanns det aldrig skrivet i avtalet att det faller vid försäljning. Hur som är jag lättad och glad över att
37 svar · 10,3k läst
H
hempularen: Jag tror inte att utsättaren bryr sig om rör. Det kan möjligen vara värre att du påbörjat med kantelement. Du kan ju inte veta vilka kontrollpunkter som ställs i startbeskedet. Kan ju ex. finnas krav på kontroll av schaktbotten, att den är stabil nog. Har du då redan börjat fylla på med makadam så går det inte längre att kontrollera.
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Anledningen att jag skrev om försäljning på öppna marknaden är att det skall ju vara neutralt för din sambo. Hon skall ha ut lika mycket pengar som om ni sålde till någon annan.
8 svar · 1,1k läst
pelle plåt
pelle plåt: jobbar som plåtslagare och går aldrig upp på en ställning byggd av privatperson då företagsförsäkringen inte gäller
8 svar · 3,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror nog att det skulle gå att få till ett vite under givna omständigheter även om det inte står insktivet en summa. Konsumenträtten är som bekant stark. Men det skulle säkerligen kräva att ni gick till tings för att få beloppet fastställt, så smidigt skulle det ju inte vara. Men möjligt, jo det tror jag. Skönt att ni slapp dock!
22 svar · 10,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Regleringen av naturreservat gäller bara inom reservatet. https://lagen.nu/1998:808#K7P4S1 Därmed inte sagt att det inte får konsekvenser, exempelvis lär du aldrig få något grannmedgivande för att göra något närmare än 4,5 meter från gränsen. Sen finns det säkerligen intressegrupper som vill värna reservatet och gör det genom att överklaga allt de kan å reservatets vägnar,
2 svar · 8,3k läst
L
laxen86: Vanskligt uttala sig utan detaljritning men om väggarna som går utmed vardagsrum & kök är bärande och så tjocka som bilden visar försvinner det kvm fort. Hur tjocka är dom väggarna?
25 svar · 12,3k läst
·
H
hemljuvahem86: Inget kul läge. Känns ju nästan som om förutsättningarna har ändrats så pass mycket att det inte är samma sak (tomt, läge etc) ni får som ni avtalade om. En hög mur hade jag aldrig accepterat, kanske 0,5 meter och sen en låg slänt mot grannens tomt. Men ni kommer ju aldrig att slippa insynen, och den hade jag haft väldigt svårt att acceptera. Men alla är olika. /HLH
81 svar · 39,8k läst
·
E
elmont: Det kan väl aldrig bli någon annan än ägaren till verktygen som ska se efter sina tillhörigheter. Entreprenören kan ju inte behöva kolla att UE har sina verktyg på ett säkert ställe.
7 svar · 2,7k läst
john68
john68: [citat] Nja - de kan ju gå med på att betala om de förlorar i första instans så blir det inte prejudicerande, möjligen en fingervisning för andra att göra på lika sätt. Då blir de visserligen inte så populära hos kollegorna. Håller tummarna på en förändring men är inte hoppfull.
4 svar · 1,8k läst
R
RapidSledge: [citat] Finns lika många tolkningar av lagen som det finns tjänstemän, bara att se på en del trådar här.
26 svar · 3,8k läst
·
G
Gunnar_80: Ja. Blir egen borrad brunn. Brunnen är färdig och ett pumphus med hydrofor kommer byggas.
2 svar · 1,2k läst
N
Noseone: Har precis samma situation själv. Allt som inte är av förbrukningskaraktär (gardiner, porslin, etc) står jag som fastighetsägare för. Jag står på det lilla lånet och betalar det, jag köper allt underhåll (färg, altanbyte osv) och dyrare saker som kyl/fys, spis etc.
3 svar · 2,3k läst
R
Räknenisse: [citat] Då blir det naturligtvis en annan sak. Det framgick inte att det var premisserna i det ursprungliga inlägget. Sen vet jag inte om man självklart har rätt att sätta upp färister (eller grindar) utan väghållarens tillstånd om det inte är något som finns gammal hävd för på platsen. Men det är kanske an annan fråga...:)
57 svar · 25,3k läst
·
T
TLZ: Varsågod, jag och mina syskon var lite oroliga när vi skulle sälja ett hus för några år sedan där vi var osäkra på det skick det var i då. Men mäklaren lugnade oss med att vi inte behövde oroa oss för dolda fel och att behöva ersätta en köpare då det är svårt att hävda dolda fel på annat än nyare hus och t ex nyrenoverade badrum etc.
10 svar · 1,7k läst
R
Räknenisse: [citat] Jordabalken kap. 14, men det kanske behövs tolkningar och exempel för att veta gränserna med speciella typer av skrivningar. Kan denna text vara något? Inga garantier om den är bra eller ej...http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1023863/FULLTEXT02 Finns t.ex. stor begränsning av positiva prestationer, med visst undantag för underhåll av anläggningar. Och begränsning vilka
6 svar · 1,8k läst
K
kindvall: Vi bytte nyligen tappvattenledningar i vår förening, därmed avlägsnades alla gamla handdukstorkar som gick på vvc. Om jag minns rätt var handdukstorkarna specifikt föreningens egendom. Detta för att se till att ingen byter ut dem mot en ny liknande vid badrumsrenovering. Då hade man alternativet att sätta in en eldriven, eller att behålla den gamla torken. Då det redan vid övertaget
14 svar · 7,6k läst
M
Malin165: [citat] Nja, de behöver inte vara rädda om det eller nåt, men om de tröttnar på att ha löpbandet så är det god ton att fråga om jag vill ha tillbaka det innan de säljer till nån annan.
77 svar · 14,9k läst
R
Räknenisse: [citat] Men begreppet tomt finns inte i den fastighetsrättsliga lagstiftningen. Du kan arrendera ut ett markområde som täcker 1,5 m utanför väggen på huset, eller 1,5 ha. Det finns helt enkelt inga regler om den saken. Fastighetsbildningen är permanent och har fler juridiska effekter. Därför har man högre krav på att enheterna ska vara långsiktigt vettiga och inte bara spegla en viss
48 svar · 42,5k läst
S
Sandrak80: [citat] Gammal tråd men är nyfiken på hur det gick? Hur löste ni problemet? Vi har lite samma problem men med en husleverantör som är samarbetsvillig. Oklart i dagsläget dock hur vi ska lösa det.
16 svar · 13,2k läst
·
H
hempularen: Fast om vi antar att du bara kan ta med uppskovet vid försäljning, inte vid bodelning (vilket jag är nästan säker på). Då finns det troligen ingen som gjort så, eftersom det är väldigt ofördelaktigt att sälja istället för att bodela. Man kan ju tänka sig att jämka den ekonomiska kompensationen i bodelningsfallet lite. I det fall det verkligen är en nackdel för den som lämnar,
10 svar · 3,9k läst
Sjörövaren
Sjörövaren: Den låga aktiviteten i tråden beror på att syftet och frågeställningen är oerhört otydlig. Utveckla och berätta gärna lite mer om vad problemet är. :)
5 svar · 2,1k läst
·
F
frikaton: [citat] Nej det tror jag inte.. har sett att dem bytat ut taket, så det är antagligen då något har hänt:thinking:
8 svar · 3,3k läst
harry73
harry73: Å andra sidan tror jag att mäklare och grannen inte skulle tro att husets värde skulle öka med med minst 50tkr . Och då är 10tkr i ersättning för ts blygsam
29 svar · 3,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Det var inget ifrågasättande av ditt inlägg, enbart ett förtydligande då det kan se motstridigt ut, vilket det ju inte är.
226 svar · 105,9k läst
F
Anonymiserad 88753: Åh. Har inget bra svar att ge egentligen bara en uppmaning till alla som ev läser. Red ut era separationer direkt!!! Ha inte kvar en massa bara för att vara "snälla" eller för att ni är konflikträdda. Förr eller senare blir det ofta jätterörigt annars. Den som bor kvar i ett hus efter en separation ska köpa ut den andre direkt och ta över ev lån helt själv tycker jag. Kan inte den
2 svar · 1,7k läst
pacman42
pacman42: Börja med att kolla vart gränsen för ansvar går i er gemensamma vägg. Det kommer att vägg, det kommer att avgöra om det är ett gemensamt problem eller ej. Går gränsen mitt i väggen eller på din sida så har ni ett gemensamt problem. Är väggen din så är det ditt problem. Detta borde finnas i handlingarna från när huset byggdes. Finns det en gemensamhetsförening av något slag?
25 svar · 9,3k läst
·
K
Kickan123: [citat] Ledningar är ju inget hinder men det händer att det finns små hus med kopplingscentraler i. Där blir marken mer "upptagen".
4 svar · 679 läst
harry73
harry73: [citat] Om ni kommer överens om att du ska betala mer, se då till att kräva att det är en slutfaktura, så att de inte först övertygar er att gå med på minskad skadestånd, och när ni betalat in det även kräver pengar för extra timmar osv.. Nästa faktura ska vara slutbeloppet.
8 svar · 2,4k läst
Dowser4711
Dowser4711: Misstänker att du får fler svar i någon annan del av forumet än ”Juridik”.
1 svar · 632 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.