Det var ju nån annan här där beskrivningen lovade torpargrund men det var platta på mark av sämsta sort... hur gick det för denne?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Om säljaren var medveten om dessa brister så säger jag, gör allt du bara kan för att göra livet surt för idioten.

Men om säljaren var omedveten om felen så säger jag, det är din fastighet och ditt problem. Dolt fel hoppas jag inte det klassas som av den enkla anledningen att man som säljare av en fastighet inte bör vara tvungen att reparera sånt man själv aldrig ens upplevt som ett problem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
Har du testat tömma tanken och kollat hur snabbt den fylls med grundvatten?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om säljaren var medveten om dessa brister så säger jag, gör allt du bara kan för att göra livet surt för idioten.

Men om säljaren var omedveten om felen så säger jag, det är din fastighet och ditt problem. Dolt fel hoppas jag inte det klassas som av den enkla anledningen att man som säljare av en fastighet inte bör vara tvungen att reparera sånt man själv aldrig ens upplevt som ett problem.
Jodå, säljaren har varit fullt medveten... jag träffade precis grävaren som grävt ner tanken och själv sett när säljaren bristfälligt kopplade ihop tanken...
 
Att man gjort ett dåligt jobb behöver inte betyda att man vet om att det är dåligt. Men han bör ju veta hur det är kopplat.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Har du testat tömma tanken och kollat hur snabbt den fylls med grundvatten?
Nej, jag vill inte röra något i detta läge för att inte ge honom chansen att säga att jag har gjort något av felen eller liknande...
 
D Daniel 109 skrev:
Att man gjort ett dåligt jobb behöver inte betyda att man vet om att det är dåligt. Men han bör ju veta hur det är kopplat.
Helt riktigt, och jag tror det saknad en stor dos självinsikt här, men att han har sagt att det är kopplat till en helt annan tank är ren lögn...
 
Har han sagt att det är kopplat på ett sätt och han koppat det själv så ska du kunna lita på det utan att undersöka att det stämmer. Där har du definitivt ett fall.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M math_a skrev:
Tre veckor har gått då jag insåg detta...och just dessa saker känns inte som standard att man (jag!!) kollar vid ett köp.
Enligt besiktningsföretaget fullgjorde jag min undersökningsplikt genom att få en timmes privat genomgång av besiktningen (utöver normal koll på plats)
Säljaren har skrivit under på frågelista där han försäkrat att inga kända brister finns, och detta utgår jag ifrån...
Här uppdagas dock nu ett problem då jag inser att han inte alls direkt brytt sig hur han svarat känns det som. T.ex. just meddela en tank då han själv har kopplat en andra. Svarar att det finns 3 nycklar när han upoenbarligen har lämnat 5 nycklar i huset...och detta är bara några exempel från hans sida vilket jag har svårt att förhålla mig mot.
I nästan alla besiktningar står det att ventilation, el och VVS inte ingår. Kolla igenom din så står det säkert med
I besiktningar. De stod tydligt undantagna i min. Avlopp hänvisades till kommunens översyn och vattenprov från brunn är lämpliga.

Biytor ingår men inte lösa hus på tomten. Dessa får man betala extra för. Även om en snäll besiktningsman kan gå igenom dessa ytligt med.

DU ansvarar för att ta dit en egen besiktning om du är osäker. Eller vill undersöka delar som står att de inte ingår i besiktningen.

Dessutom. Mäklarens största intresse är att få igenom en affär. Denne är främst en säljare. När jag köpte mitt senaste hus hade jag "min" mäklare som sålde lägenheten som svarade på mina frågor kring vad jag borde kolla på huset. På så sätt får jag en erfaren person som är på min sida.

Om säljaren medvetet har byggfuskat och grävaren går med på att vittna kan du välja att driva detta vidare. Tänk dock på kostnaderna för att driva tvistemål är höga och det oftast är enklare att bara rätta till felet och lägga energin på att trivas i boendet.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
I nästan alla besiktningar står det att ventilation, el och VVS inte ingår. Kolla igenom din så står det säkert med
I besiktningar. De stod tydligt undantagna i min. Avlopp hänvisades till kommunens översyn och vattenprov från brunn är lämpliga.

Biytor ingår men inte lösa hus på tomten. Dessa får man betala extra för. Även om en snäll besiktningsman kan gå igenom dessa ytligt med.

DU ansvarar för att ta dit en egen besiktning om du är osäker. Eller vill undersöka delar som står att de inte ingår i besiktningen.

Dessutom. Mäklarens största intresse är att få igenom en affär. Denne är främst en säljare. När jag köpte mitt senaste hus hade jag "min" mäklare som sålde lägenheten som svarade på mina frågor kring vad jag borde kolla på huset. På så sätt får jag en erfaren person som är på min sida.

Om säljaren medvetet har byggfuskat och grävaren går med på att vittna kan du välja att driva detta vidare. Tänk dock på kostnaderna för att driva tvistemål är höga och det oftast är enklare att bara rätta till felet och lägga energin på att trivas i boendet.
Tack för ditt utförliga förklarande! Ja, jag börjar landa åt det hållet...(y)
 
Mikael_L
M math_a skrev:
Säljaren har skrivit under på frågelista där han försäkrat att inga kända brister finns, och detta utgår jag ifrån...
Här uppdagas dock nu ett problem då jag inser att han inte alls direkt brytt sig hur han svarat känns det som. T.ex. just meddela en tank då han själv har kopplat en andra. Svarar att det finns 3 nycklar när han upoenbarligen har lämnat 5 nycklar i huset...och detta är bara några exempel från hans sida vilket jag har svårt att förhålla mig mot.
Ja den där frågelistan i alla husaffärer är ju ett sorgligt kapitel.
Det kommer ju upp gång på gång i detta forum, köpare som känner sig grundlurade för att de trott på svaren i frågelistan.

Och i forumet har vi generellt alltid svarat att det är mycket svårt att få rätt i rätten utifrån frågelistan.
Man kanske har uppgivit att taket är nybytt, men det sen visar sig att pappen är trasig och helt slut, ströläkten har ruttnat, det läcker lite här och var, men säljaren säjer bara "Jo, jag har satt upp nya takpannor, det är väl att byta taket?"

Det är mycket det, att säljaren nästan alltid kan dra en vals om hur han tänkte om frågan, som gör frågelistan så tandlös.
Det skulle vara bra om det blev några prejudicerande domar som fällde säljarna för sina påståenden i frågelistan, så frågelistan börjar få lite värde.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det här fallet är ju en röra av felaktig beskriving (att båda husen är kopplade till samma tank), eventuellt felaktigt utförande (läcker in i tanken). Och troligen fel i avloppsdragningen för huvudbyggnaden.

Detta att det finns en cistern till attefallshuset är ju inte i sig ett fel, om det vore rätt utfört så är det väl snarare en fördel att ha en extra cistern, längre tid mellan tömningarna. Att det är draget så det läceker in i den cisternen är i nulä'get mer en spekulation. Ingen vet exakt vad som är fel, om något är fel.

OM det läcker in där, så är det troligen ett relativt billigt fel att åtgärda, tanken i sig verkar ju vara OK.

Säljaren har utfäst att båda husen använder en tank (framgår det tydligt i något dlokument?). Just den delen kan man troligen glömma ur ersättningssynpunkt. Den faktiska lösningen är ju inte i sig ett fel.

Just detta att det läcker in vatten i cisternen, kan ev. vara ett dolt fel (om det är så). Men beviskedjan blir inte trivial. OM tanken hade varit känd, och man vet att den aldrig använts, så skulle en enkel undersökning av tanken visat att något måste vara fel. Men iom. att tanken tydligen hölls hemlig, så gick det ju heller inte att undersöka tanken. Då är frågan hur tydligt säljaren angivit den andra lösningen. Och om det verkar vara ett rimligt påstående från säljaren, Detta att man lagt en extra tank måste ju bero på något. Ex. om det är en sådan nivåskillnad mellan husen att det inte går att leda avloppet från attefallshuset till huvudbyggnadens avlopp. OM det då är så att skälet är någorlunda synligt, så bör köparen inse att säljarens uppgift inte kan stämma, och börja undersöka djupare.

Dåligt fall från huset. Kan ev. vara ett dolt fel. Men det beror på vad som gick att upptäcka. Just detta att spola och se om det kommer något till tanken, kan vara lite i gränslandet om man skall behöva göra vid en normal undersökning före köp. Men en undersökning av tanken, visade tydligen att avloppet kommer in högt i tanken. Då kanske man borde ifrågasätta om fallet från huset är tillräckligt, och i så fall bör man göra en fördjupad undersökning, som hade visat att detta är fel.
 
P
Det underlättar om vi får se vilka Formuleringar som säljare/besiktningspapper/mäklarunderlag
/frågelistan har dokumenterat gällande skick och funktion på avlopp.

Ring också runt till de olika spol/sug bolagen och fråga om de varit på uppdrag hos dig de sista åren. Kanske finns det dokumenterat att de varit ute på akutstopp....

Som många skrivit är din undersökningsplikt stor och chansen ligger i vilka utfästelser som säljaren gjort som minskar din undersökningsplikt.
 
M math_a skrev:
Jodå, säljaren har varit fullt medveten... jag träffade precis grävaren som grävt ner tanken och själv sett när säljaren bristfälligt kopplade ihop tanken...
Det var det mest korkade argument jag hört på länge
Han tycker kanske att det är riktigt proffsigt utfört! Har svårt att tänka mig att någon går in för att göra ett sådant jobb med avsikten att det skall vara dåligt utfört
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.