Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Ja, jaktåret är första juli till sista juni och upprivande av jakten innevarande år är nog oftast svårt. Längre skrivna arrenden kan normalt hävas till nästa jaktår.
I praktiken tar mycket av jakten slut med januari eller februari månads utgång, under våren och sommaren är den mesta jakten förbjuden pga. avkommans oförmåga att klara sig själv. Köper du mark nu är det alltså bara ett par månaders jakttid kvar av jaktåret ändå (med undantag för bl.a. vildsvin som får jagas året om).
I praktiken tar mycket av jakten slut med januari eller februari månads utgång, under våren och sommaren är den mesta jakten förbjuden pga. avkommans oförmåga att klara sig själv. Köper du mark nu är det alltså bara ett par månaders jakttid kvar av jaktåret ändå (med undantag för bl.a. vildsvin som får jagas året om).
@Nötegårdsgubben här skulle man alltså kunna säga upp arrendet om man vill ha jakten själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nja, är det så specifikt skrivet finns nog risk att det är svårt att ta sig ur. Jag tänkte inte så långt när jag skrev, utan tänkte bara på vad jag personligen har erfarenhet av, vilket är rullande ettårsavtal med upp till sex månaders uppsägningstid (alltså att det ska sägas upp före nyår för att inte förnyas till nästa jaktår).
Men i princip är det generella arrenderegler i jordabalken som gäller, och enligt 7 kap. 11 § är en upplåtelse som säljaren gjort bindande även för köparen om säljaren informerar köparen om den.
Så tyvärr, det jag skrev tidigare är fel och missvisande.
Men i princip är det generella arrenderegler i jordabalken som gäller, och enligt 7 kap. 11 § är en upplåtelse som säljaren gjort bindande även för köparen om säljaren informerar köparen om den.
Så tyvärr, det jag skrev tidigare är fel och missvisande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Jag skulle dock be att få se avtalet, för har ni tur finns det en uppsägningsklausul, men med ett femårigt arrendeavtal kan man ju lika gärna tänka sig att säljaren bara pressat lite extra pengar ur fastigheten genom att skriva ett långt arrendeavtal om han ändå tänkt sälja.
Ägaren kan ha träffat avtalet med sig själv för att kunna forsätta jaga o fylla frysen några år.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Nja, det går nog inte. Då ligger ju rättigheten och skyldigheten på samma hand, varvid rättigheten torde tillfalla fastigheten. Jfr byggnader på ofri grund som blir en del av fastigheten om byggnadsägaren också skulle få köpa marken byggnaden står på. En jaktupplåtelse till säljaren torde behöva skrivas in i köpehandlingen för att gälla.
Men jag kan förstås ha fel igen...
Men jag kan förstås ha fel igen...
Misstänkte så, trist. Det minskar urvalet ännu mer. Många fastigheter med jaktmark (nån i familjen har kli i fingrarna och jaktlicens) har jakten utarrenderad ser jag. Nåja, flytt igen är tänkt först om ett antal år så hinner kanske ramla över nåt bra. Under tiden springer harar stora som labradorer omkring på tomten och retas.
Alltså köper jag en fastighet med mark vill jag ju också ha tillgång till hela fastigheten och själv vara med och bestämma vem som springer där och jagar. Inte behöva be någon annan att få vara med, och att någon annan dessutom tjänar pengar på det, känns ju helt vridet.K Keld skrev:
Är man med i ett älg jaktlag så kan man inte köra sitt eget race utan konsekvenser.fia_mstd skrev:
Arrendeavgiften brukar erläggas årligen så köper du en fastighet med utarrenderad jakt erhåller du avgiften.
Redigerat:
Självklart jagar man i jaktlag. Jag vet att det där är rätt känsliga grejer och häromkring måste man i princip födas in i ett jaktlag för att få vara med. Men som ägare av en fastighet känns det inte rimligt att behöva be om lov att få vara med i jaktlaget. Den dagen det är aktuellt att köpa fastighet med jaktmark ska den också vara "fri" så att man kan jaga med sina egna jaktpolare utan att behöva be om lov. Och är det trevliga människor som brukar jaga där nu får de självklart fortsätta.R RapidSledge skrev: