Juridik
kindvall: Det finns inte en möjlighet att delägaren behåller en mindre andel av jordbruksfastigheten som motsvarar ungefär vad som behövs runt stugan? Det är ju ingen slutgiltig lösning, då det ändå egentligen är ett hus på ofri grund, men räcker kanske i nuläget?
user7: Dom liknar den på bilden i ett annat ämne här på forumet och då hade Anticimex sagt fuktbagge: https://www.byggahus.se/forum/threads/vadnaer-detta-foer-kvalster-smakryp-som-kryllar-pa-var-fasad-bild.174374/ Hade en golvärmefördelare som inte var helt åtdragen och hade läckt, då var dom där också för kanske ett år sedan, likadana.
harry73: Samfälld mark har inte en styrelse, men den kan styras av en samfällighetsförening. Föreningen har en styrelse. Finns det inte en styrelse, då är det delägarförvaltning, och då ska alla delägare vara överens om varje åtgärd. Så det handlar inte om vad majoriteten tycker när det är delägarförvaltning. Sedan får man se lite praktiskt på det. Vad är värdet av diket för er, och
hempularen: För att ta analogin med bilaffären. OM köpeavtalet för bilen skulle vara så illa formulerat att man kan runda delen om betalning, ja då har du fått en bil gratis. Men i ett enkelt avtal om köp så brukar man inte kunna skriva det så dåligt att delen om betalning kan rundas. Hembudsklausuler kan vara lite svårare att få till på ett godkänt sätt. I många fall kan hembudsklausuler
Enolf: En hälsosam inställning är att misstro ALLT en mäklare säger. Fråga säljaren direkt, och där kan du själv bedöma om det finns anledning att misstro. Men att gå vägen via en som alltid bör misstros verkar ju lite dumt.
Sjöbban: [citat] Tack! Kalkylen håller absolut som det är. Jag undrade mest om man borde passa på att få så mkt boyta som möjligt på pappret eller inte eftersom det inte skulle kräva några större insatser. De flesta som kommenterat verkar eniga om att 180 kvm boyta och 50 kvm biyta inte gör någon större skillnad mot 205 kvm boyta och 25 kvm biyta. Så då behåller vi det som ursprungligt
C-G Hagström: [citat] Finns det ingen bankgaranti eller någon annan relevant garanti att utlösa?
SnyggtHus: Arbeten på fristående garage ger inte rätt till ROT skattereduktion. https://ww.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/rotochrutarbete/rotarbeten/rotarbetenibostadsratt.4.5c1163881590be297b55977.html
yonna: Jag menar främst Kronofogdemyndigheten. Ligger det några ärenden där som tex skatteärenden, konkurs etc.?
Gunnar_80: Update: Vårt avtal är ett standardavtal upprättat av konsumentverket, Villaägarnas riksförbund m.fl. som följer ABS09. Vi har varit i kontakt med jurist och fått svar att ABS09 hänvisar till konsumenttjänstlagen. Enligt denna lag, paragraf 21, stycke 4, har vi rätt till hävning då entreprenörens frånvaro ligger till grund från att vi kan förvänta oss fel av betydelse i det
TVRS: Jag skulle vilja dra i handbromsen nu faktiskt. Först och främst.... Huset är från 1800-talet, enligt mig köper man grisen i säcken oavsett när det gäller ett så pass gammalt hus. Visst är det tråkigt att det står fel i objektsbeskrivningen men..... För det andra.... Luktar det konstigt i huset? Om ni inte visste att det är gjutet någon form av platta under, skulle ni ens tänka
Thomas': [citat] Det känns också som en rimlig jämförelse, att ”åka förbi och besikta”. Varför ens försöka komma runt detta med förklaringar som ”är det ens fel på taket?” Företaget som utfört arbetet har smitit undan sitt åtagande och har gjort ett dåligt jobb.
Nötegårdsgubben: Be att få veta hur de tänkt göra då. Det är ju dumt att spekulera i att du eventuellt kommer bli missnöjd om du inte alls vet vad de tänkt sig.
niklash: Jag har inte hört något mer så jag avvaktar tills jag hör något mer från vägföreningen. Hitills har jag bara fått en muntlig tillsägelse.
cpalm: [citat] Förvärvstillstånd krävs endast om fastigheten ligger i glesbygd, omarronderingsområde eller om köparen är en juridisk person. Kolla Jordförvärvsförordningen, där anges specifikt vad som är glesbygd och inte: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordforvarvsforordning-2005522_sfs-2005-522
Mikaela123: Vet inte om detta är lagt under rätt rubrik, flytta annars. En kommunal väg ska byggas. En vägplan/detaljplan tas fram. I samråd får man komma med synpunkter. Kan man komma med synpunkter på annat än vägens utformning? Tänker på andra saker som kommunen uttryckt att vägen ska lösa, ekonomiska kalkyler etc? Eller är det bara vägdetaljer man kan ha synpunkter på i ett samråd?
harry73: diskutera med grannen vad ni ska göra med servitutet. Kan tänka mig att de inte har lust att avsluta servitut så länge det inte kostar för mycket, men går pumpen sönder, står brunnen utan vatten på sommaren eller finns det andra stora kostnader som kommer, vill de inte heller lägga pengar på det. När ni har kommit ditt är det säkert inget problem att skriva ett avtal att servitutet
hempularen: Det finns ju lägen där även en maskin är motiverat att debitera. Jag anlitade en (bra) snickare. Det skulle blandannat tas lite hål i en vägg som tidigare varit yttervägg. Så någonstans mitt i väggen fanns det puts. Det var rena döden för tigersågsbladen, förbrukningsmaterial debiterades. Så senare efter lunch meddelade han att jag just blivit lycklig ägare till en cirkelsåg. Han
klimt: Visst, ett servitut kan upphävas och TS kan försöka testa detta. Men det tar tid, kö hos Lantmäteriet, kostar nog en hel del och utgången är nog osäker. Men kanske är det ändå det bästa alternativet [citat] [citat]
Cheesen: [citat] Jo se det var den:rolleyes: Den var på min förstasida i morse:thinking:
Freddedan: Principen är att du som privatperson inte ska ha någon fördel av vad företaget gör.
Manhunter: Det blev fel nobben
henrik_henrik: [citat] Har efterfrågat handlingar från kommunen nu (även felanmält igen till byggaren men det blev en lång lista med även andra saker, så väntar svar). I bygglovshandlingarna har man lämnat fälten för "åtgärder för dämpning av ljud-och stegljudsnivå i angränsande lägenheter" samt "åtgärder för minskning av efterklangstid" tomma. Det tar man inte upp i det tekniska samrådet
Holmspel: Ge dom lillfingret och dom kommer att ta hela handen.... Den känslan får iaf jag.
Troberg: Fortsatt krångel, men nu är listan på utestående konfliktpunkter nere på en handfull....
Daniel 109: [citat] Det är väl knappast rellevant om detvär ni eller någon annan som gjort felet. Konflikten handlar ju om om lägenheten var i det skick man kunde förvänta sig. Inte om vem som är orsak till det. Som säljare är man ansvarig för skicket på bostaden oavsett vem som gjort vad.
klimt: [citat] Generöst av dig att ersätta torktumlaren, klart drt är bra om man löser i samarbete, men det var inte nödvändigt. Om du har möjlighet, lägg gärna upp det som sägs i kontraktet om perioden mellan köp och tillträde. I den andra tråden, om en trasig värmepump, finns ett exempel på skrivning i kontrakt som överensstämmer med lagstiftningen, men man kan förstås gå längre.
Fairlane: [citat] Jag gissar att du även då ogillar flaggan för Manchester United?