25 533 läst ·
141 svar
26k läst
141 svar
Fått faktura för mätning av dörr
Nä, inte jobb så kanske. Mer att ha det hängande över sig. Är bara som en kardborreboll som inte vill släppa..F fsn skrev:Det tar 10 minuter att bestrida en faktura och det är bra om man gör det innan sista betalningsdag. Anser man det vara jobbigt har man problem. Det är fö företaget som har beviskravet att dom har upplyst dig om kostnaden innan.
Jag har också haft reklamation av en dörr. Petiga jävlar som står med ranglig rätskiva som pressas in för att vinna en halv mm och dåliga måtstockar och försöker få allt till ”inom feltolerans” fast dörrbladet ser ut som en propeller. Jag fick hämta mitt långpass och skjutmått för att bevisa att dom mätte som sopor.
Jag fick en ny dörr och det var med god marginal men dom tyckte inte det igentligen. Banditer och skitdörr, den nya är efter ett tag lika skev. Troligtvis inte samma brand men stå på dig för all del. Det finns en lag, det är liksom det som gäller oavsett vad vissa tycker.
Jag vet/visste ju inte om min var sned eller inte, och en fråga i det är ju hur man ska ta reda på det?
Är enda alternativet att få någon att komma ut och mäta och betala över 3000:- för ett sånt besök så är det ganska smart för då är det nog inte många som hoppar på att reklamera dörren. Detta under förutsättning att de fått reda på att det kostade så mycket, vilket ju inte jag fick.
De första 6 månaderna ligger bevisbördan ang om det är ett fel eller ej på näringsidkaren. Hur ska de kunna bevisa att det inte är ett fel utan att undersöka varan. Att du inte vill betala för en undersökningen gör inte att bevisbördan flyttas till digJoaquin skrev:
Nä, inte jobb så kanske. Mer att ha det hängande över sig. Är bara som en kardborreboll som inte vill släppa..
Jag vet/visste ju inte om min var sned eller inte, och en fråga i det är ju hur man ska ta reda på det?
Är enda alternativet att få någon att komma ut och mäta och betala över 3000:- för ett sånt besök så är det ganska smart för då är det nog inte många som hoppar på att reklamera dörren. Detta under förutsättning att de fått reda på att det kostade så mycket, vilket ju inte jag fick.
Glöm inte huvudpoängen, att du inte blev informerad om denna avgift. Det är där grunden för ditt bestridande ligger. Inte huruvida det är rimligt att företag får ta undersökningsavgifter (vilket de får).Joaquin skrev:
Nä, inte jobb så kanske. Mer att ha det hängande över sig. Är bara som en kardborreboll som inte vill släppa..
Uppdatering.
Blev tyst ett tag, men vi har nu kommit fram till att dela på kostnaden. Nu informerar de att det står på deras hemsida att det tillkommer kostnader, vilket känns som en efterkonstruktion, men vi orkar inte hålla på mer med det. Det får bli en läropeng för både dem och oss.
Väljer nog ett annat märke på dörr nästa gång hur som helst.
Tack för all input i tråden!
Blev tyst ett tag, men vi har nu kommit fram till att dela på kostnaden. Nu informerar de att det står på deras hemsida att det tillkommer kostnader, vilket känns som en efterkonstruktion, men vi orkar inte hålla på mer med det. Det får bli en läropeng för både dem och oss.
Väljer nog ett annat märke på dörr nästa gång hur som helst.
Tack för all input i tråden!
Spelar ingen roll vad som står på deras hemsida så länge du inte gjorde beställningen via hemsidan och accepterade dessa villkor när du gjorde beställningen. Om du köpte varan i en fysisk butik så är svaret är lika dumt som om en webbutik skulle säga "det sitter en skyllt på dörren till vår lagerbyggnad" när du gjort en beställer via deras hemsida.Joaquin skrev:
Bra att ni nådde en lösning och tack för att du uppdaterade oss om lösningen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden