Om jag anlitar en byggare för jobb hemma på löpande räkning och även skall betala för resor till och från mitt hem. Kan man i avtalet skriva att man för 8 timmar betalar en resa till jobbet och från jobbet?

Så om byggaren under några dagar gör ett fåtal timmar (växlar mellan att jobba på fler ställen) så ska jag inte behöva betala för alla dessa resor i onödan? Kvoten arbete/resa blir ju lägre.

Hur brukar man göra?

Hur håller man bäst koll på inarbetad tid? Tidloggbok de får fylla i när de kommer och går? Eller digitalt dörrlås som loggar alla passage? :-)

Det normala för tidredovisning är att hantverkaren för "dagbok", som bifogas med fakturan. Men det är nog lämpligt att diskutera hur faktura underlagen kommer att se ut, innan. Det finns många firmor som bara skickar en ospecad faktura med en klumpsumma.

Att avtala om "8 timmar per resa" tror jag inte du lyckas med, om du anlitar en vettig hantverkare. En sådan vänder i dörren för en sådan diskussion. Dels så kan det finnas praktiska skäl att köra en kort dag på ditt bygge, torktider, Vänta på material, vänta på annan hantverkare (typ elektriker innan de kan stänga en vägg osv). Och blir det någon enstaka extra resa. pga ooptimal planering, så får man nog acceptera det som kund. Givetvis så skall man inte acceptera att hela tiden få 1 - 2 timmar om dagen arbete och dessutom betala reosr för det.

Men det skall du sortera bort genom att ta referenser på hantverkaren.

• Gilla
BennyK och 1 till
  • Laddar…
Man kanske kan få till en klausul om att högst X% av den debiterade tiden får vara restid? Eller så betalar man ett högre timpris och inte för restiden.

Tomture61
Varför löpande räkning ?
Fast pris så får hantverkaren göra vad den vill ang tid mm.

Jag brukar ta en resa var 8e timme, tycker inte det ska gå ut över kunden om man inte kan planera eller om man har flera jobb, gäller alltså större jobb.
En tex golvslipning tar jag betalat för 2 resor, slipning och 2 lack första dagen sen mellanslip och slutlack.

Inte tror jag att nån vänder i dörren om du lägger fram det på ett bra sätt

• Gilla
Ragge Segersten och 2 till
  • Laddar…
Ska jag vara helt ärlig så tror jag att risken är att de duktiga hantverkarna som har mycket att göra väljer bort ett sånt jobb. Till slut står man med en dålig hantverkare och ett dåligt resultat och undrar vad som gick fel. Ta en hantverkare som du får en bra känsla för med bra referenser och strunta i om det blev några hundralappar dyrare i reseersättning.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ska tilläggas att jag oftast har 8-10mil enkel resa och det var milersättning jag tänkte på.

Jag vill inte ha något fastprisprojekt där det beräknas dubbla arbetstider mot vad det går åt. Då blir man ju väldigt missnöjd som kund. Då är det bättre med löpande räkning och uppkommer något oväntat så får man ju betala efter det. För fastpris är ju ändå bättre för firman än för kunden för de är ju skyddade ifall det uppkommer fler oförutsedda saker i uppdraget (då vill de ha mer betalt).

Knepigt att de vill ha rätt att ta ut mer betalt alla fall fast det är fast pris men inte sänka priset om det går åt färre timmar än i offerten.

• Gilla
Ragge Segersten och 1 till
  • Laddar…
Som sagt OM du anlitar en seriös hantverkare så kommer du inte att få några omotiverade reskostnader.

Jag kan tänka mig att man vid upphandlingen kan fråga något i stil med "vad händer om du måste göra något på ett annat uppdrag så att du avbryter här efter typ 2 timmar, vem får stå för den resan?". Om inte så markerar du då att detta är något du vill ha koll på.

Men försöker du lösa det avtalsmässigt, så blir det väldigt komplicerat för de fall där det inte är motiverat att fortsätta arbeta mer den dagen. I princip riskerar du att ex. en kakelsättare då sätter sig och väntar 3 timmar (som du får betala) medan kakelfixet härdar. Annars får han ju inte betalt för resan.

• Gilla
Mido11
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det normala för tidredovisning är att hantverkaren för "dagbok", som bifogas med fakturan. Men det är nog lämpligt att diskutera hur faktura underlagen kommer att se ut, innan. Det finns många firmor som bara skickar en ospecad faktura med en klumpsumma.
Precis. Det kan då vara bra att veta att som konsument har du rätt att få en specificerad faktura och är inte skyldiga att betala förrän du har fått del av den. Specen ska göra det möjligt för kunden att bedöma det utförda arbetets art och omfattning (KTjL 40 §).

Vill man verkligen ha kontroll kan man ange att leverantören inte får fakturera förrän kunden har godkänt "dagboken" som sedan läggs som bilaga till fakturan:

• Gilla
Ragge Segersten
  • Laddar…
Hej!

Jag har varit elinstallatör i snart tio år. Vid löpande arbete så fakturerar jag körning/bilkostnader var 8:e tim, så länge som det är jag eller mina leverantörer som påverkar arbetstiden.
Blir dagarna kortare p.g.a. att kunden/andra entreprenörer styr arbetstiden så får kunden (byggherren) stå för de extra utgifter som uppkommer med ändringarna..

Naturligtvis så skall alla hantverkare föra dagbok d.v.s. kunden skall ha möjlighet att se vad han/hon betalar för.

Då jag offererat ett fastpris så ingår alltid kostnaden för resor..

Mvh
Oskar Orest
Entreprenadarbeten Sydost
Elinstallatör/Markentreprenör
Kalmar - Öland

• Gilla
sir_erken och 4 till
  • Laddar…
jag lämnar bara fast pris på mina objekt och där ingår alltid resor. Jobb där kund vill ha löpande avstår jag ifrån då min erfarenhet av sådana är att det oftast blir bråk om timmar.
det behöver inte bli dyrare med en offert än mot löpande,det beror nog främst på hur erfaren och seriös företaget är. själv stämmer alltid mina timmar i offerten mot nedlagd tid . men många höftar nog då de inte är erfarna nog att räkna tid. Målarmäster Larsson.

Ja det är väl dina timmar mot offerten stämmer. ������

malarmaster skrev:
jag lämnar bara fast pris på mina objekt och där ingår alltid resor. Jobb där kund vill ha löpande avstår jag ifrån då min erfarenhet av sådana är att det oftast blir bråk om timmar.
det behöver inte bli dyrare med en offert än mot löpande,det beror nog främst på hur erfaren och seriös företaget är. själv stämmer alltid mina timmar i offerten mot nedlagd tid . men många höftar nog då de inte är erfarna nog att räkna tid. Målarmäster Larsson.
Varför blir det bråk?

Jag bygger min 4:e kåk nu och har alltid haft löpande räkning. Det är i avtalsdelen man reglerar arbetets upplägg och redovisning. De byggen jag utfört har blivit ca 25% - 30% billigare än om det gjorts på fastpris. Efter ett första möte med genomgång av preliminärt underlag och diskussion om hur jag vill lägga upp jobbet med avtalstext osv, kan hanteverkaren göra en budgetoffert med arbetstimmar, distanskostnader och ev. materialinköp. Han får en order/avtal som reglerar våra mellanhavanden och hur avvikelser från båda parter ska hanteras. Alla hantverkare som har jobbat på detta sett har varit nöjda och känner inte stress för att inte hamna rätt mot fastpriset eller riskera att komma i konflikt med beställaren. Dock vill inte alla hantverkare gå med på detta, eftersom de inte kan maxa vinsten, dvs debitera mer tid än vad som använts. Jag kräver även ordentlig redovisning av kostnad för inköpt material med godkänt påslag, som anges i avtalet. Sedan krävs det att alla ritningar är genomgångna av BÅDA parter och GODKÄNDA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.