En nära släkting och hennes sambo ska tyvärr gå isär och det kanske slutar så illa att dom inte kan enas om vem som ska få bo kvar i hyresrätten. Möblemang och övriga inventarier är ointressanta i detta fall, endast lägenheten betingar ett värde då det givetvis är bostadsbrist i stan.

Några här på forat som kan säga vad en kostnad för denna juridiska hjälp kan landa på normalt?

I min värld är det en enkel historia där en tjänar bra och den andra mindre bra, i övrigt samma behov med lika avstånd till arbete osv.

Hemmakatten
Finns det barn med i bilden?
En jurist tar väl ca 1500-2000 per timme
Ju man är osams och ju mer man pratar desto dyrare blir det. Jag skulle lätt räkna med 5 timmar.

Om det finns en bostad som båda är intresserade av så bör den tilldelas den som anses ha störst behov, kan till exempel vara den som mest sköter eventuella barn, handikapp eller något annat. Möjligen kan den som tjänar sämre anses ha större behov. Om båda bedöms ha samma behov kan man försöka byta till två mindre bostäder. I sista fall kan man enas om att lotta. En bodelningsförättare kan knappast göra mer, så det är nog 10.000 kr eller mer rakt i sjön.

Det kan bli mycket dyrt, en jurist/advokat kostar som sagt minst 1500 kr/timme. Det bästa är att lösa det själva, men om det går så långt så att paret behöver en bodelningsförrättare kan man ju ana att tvisten inte är lättlöst. En bodelningsförrättare måste ju i första hand försöka få parterna att komma överens, och det ligger i sakens natur att det kan ta tid. I sista hand kan bodelningsförrättaren tvångsskifta om inte parterna kommer överens.

Att sitta och käbbla via en advokat tar oftast längre tid än man tror, och därmed stiger kostnaden snabbt. Det är inte ovanligt att en bodelning tar flera år. Man ska inte tro att bodelningsförrättaren är någon med magiska förmågor som kan lösa saken, allt är upp till parterna att förhandla om. Jag har själv varit inblandad i en arvstvist där motparten begärde en skiftesman som i princip bara vidarebefordrade parternas brev till varandra, och då och då hotade med tvångsskifte. Allt till hutlöst arvode.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Hur långt är ett snöre? Kostnaden är helt och hållet upp till de som tvistar. Den som tjänar mer kan kanske kosta på sig att fortsätta tvista för att försöka svälta ut motparten.
Hyresrätter är ju idag ett problem då de formellt inte har något värde, men informellt kan betinga ett högt värde då alternativet är att köpa en bostadsrätt. Den som flyttar ut får ju troligen göra det.
En tänkbar lösning är ju att den som bor kvar löser ut den som flyttar ut på något sätt. Hur mycket är ju svårt att säga, men kanske hälften av handpengen till en motsvarande BR?

Jag har bara erfarenhet av boutredningsman (vid arv), det är på många sätt en liknande process, en advokat som på begäran utses av tingsrätten. I vårt fall kostade boutredningsmannen drygt 500 000. Och det var egentligen inget komplicerat, två fastigheter som skulle säljas. Jag har aldrig hört talas om en boutredning som kostat mindre än 170 000.

Jag tror inta att 10 000 som nämns i tråden ens räcker till ett första samtal med en bodelningsman. Han måste ju för det första sätta sig in i parternas önskemål. Sedan i detalj utreda respektive persons förutsättningar att kunna behålla lägenheten, resp. förutsättningar att skaffa sig annat boende. Och skriva något lämpligt dokument om detta.

Så fort någon ringer till bodelningsmannen, så börjar klockan ticka, dels för själva samtalet, men sedan också för att advokaten måste registrera att samtalet ägt rum, och vad man pratat om. Så ett 10 minuters samtal kostar typ 2000.

Min lekmannamässiga gissning, är att under förutsättning att den med lägre inkomst kan godkännas av hyresvärden som ensam hyresgäst, så kommer bodelningsmannen att ge lägenheten till den med den lägre inkomsten, och visa att den med högre inkomst har bättre förutsättningar att köpa en bostad. Jag tror inte att en bodelningsman kan/får föreskriva att den som får bo kvar skall betala något till den andre för det. Man FÅR inte sätta ett ekonomiskt värde på en hyresrätt. Men detta är inte bara en lekmannamässig gissning, utan en väldigt amatörmässig gissning.

Om den ena inte kan godkännas som hyresgäst, så är ju frågan trivial.

• Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är ju problemet med hyresrätten. I en officiell förrättning kan den inte ha något värde.
Om de däremot kan komma överens utan en tillförordnad bodelningsman bör det vara möjligt.
Dvs man lägger pengarna på något konstruktivt, ett till boende, istället för advokatkostnader.
Men det kräver såklart två pragmatiska parter.
Problemet kan ju vara att den med lägre inkomst inte har medel till att lösa ut den andre för att flytta, och kanske inte heller att få ett lån till bostadsrätt.

Om man tänker sig att parterna är någorlunda pragmatiska, så borde man kunna titta på hur utfallet blivit i andra situationer med liknande förutsättningar, med bodelningsförrättare. Och dela efter ungefär samma principer, för att slippa kostnaden. Om man ser att A kommer garanterat att få lägenheten, så är det ju onödigt att betala en advokat 100 000 för att bestämma detta.

Om alla är sams och pragmatiska så vore det ju inget problem då skulle hen med minst inkomst få bo kvar och den mer bemedlade få gå ut och köpa en bostad eftersom hen har råd med det.

Det finns inget i juridiken som tvingar någon part till att ersätta/kompensera den andre i någon situation.

Det handlar om två väldigt intelligenta personer som borde kunna lösa detta på egen hand med tanke på det högst sannolika utfallet vid en förrättning och på så sätt spara x antal tusenlappar, men men..

Det är dessutom en enkel utredning då lösöret är begränsat och inga barn finns, det handlar om två inkomster och en lägenhet helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.