Hej

Onsdagen den 24:e okt kom vi ut och såg att någon hade ställt en moped i trädgården.
På den fanns en lapp som sa att den hade gått sönder under natten och att ägaren hoppades att det var okej att den stod till ca kl 17 på eftermiddagen samma dag. Undertecknat med namn och telefonnummer.

När den torsdag eftermiddag fortfarande stod kvar skickade jag ett sms och undrade vad planen var. Ägaren svarade och ursäktade sig så mycket över att det hade kört ihop sig och sa att den skulle hämtas under fredagen vilket jag svarade gick fint.

Dagarna gick och ingen kom och hämtade mopeden. Den 8:e november skickade jag på nytt ett sms och fick till svar att ägaren trodde att den redan var flyttad, ursäktade sig så mycket återigen och sa att hen skulle höra med en kompis om de kunde åka och hämta den samma dag.

Nu, nästan 3 veckor senare, står mopeden fortfarande kvar och inga nya beked från ägaren.
Vad har jag för alternativ? Kan polisen komma och hämta den?
 
Skriv att du kommer börja ta parkeringsavgift 100:- /dygn from måndag nästa vecka, då tar det nog fart. ;)
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Lämna in den som hittegods hos polisen och begär anspråk på den.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag ifrågasätter starkt att någon skulle placera sin söndriga moped i TS trädgård med namn och telefonnr, och sedan strunta i att hämta den.

TS, jag misstänker att du egentligen vill börja en diskussion om flytt av fordon mm. Kan vara bra att specificera lite bättre vad vi ska diskutera för att undvika att det blir off topic :)
 
Det kan vara läge att försöka ta reda på lite om mopeden. Är den som uppger sig vara ägare verkligen ägare, eller är det stöldgods som ni (ovetande) gömmer? Jag antar att den har en regplåt?
Om det nu är rätt ägare, kontakta vederbörande och fråga om det var hen som var inne på tomten igår och började flytta mopeden, men försvann när du gick ut.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag ifrågasätter starkt att någon skulle placera sin söndriga moped i TS trädgård med namn och telefonnr, och sedan strunta i att hämta den.

TS, jag misstänker att du egentligen vill börja en diskussion om flytt av fordon mm. Kan vara bra att specificera lite bättre vad vi ska diskutera för att undvika att det blir off topic :)
Ja jag tycker det hela är väldigt märkligt! :)
Flytta eller inte, var mest intresserad av vad det finns för olika alternativ. Gillar idén med parkeringsavgift. :)
Ska absolut kolla om den registrerade ägaren stämmer överens med det namn jag redan har. Dock är numret inte registrerat på någon så om det nu skulle vara en stulen moped kan ju tjuven varit lurig nog att använda det registrerade ägarnamnet på lappen. Vem vet...
 
J Jowl skrev:
Ska absolut kolla om den registrerade ägaren stämmer överens med det namn jag redan har. Dock är numret inte registrerat på någon så om det nu skulle vara en stulen moped kan ju tjuven varit lurig nog att använda det registrerade ägarnamnet på lappen. Vem vet...
Går ju då att kolla om registrerade ägaren har något annat nummer
 
J Jonas_81 skrev:
Går ju då att kolla om registrerade ägaren har något annat nummer
Sant! Bra tänkt.
Ska kolla upp regnr så fort jag kommer hem.
Fortsättning följer!
 
harry73
Man kan skicka brev till folkbokföringsadressen.

Kan vi få bilder på mopeden?
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Det har "löst" sig självt. Verkar som att personen ifråga läser byggahus. :)

När jag kom hem idag hade mopeden flyttats till den närliggande busshållplatsen. Inte många minuter efter min hemkomst kom det en bil med släp och hämtade den. De personer som sågs stämde överrens med den information jag fått sedan tidigare.
 
  • Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.