Hej

Vi har anlitat en VVS/El-fima för ett ganska omfattande arbete, bland annat för att dra in kommunalt vatten från förbindelsepunkten vid tomtgräns.

Innan grävarbetet påbörjades beställde jag kabelutsättning via ledningskollen.se. Via ledningskollen fick jag bland annat svar från Skanova om att det finns kablar i området.

Det svaret mailade jag vidare till VVS-firman.

När de sedan började gräva, råkade de gräva av en telekabel. Eftersom samma firma även är en elfirma tog de ut en kille som reparerade den avgrävda kabeln.

Nu 2 månader senare, får jag en faktura för reparation av den avgrävda kabeln.

Det känns inte helt ok tycker jag, firman har gjort fel, och borde stå för kostnaden att åtgärda felet?

Fakturan är på ca 2.500:-

Hur hade ni gjort? hade ni betalat fakturan, eller bestridit?
 
Är självklart grävares fel att han grävde av kabeln. Speciellt om du gett dem information att det fanns saker i backen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Kom skanova dit och ritade var kabel låg på backen eller fick du bara en karta?
Låg den avgräva kabeln där skanova sagt?

Generellt gäller handgrävning en meter på båda sidor om markeringen.

Reparerade elfirman skanovas kabel?
 
E EyEr0n skrev:
Kom skanova dit och ritade var kabel låg på backen eller fick du bara en karta?
Låg den avgräva kabeln där skanova sagt?

Generellt gäller handgrävning en meter på båda sidor om markeringen.

Reparerade elfirman skanovas kabel?
Skanova kom aldrig ut på plats, utan skickade bara en karta.

Ja, de reparerade den kabeln
 
Låg kabeln där kartan visade att den skulle ligga?
 
allt låter ju ganska märkligt? Varför skulle de inte komma ut och märka ut? Det är ju det de ska göra?
 
Ja, kabeln låg enligt kartan
 
S Stefan1972 skrev:
allt låter ju ganska märkligt? Varför skulle de inte komma ut och märka ut? Det är ju det de ska göra?
Eon kom ut på plats, resterande skickade bara en karta
 
Då känns det iallafall inte som att det är Skanovas fel att nån har grävt av den. Jag skulle ha skickat fakturan vidare till VVS-firman så får dom betala eller dra det vidare med grävaren.
Fast risken är kanske att firman inte betalar i tid så att du får problem, så det bästa är om du kan dra av motsvarande belopp från räkningen du har fått från VVS-firman om du inte redan har betalat dom.
 
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Eon kom ut på plats, resterande skickade bara en karta
du borde kolla upp detta mer noggrant. Här märker ju skanova ut telekabel om de ska gräva fiber flera hundra meter bort till och med. Fattar liksom inte varför de skulle nöja sig med att skicka en karta till dig?
 
Är det en separat faktura, och hur står den isåfall till faktureringen av grävarbetet?
Var det ett fastpris på grävarbetet, med hänsyn till att det fanns kablar vilket innebär manuell dyrare grävning?
Om kabeln låg korrekt där den skulle finnas enligt kartan och det var fastpris, kan man ju tycka att de borde ta det.
Finns det däremot oklarheter eller felaktigheter om placeringen och ni körde rörligt pris är det rimligt att ni betalar. Kabeln kan ju ha legat grundare än man borde förvänta sig.
 
harry73
Så din VVS/EL firma fakturerade dig för reparation av en avgrävd kabel, som de själv (eller deras underentreprenör) grävde av.

Om du fick fastpris för jobbet, tycker jag inte att de kan fakturera extra för reparationen. Var det på löpande räkning är det en annan sak. Då tycker jag att de har rätt att fakturera dig för de arbeten de utförde (finns såklart vissa gränser).
Här handlar det om en liten summa, och hade de grävt försiktigare, hade det tagit längre tid och hade du fått en högre faktura av den anledningen.
 
S Stefan1972 skrev:
allt låter ju ganska märkligt? Varför skulle de inte komma ut och märka ut? Det är ju det de ska göra?
Jag har begärt kabelutsättning via portalen, ledningskollen.se, två ggr bägge gångerna har Skanova bara skickat karta på mejlen, däremot kom eon ut och märkte på plats.

E-post från Geomatikk med ledningsanvisning, referensnummer och instruktioner för grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karta med markerade underjordiska kablar, hus och träd, samt en skala och nordpil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut som jag fick på mejlen
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Är det en separat faktura, och hur står den isåfall till faktureringen av grävarbetet?
Var det ett fastpris på grävarbetet, med hänsyn till att det fanns kablar vilket innebär manuell dyrare grävning?
Om kabeln låg korrekt där den skulle finnas enligt kartan och det var fastpris, kan man ju tycka att de borde ta det.
Finns det däremot oklarheter eller felaktigheter om placeringen och ni körde rörligt pris är det rimligt att ni betalar. Kabeln kan ju ha legat grundare än man borde förvänta sig.
Det var fastpris på detta.

Kartan från skanova markerar kabeln hyfsat, +- nån meter, enligt deras teckenförklaring
 
harry73
Eftersom det är fastpris skulle jag bestrida den extra fakturan med förklaring att arbeten ska ingå i det fasta priset (nu utgår jag från att det är samma företag)
Om reparationen faktureras av ett annat företag, kan du bestrida med förklaring att du inte beställde jobbet och att de ska skicka fakturan till bolag XXX.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.