Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Rotavdrag är ju bara en mycket liten del av vad renoveringen kommer att kosta

Har för övrigt svårt att tro att detta blir en renovering enligt lagkrav. Att riva allt ned till källarvägarna ör definitivt att ses som en nybyggnation.
Ingen behöver ju få veta det.
Enda anledningen till att gå denna komplicerade omväg kan vara om man har ändrat detaljplanen så att liknande hus inte längre får byggas. Tex sänkt maxima nockhöjd, taklutning etc.

Man spar in ett bygglov men får betala 8000:- per år i 15 år om man taxeras över... ja vad är det nu. 2milj?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
vcx
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det många missar är 15års befrielse från fastighetsskatten. Det är många sköna tusenlappar man sparar på att få huset klassat som nybyggt.
Om man renoverar genom att bygga helt nytt så borde även det räknas som nybygge rent skattetekniskt. Sen ska man ju inte säga samma sak till kommunen om dom nu skulle fråga...
 
vcx vcx skrev:
Om man renoverar genom att bygga helt nytt så borde även det räknas som nybygge rent skattetekniskt. Sen ska man ju inte säga samma sak till kommunen om dom nu skulle fråga...
Jag gissar att bygglovskontoret i kommunen måste klassa det som nybyggnad av bostad och inte tillbyggnad.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.